Ilmunud Eesti Päevalehe arvamusportaalis: http://epl.delfi.ee/news/arvamus/toomas-jurgensteini-vastukaja-okoriigile-inimeste-heaolu-on-tahtsam-kui-radikaalne-vastuhakk-metsaraiele?id=83234603
Peab olema pime, et mitte märgata loodusega
seotud teemade osatähtsuse kasvu eesti poliitikas. Näiteid pole vaja kaugelt
otsida, olgu nimetatud tselluloositehas, raiemahud ja raierahu, veelindude
jahieetika, karusloomafarmid jne. Tõenäoliselt saavad looduse ja eriti metsaga
seotud teemad kindla kaalu ka järgnevatel Riigikogu valimistel ning seetõttu on
oluline igale erakonnale ja kandideerijale selle valdkonna alusväärtused enda
jaoks läbi mõelda. Teen seda peamiselt isiklike ja oma koduerakonna debattidelt
saadud kogemuse abil.
Olen igas erakonnas kohanud loodusest hoolivaid
ja loodust armastavaid inimesi ning tähele pannud ka seda, et loodusega seotud
küsimuste puhul ei ole erakonnad sageli ühtsed. Samas võib tähele panna, et
üsna harva on poliitikas juttu tulnud loodust puudutavate küsimuste taga
olevast laiemast vaatest loodusele ja inimesele, kust konkreetsemad seisukohad
võrsuma peaks. Räägingi järgnevalt mõnest põhimõttest, mida katsun loodusega
seotud küsimuste puhul isiklikult järgida ning millest püüan ka oma erakonna
sees rääkida.
Kõigepealt mõni sõna iseenda loodusega seotud taustast.
Ma elan Tartus Raadil palkidest majas, kus on laudpõrandad, mul on kaks ahju,
pliit ja saunaahi st tarvitan omamajagu küttepuid, enamasti leppa ja metsakuiva
kuuske/mändi. Tõsi, pärast kaks aastat tagasi pandud soojuspumpa kulub küttepuid
vähem. Samas, piisab mul talvehommikul silmad lahti teha ja teki alt välja
pugedes temperatuuri tunnetada, kui tean, et olen metsas raiutud puudel kõndija
ja nende soojuse igapäevane tarvitaja. Olen üles kasvanud Pärnumaal, kus metsi
on palju ning meie küla poistekambaga oli metsa hulkuma minek tavaline asi.
Vähemalt minu hinnangul on koduküla kandis metsa pindalaliselt rohkem kui mu
nooruses. Ehkki minu esimene haridus, bioloogia, on üsnagi rooste läinud, arvan
end siiski metsadest pisut üle keskmise teadvate inimeste hulka.
Loomulikult on sotside hulgas loodusega seotud küsimused
tekitanud kirglikke vaidlusi ning vähemalt mulle näib, et kaalutletud
seisukohani viiva puhastustule läbimiseks on eelkõige võtmeks suhtumine
inimesse. On ju inimene ühelt poolt bioloogiline olend, kuid teisalt ka
kultuuriline ja vaimne. Sotsidena oleme kasutanud loosungit „Inimene eelkõige“
ning püüdnud suhtuda nii inimeste füüsilistesse, kuid ka vaimsetesse
vajadusesse hoolivalt ja mõistvalt. Nii oleme inimesele keskendumisega tõstnud
inimese tahes-tahtmata muust loodusest olulisemaks. Samas on tõsi ka asjaolu,
et erakonna põhimõtetest tulenev hoolivus ja soov silitada ning pai teha,
laieneb ka loomadele ja taimedele ning loodushoid on midagi loomulikku.
Vahel mõnd looduse teemat erakonnakaaslastega
lahates olen tajunud õhus peaaegu reaalselt saksa teoloogi, muusiku, filosoofi
ja arsti Albert Schweitzeri (1875 - 1965) vaimu kohalolekut. Schweitzerit
tuntakse eelkõige tema põhimõtte järgi, et loodusesse suhtumisel peaks aluseks
olema aukartus elu ees ja igas vormis elu tuleb hoida ja austada. Ometi
keskendus ka tema inimestele - oma põhimõtete elluviimiseks rajas ta Aafrikasse
kliiniku, kus ravis tuhandeid abivajajaid. Järgnevalt toon mõned lihtsad
näited, kus eelkõige mõte inimese hoidmisest paneb vähemalt osad sotsidest
radikaalsemast loodushoiust pool sammu maha jääma.
