Ilmunud 19. oktoobri Sirbis: http://www.sirp.ee/s1-artiklid/c7-kirjandus/vana-hea-valgustatud-luterlus/
Jaan Lahe, Uks teise maailma. Valik
jutlusi. Toimetanud Imbi Arro. Kujundanud Margus Luht. Hildegarde Raamat, 2018.
216 lk.
Ma arvan, et jutlustel on potentsiaali ja väge tunduvalt enam
kui me igapäevaselt oleme teadvustanud. Ma arvan, et olen elus kuulanud kümmetkonda jutlust, mis on minu elu vägagi mõjutanud. Aimu jutluse mõjust võib kogeda kui vaadata
näiteks Annika Laatsi kõnet homoseksuaalide toetuseks ja see on päris võimas: https://www.err.ee/634420/video-kirikuopetaja-laats-avaldas-etv-eetris-toetust-kooseluseadusele
13. septembril
esitleti EELK Usuteaduse Instituudis usuteadlase ja vaimuliku Jaan Lahe
jutluste kogumikku „Uks teise maailma“. Jutluste kogumikud jäävad sageli
eelistatud lugemismaterjaliks autoriga samasse kirikusse kuuluvatele
inimestele. Mulle tundub, et seekord võiks kogumik pakkuda laiemat huvi. Igatahes
saab iga lugeja testida kogumiku saatesõnades esitatud autori soovi vastavust
tegelikkusele: „Autor soovib, et need 54 jutlust võiksid anda lugejale uusi
vaatenurki vanade ja tuntud kirjakohtade jaoks, avada uusi mõistmise horisonte
ning olla otsekui avatud ukseks Jumala Sõna juurde ning seeläbi ka ukseks
tõelusse, mida kuulutab meile evangeelium – Jumala Riiki ehk Teise Maailma“ (lk
11).
Tunnistan,
et Jaan Lahe jutluseid lugema hakates lootsin väga leida vastuargumente Tõnu
Õnnepalu eelmisel aastal väidetule, kui kirjaniku nägemus luterluse kohta
Eestis oli üsna sünge: „ Luterlikul kirikul pole siin maal enam vaimset võimu.
Ta küll üritab veel kangelaslikult täita rahva- või vähemalt rahvuskiriku
rolli, aga kahjuks on ta ise sisemiselt täiesti lõhestunud. Temas üritavad koos
elada vähemalt kolm erinevat teoloogiat, mis koos elada ei saa. Kõigepealt vana
hea valgustatud luterlus, mis ilmselt siin oma viimaseid päevi elab; siis ka
tõeline piiblivundamentalism (küll vähemuses); ja lõpuks päris võimas
neokatoliiklik (või kuidas seda kutsuda?) liikumine.“[1] Nii
lootsin jutluseraamatut avades leida sealt seest „vana head valgustatud
luterlust“, st ajaloolise tausta avamist, teravmeelset eksegeesi, kriitilist
fooni, põikeid teistesse kultuuridesse ja usunditesse jne. Etteruttavalt võin
öelda, et minu loetletud eeldused olid Jaan Lahe jutlustes kohal.
Olgu
taustaks veel nimetud, et Eestis on peetud vähe legendaarseks muutunud
jutluseid. Aeg-ajalt nimetatakse kunagise Vändra pastori Carl Körberi (1802–1883)
Palermo jutlust, mis arvustas keiser Nikolai I, hilisemast ajast meenub Toomas
Pauli jutluste kogumiku „Kusagilt kumab valgust“ ilmumine 1995. aastal, mis tõstis
oluliselt jutluste kultuurilist tähtsust.
Samas on
olnud jutluste taseme üle kuulda ka kriitilisi hääli. Näiteks legendaarne õppejõud
ja vaimulik Elmar Salumaa (1908–1996) kirjutab oma mälestustes: “Kummaline
küll: selleks et saada pastoriks, tuli õppida teoloogiat – aga kui juba
pastoriametis oldi, siis leiti, et seda teadust kõige vähem tarvis läks.
/../Õhtupoolikul toimus kihelkonna kaugemas nurgas vabaõhujumalateenistus, kus
kohalik pastor ise jutlustas. Oli kuum leitsakuline õhtupoolik keset suvist
kõige kibedamat tööaega. Sellele vaatamata oli üsna rohkesti rahvast kogunenud
jumalateenistusele. Jutluse tekstiks oli pastor valinud koha Uuest
Testamendist, kus Jeesus kõneleb töötamisest, kuni veel päev on (Jh 9,4?), mida
tsiteeris peast ja milline lause vist sealsamal hetkel oli pähe tulnud. Mulle
tundus kogu jutt töötegemisest selles olukorras niisama ebakohane kui orjadele
piitsa andmine. Ja säärased seigad polnud kaugeltki mitte erandid, vaid üsna
tüüpilised.“[2]
Asudes Jaan Lahe jutluseid lugema, siis
üsna pea võib jõuda arusaamisele, et autor on laia haardega teadlane ja uurija
kõige tõsisemas mõttes. Esimeses jutluses valgustab ta lugejat mitte ainult küsimuses,
mida arvasid kuldsest ajastust kreeklased ja roomlased, vaid teeb põikeid ka
Etioopia kirikusse ja vanasse iraani mõttemaailma. Mõned read hiljem hiljem
otsib autor tuge talle ilmselgelt armsalt Saksamaalt, et vandenõuteooriad
elegantselt tagasi lükata.
