Giovanni Guareschi on kirjutanud vaimuka raamatu „Don Camillo
väike maailm“. See kirjeldab itaalia küla ja seal toimuvaid sagedasi konflikte
kommunistist külavanema Peppone ja kohaliku preestri don Camillo vahel. Eraldi
märkimist väärivad kindlasti veel don
Camillo dialoogid Kristusega. Ühena õpetlikumatest peatükkidest jäi mulle
meelde Peppone lapse ristimise lugu:
„Ametirüüs don Camillo lähenes
ristimisanumale.
„Mis te tahate talle nimeks panna?“
küsis ta Peppone naiselt.
„Lenin – Libero – Antonio,“ vastas
naine.
„Siis mine ja lase ta Venemaal
ristida,“ ütles don Camillo rahulikult, pannes katte ristimisvaagnale tagasi
/../“
Don Camillo
keeldumise järel ütleb talle Kristus, et laps tulnuks siiski ristida. Varsti tulebki kirikusse tagasi Peppone, kes nõuab
lapse ristimist, Camillo keeldub ja algab kaklus. Parajal hetkel annab Camillo
lõuahaagi ja Peppone langeb oimetuna maha. Mõne aja pärast ta toibub, võtab lapse
sülle ja tuleb Camillo juurde.
„Don Camillo, täies ametirüüs, ootas
teda ristianuma juures, kindel nagu kalju. Peppone lähenes aeglaselt.
„Mis me talle nimeks paneme?“ küsis
don Camillo.
„Camillo-Libero-Antonio,“ pomises
Peppone.
„Ei! Me ristime ta Libero-Camillo-Leniniks,“
ütles ta. „Jah, ka Leniniks. Kui Camillo on naabriks, ei suuda niisugused
tüübid, nagu Lenin, mitte midagi ära teha.““
Lugedes tänaseni Eestis käivat debatti kommunismi ja natsismi
kuritegude võrdlustest, siis meenus mulle kirjeldatud don Camillo lugu. Olgu
kohe öeldud, et selle debati enda kohta mul teoreetilises plaanis seni ilmunud
artiklitele uusi vaatenurki lisada pole, Eesti seisukohalt olen suuresti nõus neljakümnendatel
aastatel tekkinud spontaanse reaktsiooniga rahvasuus: meid röövel päästis röövli
käest.
Nimetatud debati valguses on minu jaoks üles tõusnud pigem
küsimus kesktee võimalikusest. Nimelt olen mitmete oma tuttavate hulgas
täheldanud, et natsismi-kommunismi debati raamistikus on neil üsna raske
mitmete ühiskonnas oluliste ideede nagu võrdsuse, rahvusluse, õigluse või
vabaduse puhul leida toetust mõõdukal keskteel asuvatele seisukohtadele. Nii
olen üsna sageli märganud, kuidas rahvusluse puhul nihkutakse lähemale pigem
rahvusluse karikatuurile, vabaduse kõrval unustatakse rõhutada vastutust ning
solidaarsust jne. Mulle näib, et üheks võimaluseks rahulikult ja mõtestatult
keskteed säilitada on ikka ja jälle meeles pidada iseenda maailmavaatelise
suunaga kaasnenud äärmuseid ja liialdusi.
Näiteks olen aeg-ajalt lugema juhtunud Henriku Liivimaa
kroonikat. Seal on mulle kui kristlasele palju südametunnistust kriipima
panevaid kohti, olgu selleks Jumala kiitmine suure eestlaste tapmise eest
Sakalas ja Ugandis või siis krooniku kommentaar pärast Muhu linnuse põletamist:
„Saarlaste linnust neelab tuli, aga kristlased riisuvad rõõmsalt saaki.“
Loomulikult ei võrdsusta ma ajaloos valitsevaid tavasid tänapäevaga, kuid
lihtsad küsimused, et miks maailmas oma usu ja ideede levitamisel ikka ja jälle
tapmiseks läheb või kuidas kristliku armastuse käsk mingil hetkel täiesti ununeb,
vajavad läbimõtlemist ja läbitunnetamist. Samas mulle tundub, et just tänu
kirjeldatud mõttematkadele olen oma usuga kaasneda võivatest nõrkustest teadlik
ja üsna immuunne näiteks evolutsioonibioloogi Richard Dawkinsi püüetele näidata
religiooni kõige kurja juurena.
Sotsiaaldemokraadina asun poliitilisel skaalal vasakul.
Praktikas on äärmusvasakpoolsed teinud suuri sigadusi, võimule saades on sageli
õiendanud esmalt arved just sotsiaaldemokraatidega. Sellest hoolimata paneb ka
vasakpoolsete äärmuste tegude analüüs südametunnistuse kriipima – kuidas saab
sotsidelegi nii oluliste ideede nagu õigluse ja võrdsusega toimetades hullude
tulemusteni jõuda. Pedagoogina ei oska ma äärmuste vältimiseks pakkuda muud abi
kui teadmised. Teadmised erinevate maailmavaadete allikate, kuid ka nendesamade
maailmavaadete vesivõsude kohta. Olgu nende vesivõsude otsesteks või kaudseteks
allikateks siis Nietzsche, Marx, Hegel või keegi teine.
Lõpuks tahaks veel rõhutada, et kirglikkust ei tohiks jätta
mitte ainult äärmustele, vaid see on vajalik ka keskteel. Tulles tagasi artikli
alguses tsiteeritud loo juurde, siis Camillo ja Peppone on oma tõe kaitsel itaallaslikult
temperamentsed, lasevad õige sageli käiku rusikad, kuid äärmuste vastu
ühendavad nad oma jõud. Seepärast ma laiendaksin natuke artikli alguses tsiteeritud
ristimisloo kokkuvõtet: kus on kohal Camillo või Peppone, pole äärmuslikel
tüüpidel suurt midagi teha.
No comments:
Post a Comment