Augusti teine nädal on alanud
ning on märke, et uus poliitikahooaeg hakkab tuult purjedesse saama. Poliithooajale vastu minnes tahaksin ühe
esmase mõtte praeguse valitsuskoalitsiooni võimaluste ja ohtude kohta
öelda.
Kirjapandu päästikuks oli Andrus Ansipi „Kroonikas“ antud
kommentaar Jüri Ratase kohta (Kroonika artiklit ma lugenud pole, ainult
väljavõtet), kus Ansip pahandab Ratasega senise lihtsa maksusüsteemi pea peale
keeramises: mida, vend, sina selle senise kõrge taseme nimel oled teinud? Kui
kommentaarides pandi pahaks sõna „vend“ kasutamist, siis mulle säärane
lähenemine pigem meeldis. Tean, et nii Andrus Ansipil kui Jüri Ratasel on
religiooniga isiklik suhe olemas ning selline pöördumine näitab, et tegemist on
väga põhimõttelise asjaga. Jüri Ratas ka vastas, kinnitades, et talle teeb rõõmu, et oleme valitsuses hea
meeskonnana ning loetud kuudega teinud palju olulisi otsuseid, millest mitmeid
on Eestis oodatud juba üle kümne aasta.
Kõigepealt mulle näib, et valitsuskoalitsioonile on
püsimiseks avanssi antud. Nimelt läheb
majandusel hästi. Esimese kvartali majanduskasv oli 4,4%, teise kvartali oma
pole veel esitatud, kuid tõenäoliselt tuleb ka see märkimisväärne – suurem kui
viimasel kümnekonnal aastal. Koduseid SDE asju tunnen mõistagi kõige paremini,
meil on 15 parlamendi liiget suuresti ühtsed, Keskerakonna ja IRLi puhul pole
ma aga ühtsuses nii kindel. Senised pingeid tekitanud otsused ja väljaütlemised
on enamasti tehtud maailmavaatest lähtuvalt (olgu või Reinsalu poolt üles tõstetud
kooseluseaduse tühistamine) st nende pingetega ollakse arvestanud. Kui aga
tuleb hakata tegema raskeid otsuseid ka majanduse halvast seisust lähtuvalt,
siis on oht koalitsiooni üksmeelsusele palju suurem. Aga nagu ma ütlesin,
majandusel läheb hästi tõenäoliselt veel mõnda aega ning seda aega tuleb
mõistlikult kasutada.
Olen aru saanud, et suuremad otsused, mis fikseerivad
valitsuse näo, on tänaseks tehtud. Mida aga olen käesoleval suvel
sõprade/tuttavate/võõrastega suheldes küll tajunud, et seni on selgelt puudulik
olnud nende otsuse põhjendamine ja lahtiseletamine. Minu tuttavate ja sugulaset
hulgas on väga mitut laadi Eesti inimesi: õpetajaid, kultuuri - , meditsiini -
ja kaubandustöötajaid, ülikooliinimesi jne. Suvel sai mulle selgeks, et mitmete
valitsuse otsuste rahulik, poolt ja vastuargumente välja toov selgitamine on
pooleli. Olgu nende otsusteks siis haldusreform, Rail Baltica, maksuseadused,
metsaseadus vms. Tundlikke otsuseid selgitades tuleb need rahulikult
„pulkadeks“ lahti võtta, sageli nende otsuste taga oleva „suure pildi“ juurde
pöörduda, paljusid asju tuleb erinevas sõnastuses korrata jne. Ja see selgitustöö pole mitte ainult
ministrite, vaid sama palju parlamendisaadikute töö.
Võib-olla tunnen ma õpetajana selgitusvajadust
teravamalt kui mõne teise ala inimesed. Ja selgitada pole lihtne, alustada tulebki
ju sellest, et enamik otsuseid pole mustad ega valged, vaid keerulised
kompromissid, mitmete otsuste puhul on selle taga kümnete aastate tagused
otsused, mingil hetkel võib olla midagi viltu läinud, kuid parandamine enam võimalik pole jne. Ning
mitmed otsused tulenevadki sellest, kas valitsus asub tsentrist pisut vasakul
või paremal (ei arutle siin selle üle, kuivõrd vasak-parem skaala tänapäeval
kasutatav on).
Selline selgitustöö võib tunduda
tüütu, kindlasti tuleb ette ka teravaid olukordi, kuid seda tegemata jätta ei
saa. Tunnistan, et mulle isiklikult meeldib teemasid lahata kirjalikult,
suuliselt jään sageli hätta. Ja oleks päris hea tunne, et pärast selgitusi keegi
ütleks, et ma mõistan sind, kuid maailmavaatelistel põhjustel olen ma teist
meelt.
No comments:
Post a Comment