Ma mäletan oma esimest
pikemat rongisõitu Pärnust Tallinna ja tagasi. Võisin olla umbes neljane, rongi
aeglane rappumine ja selle taktis aknalaual värisev limonaadipudel on selgesti
meeles. Hilisematest rongisõitudest meenuvad pikad ja emotsionaalsed loksumised
Siberi poole, eesmärgiks enamasti matka alguspunkti jõudmine (vana
matkakaaslase Urmas E Liivi filmis „Must alpinist“ on rongielu ehk liigagi
emotsionaalselt kujutatud). Samas olen kokkupuutunud ka ebaõnnestunud raudteede
ehitusega, näiteks olen üle Kaspia sõitnud suure praamiga, mis algselt oli
mõeldud rongide vedamiseks üle Obi, kuid Salehardist Igarkani minev raudtee ei
hakanud mitte kunagi tööle.
Sissejuhatusest nähtub, et Rail
Baltic (edasi RB) on mulle (usun ka, et paljudele teistele) esmalt
emotsionaalne ning alles teises järjekorras ratsionaalne teema. Emotsioone
tekitavad mälestused, harjumuspärase loodus - või majanduskeskkonna muutumine,
inimlik uhkus - või kadedustunne jne. Samas emotsioonid tuhmuvad, ratsionaalsus
on püsivam. Nii või teisiti, Riigikogu liikmetel hakkab õige pea kätte jõudma
hetk, kus nad peavad otsustama, kas olla RB poolt, vastu või otsustamisest
loobuda.
Kõigepealt lähtekohtadest.
Esiteks seda, et kõige vähem on minusugust paadunud kõhklejat mõjunud
kõnekoosolekud, jagatud raamatukesed ja arutelud, kus kõnelevad ühe poole
esindajad ja väljendatakse seisukohta, et RB küsimuses on üheselt kõik selge.
Kindlasti see nõnda ei ole, vaid tegelikkuses on suur hulk argumente, ohte,
riske ja potentsiaale, mille põhjal otsustada, kumb pool kumma üles kaalub.
Teiseks, EPL kirjutas mõni
aeg tagasi RB-st kui usu küsimusest. Vahel öeldakse, et usu küsimuste üle ei
saa ratsionaalsete argumentidega vaielda. Teoloogina olen suuresti selle väite
vastu, religiooni ajaloos on olnud väga viljakaid vaidlusi, lihtsalt need
vaidlused on väga pikad ja kestavad vahel sajandeid. Sajandeid aega aga RB-ga
ei ole. Nii nagu kolmainsuse küsimuses oli tark mingil hetkel otsus teha, nii
on vist ka RB-ga.
Kolmandaks, küllap tuleb
tunnistada, et on rühmi, olgu siis pooldajate või vastaste hulgas, kellega pole
mõtet RB üle arutada. Kui tõeliseks eesmärgiks on poliitilised plusspunktid,
kitsalt majanduslik kasu (näiteks täitematerjali müümine trassi muldkehaks), autofirmade
eest seismine jne, siis pole enamasti tegemist vaidluse ja aruteluga, vaid
pigem küsimusega, kuidas omi argumente löövamalt esitada. Küll aga ühendab
suurt hulka pooldajaid-vastaseid põhimõte, et ei olda mustvalgelt RB poolt ega vastu,
vaid pooldatakse kõige mõistlikumat ja optimaalsemalt raudteeühendust
Euroopaga.
Alustaksin keskkonnast.
Rongiliiklus (eriti elektriraudtee) on kahtlemata keskkonnasõbralikum kui
autoliiklus. Kui palju aga selle liikumisviisini jõudmine keskkonda kahjustab
on omaette teema. Kahtlemata lõhub RB trass seniseid loomade liikumisteid,
muldkeha valmistegemiseks on vaja uusi karjääre (siin pole ma kindlasti ainult
negatiivselt meelestatud, karjääridest saab ja on kujundatud suurepäraseid
maastikke rikastavaid veekogusid) jne. Olen sõitnud ka Via Baltical, tunnetanud
sealset autoliikluse tihedust ning näinud pea igal kilomeetril allaaetud loomi.
Kui RBle rajada võimalikult palju ökodukte, tunneleid ja ülekäike, ei oleks asi
traagiline.
Loomade hukkumisega seondub
tegelikult ka inimestega juhtuvad avariid. Paaris kohas naeruvääristati EY
tasuvusuuringus toodud inimelude säästmise argumenti (eks mullegi see inimelude
rahasse arvutamine tundus imelik), kuid minu jaoks on eeldused 400 inimelu
säilitamiseks väga tugev argument.
Järgnevalt kirjutaksin
suuremeelsusest. On tõsi, et Lõuna-Eestis olen kohanud skeptilisemat suhtumist
RB-sse kui sünnipaigas Pärnumaal. Olen peaaegu leppinud sellega, et RB-d üle
Tartu (mis oleks olnud minu eelistatud suund) ei tule – tehtud otsuseid tagasi
ei pööra ja lätlasi on peaaegu võimatu ümber veenda. Aga Lõuna-Eesti ja Tartuga
peab selles projektis kindlasti arvestama. Hetkel ongi minu jaoks selgusetu,
kas RB-le jõudmiseks peaksin sõitma Tallinna, Pärnusse või Riiga. Sõidusuuna
poolest peaks Riiga sõitma, kuid lätlased pole vist eriti varmad Valgast edasi
liini uuendama. Tartu-Tallinn rongiliini puhul on teada antud, et 160
kilomeetrine tunnikiirus jääb esialgu kättesaamatuks, esmalt on 135 saavutatav.
Kokkuvõttes, lõunaeestlaselt nõuab RB pooldamine kahtlemata teatud
suuremeelsust ja tunnet, et ka nendega arvestatakse.
Kuipalju hakatakse RB-l
kaupa vedama ja kas seda jätkub. Pole asjatundja, aga rekkate kolonnide sõitu
olen Tallinn-Pärnu maanteel näinud küll (väidetavalt 1200-1300 ööpäevas), ka
soomlaste huvi omi kaupu RB abil liigutada on olemas. Venemaa kaupadele ilmselt eriti panust teha ei saa.
Kindlasti oleks kõige
lihtsam RB suhtes seisukohta mitte võtta. Aga otsustamatus pole minu jaoks lahendus,
olen omajagu Kierkegaardist mõjutud ja valikud on tema filosoofias olulised.
Annan endale aru, et mu otsus ei pruugi paljudele meeldida. Paljude vanema
põlvkonna inimeste jaoks jäi Mart Laar põllumajanduse lõhkujaks ja
põhjalaskjaks, ehkki ta minu arvates tegi seda, mida ta pidi tegema ja ma pean
temast lugu. RB ratifitseerimisel ma hääletamata ei jäta ning hetkel kaldun ma selle
raudtee ehitust pooldama.
No comments:
Post a Comment