Saturday, March 26, 2016

Mõned märkused ETV saatele „Taevas tahab“



Saade oli eetris reedel 18.45 (Suurel Reedel), järelvaadatav: 


Kui kutse ETVsse tulla, siis kõhklesin pisut. Minu seisukohad pole olnud alati Eesti kirikute pealiiniga kooskõlas, pelgasin, et minu esinemine Suurel Reedel võiks kellelegi mõjuda häirivalt. Niisamuti tean, et ega ma kaamera ees väga hea ei ole ja veenvalt ei mõju.

Samas innustas osalema asjaolu, et saate teemaks olevate usualaste teadmiste ja usundiõpetusega olen nüüdseks hetkeks peaaegu poole oma elust tegelenud ja seda teemat ma tunnen. Öeldi ka ette, et erakoolide (siis ka usukoolide) rahastamine ei tule jutuks (see on keeruline teema ning siin ma arvan omajagu õigust olevat mõlemal poolel), see teema poleks minu arvates olnud Suurel Reedel kohane.

Julgustas ka see, et kaasvestlejad Liivika Simmul (Tärk) ja Olga Schihalejev on mu vanad tuttavad, kellega mul jutt ikka sobib. Olga teab kõige täpsemalt Eesti usundiõpetuse hetkeseisu, teab hästi ka Euroopa asju, Liivika (viimasel ajal olen temaga küll vähe ühe laua taha sattunud) tunnetab praktikuna usu kohaloleku mõju koolis ehk kõige sügavamalt. Tunnetasin juba ette, et me ei hakka üksteisega mõttetult vaidlema, vaid pigem täiendama. Hea oli ka see, et tegemist polnud otsesaatega, ma ikka kipun aeg-ajalt sõnades eksima (ütlen näiteks jõulupühade asemel ülestõusmispühad). Aga ega väga palju välja ei võetud, minu meelest läks 55 minutist eetrisse 48 või midagi niisugust.

Kartsin, et saadet mõjutab ka asjaolu, et Indrek Treufeldt oli eelmisel õhtul olnud tõsiselt haige, kuid tõelise professionaalina see tõenäoliselt välja ei paistnud. Kui kaamera käiku läks, siis tundsin ärevust esimesed 5 minutit. Edasi läks kõik kuidagi sujuvalt ja loomulikult. Mulle näis, et ka rollid jagunesid sujuvalt nagu olin arvanud: Olga oli süsteemne ja asetas esitatud väited laiemasse pilti, Liivika oli tunnetuses ehk kõige sügavam, mõtestas hästi käsitletavaid teemasid, tuues välja olulisi rõhuasetusi, mina püüdsin ehitada sildu tänapäevaga.

Ülevaates tunnistan, et mõnes vastuses oleksin pidanud olema põhjalikum, mõne probleemi puhul rohkem nüansse välja tooma, kohati hajusin ja kokutasin liiga palju, kuid kokkuvõttes paneksin endale hindeks nelja.

Lõpuks hoopis teisest asjast. Kui kiirustasin eile Suure Reede ristikäigule, nägin raekoja platsil seisvat seotud silmadega ja avatud kätega meest, kelle kõrval oli silt: Olen Afganistani moslem, tulge ja kallistage mind (tekst võis olla ka pisut teistsugune). Kahetsen siiani, et seda ei teinud. Tundus olevat   keskealine mees, on imeväike võimalus (aga mitte ilmvõimatu), et see on mõni nendest poistest, kellelt kolmkümmend aastat tagasi Kabulis bensiini vastu viinamarju ja maiustusi  ostsin.   

  

No comments:

Post a Comment