Võtan esimeseks lihtsaks näiteks suhtumise
harvesteri, millest Eesti Vabariigi juubelietendusel sai tehnokraatliku looduse
hävitaja kehastus. Aga sellel masinal on ka teine pool. Mootorsaega metsatöö on
raske, seal tuleb ette tööõnnetusi ja vigastusi, põlised metsatöölised kannatavad
vibratsioonitõve käes jne. Ning küsimus, mitu vigastatut või haiget inimest kaaluvad
üles harvesteri rööpad langil (mida hiljem annab tasandada), on just
puhastustule probleem, mida enne suhtumise kujundamist endale esitada.
Teiseks näiteks võtaksin lageraied. Pildid koos
tekstidega raielankidest kui vägivallast metsa kallal on efektsed, kuid
isiklikult olen hakanud neid ignoreerima. Harjumatule silmale on raiutud mets
mingis etapis kole – kuu aega hiljem võib pilt palju parem olla, mõned aastat
hiljem veel parem. Olen toonud paralleele meditsiinist, ka operatsiooni käigus
lahti lõigatud inimene näeb kole välja, kuid lõikused on inimestele vahel
vajalikud. Reeglina ma ei tea, milleks on kasutatud pildistatud raielangilt
saadud puid või kuhu on paigutatud saadud tulu – võib-olla kellegi raske
haiguse rohtudeks, võib-olla kellegi maja ehitamiseks, laste
koolitamiseks, võib-olla ma kütan neid vms. Need on inimeste reaalsed
vajadused. Kui keegi raiega suli teeb, on loomulikult vaja ta korrale kutsuda, alati
tuleb kaaluda mitmekesiste raiete võimalikkust, lankide suuruseid, raiete
teostamise viise jne, kuid tunnetan selles vallas emotsioonidele rõhumise
ohtlikkust ning ohtu kalduda väärika metsamehe elukutse halvustamisele.
Raielank on mitmetele liikidele sobiv elukeskkond
ning võib ka ilus näida. Loomaökoloogia professor Raivo Mänd postitas
sotsiaalmeedias pildi oma metsas tehtud lageraiest ning hilisemas kommentaaris
kirjutas ka raielangi ilust:“ /../ vaata
ometi kui ilus see lank on! Varsti hakitakse oksad ka ära. Mul juba vaimusilmas
kõrgel sinitaevas kronksuv ronk ja haavatüvel põristav rähn ning kändudevahe
ülastest valendamas-kollendamas. Ega see käestlastud tihe soomets ennegi väga
ilus vaadata polnud.“ Endalegi tuleb meelde, et raiesmikul
istumine, kaasavõetud võileiva söömine ja sealt maasikate korjamine oli pärast
tihedas metsas tampimist elamuslik.
Kolmandaks ja kõige olulisemaks on küsimus, kui suur
on mõistlik aastane raiemaht Eestis ja see on küsimus, mis laieneb konkreetselt
inimeselt inimpõlvedele? Kaudselt on selle küsimusega seotud iga eesti inimene,
olgu siis elu – või töökeskkonna, puhkuseharjumuse või kasvõi bussiaknast
möödalibisevate maastike kaudu. Paljudele inimestele on ka vaimselt oluline, et
meil säiliks stabiilne kogus looduslikke metsi, puidutööstusega seotud
inimestele on nende töö eluliselt vajalik, puit annab meie kodudel hinge jne.
Erakondade hulgas on alanud omamoodi
vähempakkumine; EKRE on pakkunud raiemahtude ülempiiriks 8 miljonit tihumeetrit,
Vabaerakond 6 miljonit tihumeetrit, SDEd on seostatud 10 miljoniga, ehkki ma ei
mäleta, et meil päris konsensust ja lõplikku seisukohta selles küsimuses oleks.
Kindlasti on probleem ka raiemahu piiramise viisis, näiteks erametsa puhul on
väga raske põhjendada, miks Jaan võib küpset metsa raiuda ja tema naaber Juhan seda
teha ei tohi.
Tunnistan, et ma ei näe ma muud võimalust kui
usaldada teadlasi ning nende koostööd. Võtaksin eelkõige tõsiselt seisukohti,
mille formuleerimisele on kaasa aidanud erinevad osapooled, eelkõige enamasti
TÜ taustaga ökoloogid ja suuresti EMÜ taustaga metsateadlased. Mõlemal pool on
sümpaatsed ja targad inimesed ning sümpaatsed ja targad inimesed suudavad
enamasti teist poolt mõista ja kompromissides kokku leppida Tõsi, vastuargumendina
võib siin meenutada inglise filosoofi Bertrand Russelli (1872 - 1970) tõdemust,
et inimesed suudavad reeglina kokku leppida vaid asjades, mis neid ei huvita.
Küllap seisab iga erakond suhtumises loodusesse
silmitsi oma puhastustulega. Minu jaoks põletab puhastustuli mällu eelkõige
inimestest hoolimise vajaduse.
No comments:
Post a Comment