Ilmunud
EPLi arvamusportaalis: http://epl.delfi.ee/news/arvamus/toomas-jurgenstein-vordleb-henn-polluaasa-mmsi-propageerijatega-andestan-tema-teadmatuse-kuid-pean-seda-korrigeerima?id=83369059
Küllap on paljud arstid tunnetanud ratsionaalsete argumentide
nõrkust libameditsiini ühe eredama näite MMSi leviku puhul. Ma olen väga
lootnud, et analoogilisi nähtuseid haridusse ei imbu. Kahjuks astub Henn
Põlluaasa artikkel „Vasakvalitsus käivitab hiiliva sundvenestamisprogrammi“
(EPL 13.08.2018) jõuliselt vandenõuteooriad ja asjatundmatust külvama ka
haridusmaastikul.
Analoogiliselt MMSiga võib ka Põlluaasa artiklit lugedes mingil hetkel
tunnetada, et ratsionaalne lähenemisega tekstis toodud väidetele muutub
võimatuks. Autor kasutab sõnu ametlik kakskeelsus ja uusvenestamine, kuid tal
ei tundu aimu olevat keelekümbluse erinevate meetodite levikust,
keelekümblusega liitumise tingimustest, pädevate õpetajate olemasolust jne. Võib-olla
on selline asjatundmatus isegi hea, sest teksti tõsiselt võttes tuleks välja,
et autor solvab tuhandeid lapsevanemaid, sadasid õpetajaid, kümneid ametnikke, valvsaid
kaitsepolitseinikke jne, kes on olnud naiivsed ja rumalad, lasknud end ära
kasutada ja pole hiilivat venestamist märganud enne kui valgel hobusel kohale
kapanud sõnumitooja seda oma artiklis neile kuulutas.
Kui ratsionaalsus ei aita, tekib küsimus teiste lähenemiste
võimalikkuses. Teoloog
Reinhold Niebuhr on tegelenud religioosse usu ja huumori seostega. Tema arvates
seob usku huumoriga asjaolu, et mõlemad tegelevad inimese olemise
puudulikkusega, huumor aitab edasi väiksemate küündimatuste puhul, usk viimsete küsimuste
puhul. Tõepoolest, võiksin ju kultuurikomisjoni liikmena maalida satiirilise
pildi, kuidas komisjoni esimees professor Aadu Must ja mitmekordne minister
Mailis Reps on leppinud kokku venestamispoliitikas, kaks silmapilgutust
komisjoni esimehe poolt tähendab ministrile, et häälteenamus on olemas, ainus
läbinägeliku erakonna esindaja on kultuurikomisjonist ära läinud jne. Siiski
selgub üsna pea, et sellise absurdinalja üritamine on maotu ja kohatu ning
vabandan Aadu Musta ja Mailis Repsi ees, et seda üleüldse katsetasin.
Jääb
usk, mis minu maailmavaate kohaselt ütleb, et nendele tuleb andeks anda, kes ei
tea, mida nad teevad, kirjutavad või kõnelevad. Aga nende teadmatusest kõneldud
juttu tuleb korrigeerida.
Oleme olukorras, kus väga pikalt vindunud eesti, vene jt
rahvustest laste ühisele haridusele ülemineku küsimuses on reaalsed mudelid
hakanud välja kujunema. Erakondadevahelistes aruteludes nähakse enamasti
vastandustele ja populismile suunatud väljaütlemised läbi ning nende esitajale
antakse sellest teada. Loomulikult on erinevaid arvamusi keelekümblusega
alustamise aja ja tempo osas, erinevates Eesti paikades, näiteks Võrus ja
Narvas, ei saa rakendada samu mudeleid jne. Teravam mõttevahetus käib küsimuse
üle, kas segregatsioon rahvuse alusel peaks koolides jääma ning lahendus oleks
täielik eestikeelne õpe vene koolides või on tulevik kooli päralt, kus õpivad ühiselt
eesti keeles erinevate emakeeltega õpilased. Mulle on alati tundunud, et üheks
olulisemaks õpimotivatsiooniks on olukord, kus õpilane tunneb, et see, millega
ta tunnis tegeleb, on mõtestatud. Eesti keele õppimine oleks viimase variandi puhul mõtestatud
seda keelt kõnelevate kaaslaste, vahetunni jutuajamiste, tekkivate sümpaatiate
ja ühiste ürituste kaudu. Siiani on
debatt selles küsimuses olnud üsna korrektne, on kuulatud teise poole
argumente, pole sildistatud ajutisi tagasilööke või vigu jne. Väga tahaks, et
see arutelu sellisena jätkuks, sest ainult nõnda on edasiminek võimalik.
Lõpetuseks toonitan veel, et küsimused eesti keele ja meele õppest
koolides on rasked ja lahendused pikaajalised. Lastevanemate valmisolek,
pädevate õpetajate olemasolu, paikkonna omapära on vaid mõned tegurid, millega
arvestama peab. Küll aga on selge, et rasked ja keerulised küsimused hariduses
on liiga tõsised, et piltlikult väljendades sinna MMSi pakkujaid ligi lasta.
No comments:
Post a Comment