Saturday, September 12, 2015

Pärdist ja muusikameistrist




Ma ei tea muusikast kuigi palju. Pean väga halvasti viisi ning ma pole elus ühegi instrumendiga lähemat sõprust sõlminud. Kunagi õppisin plokkflöödil viit-kuut viisjuppi mängima, see on olnud minu lagi.

Samas pole muusikast arusaamise nappus takistanud mind muusika suurkujude vastu aukartust tundmast. See oli paar aastat tagasi, kui Tartus Rüütli tänaval tuli mulle Arvo Pärt vastu. Olin tol päeval sõpradega paar õlut võtnud ja ei salga, tekkis õpetajale vahelejäänud koolipoisi tunne.

Omal ajal avaldas mulle suurt mõju Hermann Hesse (1877-1962) „Klaaspärlimäng“. Mul oli see raamat ka Nõukogude sõjaväes kaasas, mistõttu tean sealt osasid katkendeid peast. Hessest veel niipalju, et ta on esivanemate kaudu seotud ka Eestiga, TÜ lõpetanud vanaisa oli Paides arst, onu olnud Oleviste kirikus pastoriks, isa õppinud Tallinna rüütli ja toomkoolis.

„Klaaspärlimänus“ on mulle ikka olnud peategelase Josef Knechti kõrval olulised kaks isikut: paater Jakobusega benediktlaste kloostrist ja muusikameister. Kuna mainisin oma oskamatust muusikas, siis viimane oli minu jaoks mõneti saladuslik kuju.

Võib-olla seetõttu, et sõjaväes seda raamatut  palju lugesin, olen otsinud eelmises lõigus nimetud tegelastele paralleele elust. Paater Jakobusena olen kujutanud legendaarset vaimulikku ja õppejõudu Elmar Salumaad. Olen teda reaalses elus küll väga napilt näinud ja vist ainult ühte loengut kuulanud, küll aga tema kirjutatud asjad enam-vähem läbi lugenud.

Muusikameistriga on olnud raskem. Paari aasta taguses kirjutises „Tähendusi otsimas“ otsisin ettevaatlikke paralleele vana muusikameistri ja minu jaoks teoloogias suurima autoriteedi Toomas Pauli vahel. Kasutasin Hesse raamatus toodud kujundit, kuidas muusikameister jääb ta sõnadega kitsimaks, kuid üha kirkamaks muutub ta maailmamõistmine.

Artikkel „Tähendusi otsimas“:

Mulle näib, et pärast oma juubelikontserdil peetud kõnet kasutaksin sama paralleeli ka Arvo Pärdile mõeldes. See kõne oli sõnadelt napp, kuid sõnumilt võimas.

Arvo Pärdi kõne:

No comments:

Post a Comment