Hea eesistuja! Head kolleegid!
Tund on hiline
ja ma mõne sõna ütlen, kuna lubasin seda oma kutsehariduses töötavatele
kolleegidele. Tõepoolest, Krista (Aru) väga meeldivalt rõhutas, et
kutsehariduses õpivad tulevased meistrid. Mulle meeldib mõelda, et kutsehariduse
eesmärgiks on valmistada ette loojaid, kes suudavad mateeria kasulikkuse,
maitse ja ilu kõige silmapaistvamal moel avada. Mulle hakkas see lause nii
meeldima, et ma kordan teda veel: kutsehariduse eesmärgiks on valmistada ette
loojaid, kes suudavad mateeria kasulikkuse, maitse ja ilu kõige
silmapaistvamal moel avada. Toimugu see siis ehituses, aianduses, kokanduses
või mujal. Ja meistreid aitab ette valmistada loominguline keskkond.
Minister nimetas siin robootikalaborit. Ma toon näite ühest
teisest vallast, aga see on sama hea. Ühes kõige
väiksemas kutsehariduskoolis, Tartu Kunstikoolis, tegutses kaheksa aastat
sümboliväärtusega isiksus ja selleks oli kunstikooli kass. Tal oli nimi Igor
Tõnu Tass, paar nädalat tagasi sai ta autolt löögi ja sai surma. Kellel on
huvi, vaadake Igor Tõnu Tassi Facebooki lehekülge ja neid järelehüüdeid. Ta
aitas seal luua tõeliselt loomingulise keskkonna. Tartu Kunstikooli direktor
Kadi Kreis on öelnud Igor Tõnu Tassi kohta: "Ta aitas luua kunstikooli
identideeti, aga see tuli tal kuidagi loomulikult välja, mitte kunstlikult. Ta
ei olnud meile lihtsalt kass, vaid ka väärtuste kandja. Kui sul oli raske päev,
siis suhtlesid temaga ja see aitas. Ta oli pingete maandaja ja
psühholoog." Niisiis kutsekoolid, kus on rikas loominguline keskkond, olgu
selleks robootikalabor või on selleks kaasatud loomad – see on meistrite
kasvulava.
Muutun nüüd
asjalikumaks ja tõepoolest täna käis juba läbi, et Riigikogu saalis toimus
möödunud aasta 18. mail riiklikult tähtsa küsimusena arutelu kutsehariduse
olukorrast. Eesti Kutsehariduse Edendamise Ühingu esimees, Viljandi
Kutseõppekeskuse direktor Tarmo Loodus nimetas seal või tõi välja eelkõige viis
olulist teemat. Tänane eelnõu aitab iga seda teemat sammu võrra edasi. Näiteks
toonitas Tarmo Loodus, et kutseharidus on üks osa haridussüsteemist kui
tervikust ja selleks tuleb tagada õpilastele võrdne kohtlemine kõigil
haridusastmetel. Samuti nimetas Tarmo vajadust tugispetsialistide järele,
kutsehariduse rahaliste võimaluste paindlikumaks muutmist, eraettevõtluse
kaasamist ning tõstis esile minu jaoks väga sümpaatse vajaduse: igal Eesti
inimesel peaks 25. eluaastaks olema kutse.
Kui me loeme tänast eelnõu, seletuskirja, siis Tarmo Looduse poolt tõstatatud probleemidele on peaaegu
igaühele teatud vaste olemas. Ma ei hakka neid ette lugema, need olid mul
samamoodi välja nopitud nagu eelkõnelejatel ja kõlasid juba siin saalis.
Niisiis, head
kolleegid, meie ees on tulevaste meistrite eelnõu. Eestile on meistreid vaja,
töötame sellega edasi, teeme selle veel paremaks! Mul on hea tunne, sest mulle
tundub, Riigikogu käib selle seadusega väga ühte sammu. Aitäh!
No comments:
Post a Comment