Ilmunud Postimehe
arvamusportaalis 31.10.2018
Anita Jaanson tõdeb oma
hiljutises artiklis „Sotsiaaldemokraatlikud oravad ja liberaalsed
sotsiaaldemokraadid“ (Postimees 29.10.2018), et sotsiaalmajanduslike lubaduste põhjal
on valijatel erakondi raske eristada, Reformierakond (edasi RE) ja Isamaa
toetavad sotsiaaldemokraatliku, Sotsiaaldemokraatlik Erakond (edasi SDE)
mõõdukalt liberaalse heaoluriigi loomist.
Lugedes nimetatud artiklit meenus
mulle esmalt kaheksateistkümnendal
sajandil kirjutatud Gottfried Lessingi näidend „Naatan Tark“, kus keskseks teemaks on mõistujutt kolmest
sõrmusest. Mõistujutt kõneleb judaismist, kristlusest ja islamist kui täpselt
ühesugustest sõrmustest, mida isa pärandab oma kolmele pojale. Vaid üks kolmest
sõrmusest on originaal, teised on koopiad ja pojad püüavad selgust saada, kelle
käes on ehtne sõrmus. Seda saab teha vaid pikaajalisel vaatlusel, sest originaali
tõestuseks on sõrmusekandja elu, mis on Jumalale ja inimestele meelepärane.
Mulle tundub, et Anita Jaansoni
artiklile mõeldes on paralleelid Lessingi meeldejääva mõistujutuga vägagi
kohased. Iga erakond võib uskuda, et tema käes on originaalne sõrmus. Selle
tõestuseks saavad olla vaid inimeste rõõmuks ning kasuks tehtud otsused ja
teod, millest paljud avalduvad alles teatud aastate möödudes.
Esimest korda kuulsin G. Lessingi „Naatan Targa“ lugu näitena kasutamas
legendaarset teoloogi Elmar Salumaad, aasta võis olla 1989 ja ta pidas avaliku
loengu Vanemuise ringauditooriumis (loeng baseerus suuresti Salumaa artiklile
„Puhta kristluse otsingul“, ajakirjas EELK 1987 ilmunud). Muideks, ka
kuuldemänguna on see lugu ERR arhiivis olemas, vanad tuttavad näitlejad veel
loevad: https://arhiiv.err.ee/vaata/kuuldemang-kuuldemang-naatan-tark
Sotsiaaldemokraadile oli Anita
Jaansoni artiklit lugeda hea. Domineerib ju autori poolt analüüsitud erakondade
sotsiaalpoliitikas eelkõige sotsiaaldemokraatlik heaoluriigi mudel st sotsid on
suutnud oma lähenemise ühiskonnale endastmõistetavaks muuta. On loomulik, et
see on veendunud liberaalid ja konservatiivid pisut ärevaks muutnud, nii on
mõnedki prominentsed nendest erakondadest lahkujad või kriitikud on viidanud
just oma partei hägustunud seisukohtadele.
Omajagu huvitavam oli mulle väide
SDE kaldumisest mõõdukasse liberaalsusse. Arvan, et see tähelepanek on õige,
üha enam on Eesti sotsid hakanud kõnelema liberalismile omasest vabadusest. Mulle
tundub, et selle taga on paljude sotside vaistlik tunnetus, et vabadus ei ole
ühiskonnas enam endastmõistetavalt kalliks peetud reliikvia. Ning teatud nihe
oma mugavast sotsiaaldemokraatlikust sängist väljapoole on siin vältimatu.
Tõsi on ka see, et sotsid püüavad vabadust siduda armastuse ja hoolivusega.
Näiteks mäletan Jevgeni Ossinovskit Eesti Vabariigi 100. aastapäeva puhul
Narvas peetud kõnes kinnitamas: „Vabadus on armastus on vastutus. „Raske
on vabadust kanda,“ ütleb Alliksaar. Jah, mitte karistust ei kanta, vaid
vabadust. Vabadus on tugeva privileeg, vabadus on suuremeelne ja lahke. Vabadus
on julgus.“
Pisut erinev vabaduse mõistmine on üks suurimaid väljakutseid
näiteks ka hüpoteetilises koostöös SDE ja RE vahel. Pole ju selge, kuivõrd
suudetakse teineteist täiendavaks muuta Reformierakonna poolt rõhutatud individuaalsus,
liberaalsus ja vabadus ning sotsiaaldemokraatide poolt oluliseks peetud
solidaarsus, võrdsed võimalused ja vabadus. Loetletud väärtused võivad teatud
teemades käristada need erakonnad ka vastanduvateks. Poliitikas on reaalsed
mõlemad võimalused, näiteks näen RE ja SDE head koostöövõimalust töötamisel
selle nimel, et jõustuksid kooseluseaduse rakendusaktid, samas maksupoliitikas
pole konsensust saavutada nii lihtne.
Pöördun lõpetuseks Anita Jaansoni artiklis
toodud väite juurde, et valijal võib tekkida tunne, et erakonnad on justkui
ühesugused. See väide meenutas, et poola religioosne filosoof ja mõtleja Leszek
Kołakowski on kirjutanud essee «Kuidas olla konservatiiv-liberaalne
sotsialist?». Analüüsides neid kolme mõttevoolu, jõuab Kołakowski järeldusele,
et see on võimalik: «On võimalik olla konservatiiv-liberaalne sotsialist ja
järelikult – mis on seesama – ei kujuta need kolm sõna endast enam vastastikku üksteist
välistavaid mõisteid. Aga põhjus, miks alguses mainitud suur ja võimas
Internatsionaal iialgi teoks ei saa, on niisugune: see Internatsionaal ei ole
võimeline inimestele lubama, et nad saavad õnnelikuks.»
Õnnelikuks saamise teed peavad erakonnad
eraldi valijate ette laotama. Ning järjekordne otsustamise aeg on märtsi
alguses.
No comments:
Post a Comment