Pisut teoloogiat nuusutanud inimesel on
ka hilisematel lehekülgedel hea lugeda, et ülikoolide auditooriumis õpitu on
kasutamiseks ka kantslis. Nii näiteks ei püüa Jaan Lahe jätta lugejatele
muljet, et Piibli autorid on meile teada, vaid jätab teoloogiale teadmata asjad
rahulikult teadmatuteks: „See on troostitu pilt ja küllap ka põhjus,
miks Koguja raamatu meile tundmatut autorit on nimetatud vana aja kuulsaimaks
pessimistiks“ (lk 27), või siis: „„Olge kained, valvake!“ – nii manitseb oma
lugejaid 1. Peetruse kirja autor, keegi meile nimeliselt tundmatu kogudusejuht,
kes astub. 1. sajandi lõpul üles apostel Peetruse pseudonüümi all“ (lk 202).
Teadlase
kõrval avaneb jutluse kogumikus Jaan Lahe ka pedagoogina, kes teab, et usundite alased teadmised pole Eestis
kiita ning sageli on vaja lugejatele ühte ja teist seletada. Näiteks võimalust
lugeda Piiblit erineval moel: „Ühte ja sama piibliteksti võib lugeda erineval
moel. Me võime lugeda suurt osa Piiblist kui ajalooraamatut, mis kõneleb meile
kunagi aset leidnud sündmustest. Kuid sel juhul ei ole neil sündmustel enam
mingit otsest tähendust meie jaoks. Aga Piiblit võib lugeda ka teistmoodi – kui
Jumala ilmutust, mis ulatub üle aegade ja sel juhul kõnetab see meidki“ (lk
20). Paarkümmend lehekülge hiljem võib lugeda ka väga näitlikku seletust,
kuidas autor seda selgitust isiklikult mõistab: „Võib öelda, et Kristuse
kõikjalviibiv müstiline ihu, mida me kirikuks nimetame ja mille liikmed me ristimise kaudu
oleme, on otsekui vaimne ruum, mis ümbritseb kõiki neid, kes on tema omad – nii
minevikus kui tulevikus, nii selles kui teises maailmas. Nõnda kõrvaldab
ristimine mitte ainult kultuurilised ja sotsiaalsed piirid, vaid ka aja- ja
ruumipiirid. Kas pole eriline privileeg
ja au, et võime olla samas ruumis koos Pauluse ja Lutheriga, Bachi ja
Tillichiga?“ (lk 37).
Eelnevas
lõigus esile tõstetud isikud tekitavad uudishimuliku soovi otsida jutluste
kogumikust üles ka teisi suurkujusid,
kes on autorit mõjutanud. Tundub, et üheks neist võiks Uku Masing (1909–1985),
keda Jaan Lahe ikka ja jälle eesti suurimaks teoloogiks nimetab. Autor on kindlasti
kodus ka Saksa teoloogia erinevate suundadega, teoloogilistest mõjutajatest
julgeksin ettevaatlikult välja tuua eksistentsialistliku teoloogi Rudolf
Bultmanni (1884–1976), kelle mõtte „alati olevikulisest“ Jeesuse sõnumist Jaan
Lahe kogumiku saatesõnades eraldi välja toob (lk 11). Samas on sümpaatne, et
aeg-ajalt kasutab autor ka teistest traditsioonidest lähtuvaid autoriteete, mis
muudavad jutluste sõnumi mitmetahuliseks ja avatuks: „Mõeldes aga Kristuse lunastusteole on küllap õigus
müstik William Blake‘il, kui ta ütleb, et maailm on kohutav ajas ja ruumis,
sest ta seisneb pidevas vastastikuses teineteise õgimises. Kuid ometi on see
maailm Jumala halastus – soov igaviku viga parandada ajas. Aamen“ (lk 75).
Püüdes
ettevaatlikult üldistades leida läbivat joont Jaan Lahe jutlustes, siis selleks
võiks olla veendumus mõistuse kohalolu vajalikkusse usuasjades: „Ilmutus ei
sunni meid uskuma mingeid mõistusevastaseid jaburusi. Eksivad kõik need, kes
väidavad, et kristlane peab hülgama mõistuse ja kriitilise mõtlemisvõime ning
järgima üksnes mingit tumedat ja hämarat sisehäält, mis on tegelikult üks
petlikumaid asju siin maailmas üldse“ (lk 55). On üsnagi selge, et „Uks teise
maailma“ sisaldab vana hea valgustatud luterlusest lähtuvaid jutluseid, kus
lükatakse tagasi usuga seotud naiivsused ja vandenõuteooriad, proovitakse
järele mõistuse võimalused ning aktsepteeritakse sõnade ja mõtete kohatist
küündimatust Teise Maailma suhtes.
Kui ma midagi lõpuks Jaanile veel jutlusteks soovitaksin veel, siis äkki huumorit: mõni juudi anekdoot, ajalooliselt pentsik seik vms. Natuke ehk tundsin nendest puudus.
[1] Tõnu
Õnnepalu, Vundamentalismist. – Edmund Burke'i Selts, http://www.burke.ee/2017/09/18/tonu-onnepalu-vundamentalismist/
[2] Elmar
Salumaa, Tiib pandud aastaile õlale. – Eesti Päevalehe AS, 2010, lk 361.
No comments:
Post a Comment