"Ma ei ole kohanud nii juhmi aega kui
praegu, nii juhmistunud inimmasse. /../ Õieti on mass alati juhm. Ja ega
päristeadmisi ei ole vajagi massidele anda - mis nad teevad nendega?" - tsiteeritud lõik pärineb paari päeva
vanusest Einar Laigna intervjuust Õhtulehele (15. juuli Sirje Presnal „Niiditõmbajate eesmärk on mikrokiibistatud ja
idioodistatud elanikkond). Sarnast, ehkki enamasti mitte nii ekstreemset juttu
tänase ühiskonna allakäigust, kultuuri hävimisest ja inimeste zombistamisest
olen kuulnud päris palju. Mõtlesin teema pisut rohkem lahti kirjutada ning
pisut poliitikaga siduda.
Loomulik on allakäiva ja kaduva
kultuuri näited ajaloos olemas: Roomas impeerium lagunes, asteekide riik ei suutnud hispaanlastele ja
nende liitlastele vastupanu organiseerida jne. Ka karme hinnanguid riigi
inimeste meeleseisundile on ennegi antud, president Konstantin Pätski nimetas
rahvast 1934. aastal haigeks. Lisaks saab allakäigu kuulutaja toetuda mitmetele
filosoofidele, Oswald Spengleri oma „Õhtumaa allakäiguga“ ehk kõige markantsem,
ning loomulikult Piibli Ilmutusraamatule. Eesti oludes võiks reljeefsemana lisada veel
Plinio Corrêa de Oliveira teose «Revolutsioon ja vasturevolutsioon», kus
allakäiguga osana vaadeldakse ka näiteks Lutheri vaimsust, mida seotakse
seotakse Marxi ja Leniniga.
Mulle näib, et Eestis ühiskonna
allakäigu kuulutamine on oma populaarsuse kasvatamiseks üsna kindla peale
minek. Ühiskonnas, mille heaolu tase on omajagu alla Euroopa keskmist, on rahulolematuid
inimesi rohkesti. Allakäigu kuulutamine haarab kaasa ning päädib sageli juba
klassikaks saanud hüüatusega, kas sellist Eestit me tahtsime (õnneks on sellele
hüüatusele lisandunud omajagu eneseirooniat)? Kui paarkümmend aastat hiljem
selgub, et allakäiku polegi toimunud ja ka elujärg, nii vaimne kui materiaalne,
on paranenud, siis on kõigil sellest hea meel ning kunagise eksliku ennustuse
autor unustatakse (kui ta pole just kindlaid daatumeid välja käinud).
Poliitikas võimaldab allakäigu
kuulutamine rõhutada must-valget maailmapilti, otsida süüdlasi ja luua mõningate
parasjagu riigitüüri juures olevate inimeste näol vaenlase kuju. Hiljem võimule tõustes sobivad vaenlasteks muidugi ka
muud väidetavalt allakäigu taga olevad persoonid
(näiteks George Soros). Ühesõnaga, allakäigu kuulutamine ei ole
riskibisnes.
Räägin nüüd pisut sellest kuidas
ma ise ja minu arvates ka sotsiaaldemokraadid (ei mäleta küll, et see meil
kunagi teemaks oleks olnud) peaksid allakäigu kuulutajatele reageerima või nad
tähelepanuta jätma. Kõigepealt mulle näib, et tõsiselt ühiskonna allakäigu idee
küüsis olevad inimestele peaks tegelikult kaasa tundma, nad on enamasti nii
tõsised ja näevad maailma mustades värvides. Kui neile vastandada vastutustundlikult
maailma armastava ja Chalice-i „Minu inimesi“ ümiseva tüübi, siis langeb
vähemalt minu eelistus viimase kasuks.
Järgnevalt peaks nägema ühiskonna allakäigu
teemas teatavat pedagoogilist probleemi. Alustan mööndusega, et ühiskond on
keeruline nähtus ja soov selle ühese käsitluse järele on olemas. Näiteks Hermann
Hesse kirjeldab oma „Klaaspärlimängus“ ilmekalt noore Josef Knechti otsingut ühese õpetuse järele ning muusikameistri
rahulikku selgitust: „„Leiduks ometi õpetus, miski, millesse võiks uskuda.
Kõikjal ainult vasturääkivused, üksteisest möödajooksmine, kuskil pole
kindlust. Kõik laseb end seletada nii ja otse vastupidi. Maailmaajalugu võib
tõlgendada kui arengut ja edu, samahästi võib selles ka ainult laostumist ja
mõttetust näha. Kas siis tõde ei olegi? Kas siis tõelist ja kehtivat õpetust ei
olegi?“
Meister polnud teda veel iial nii
ägedalt kõnelemas kuulnud. Kõndinud veidi maad edasi ütles ta: „Tõde on olemas,
mu armas. Aga „õpetust“ mida Sa ihkad, absoluutset, täiuslikku ja ainsana
targaks tegevat – seda ei ole. Aga Sa ei peagi ihkama täiuslikku õpetust mu
sõber, vaid iseenda täiustumist. Jumalus peitub sinus, mitte mõistetes ja raamatutes.
Tõtt elatakse, mitte ei õpetata.““
Tuul Sepp kirjutab 19. juuli Postimehes
(„Mustrid mida pole“) inimese mõtlemisest, sellest, kuidas inimene kujutab reaalsust.
Nobelist Daniel Kahnemannile tuginedes kirjeldab Sepp reaalsusse kujutamiseks ta
kaht mõtlemise viisi. Süsteemi 1, mis ehitab seosed üles intuitsiooni, oletusi
ja eelarvamusi kasutades ja süsteemi 2, mis tugineb analüüsil, loogikal, kahtlusel, täiendavate
andmete kogumisel. Mulle näib, et allakäigu kuulutajad rõhutavad enam süsteemi
1 ja see toob kaasa ohtusid, Tuul Sepa artiklit tsiteerides: „On aga kriitilisi
hetki, kus läbimõtlematutel otsustel või väärmustritel võib tulevikule olla
väga suur mõju, olgu siis finantstehingud, ühiskonda lõhkuvad eelarvamused või
valik enda ravimine jätta posijate õlule.“
Pikaajalise õpetajana pean ma
tunnistama, et olen kindlasti Einar Laigna poolt väljahõigatud juhmistunud
inimmassi osa, samas olen seda inimmassi armastama hakanud ja leidnud, et see
pole sugugi ühtne. Ka õpilastes püüan ma ikka näha isiksusi, hiljuti laulu – ja
tantsupeol viibides nägin seal toredaid noori inimesi – saarlasi, tartlasi,
pärnakaid, kuid mitte juhmi massi. Isiklikult tunnengi ühe oma missioonina
must-valge maailmapildi hajutamist. Ei oska selleks küll eriti palju teha, vaid
oma tundides tutvustada ja arutada koos õpilastega erinevate maailmavaadete ja
mõtlejate üle ning analüüsida nende vaadete haakumist reaalsusega. Pärast seda
on õpilastel kindlasti lihtsam otsustada, kas ühiskonna allakäiku kuulutavad
majakad juhivad ohutult sadamasse või madalikele ja karidele.
No comments:
Post a Comment