Korp! Ugala
105
Akadeemiline
kõne TÜ aulas
Austatud rektor Toomas Asser, kallid külalised, head vennad ugalensised!
Alustan meenutusega, nimelt viis aastat tagasi, kui Ugala tähistas
sajandal aastapäeva, seisin siin kõnepuldis teie ees. Tänast kõnet ette valmistades
mõtlesin esmalt otsida üles oma toonane kõne. Aga ma ei leidnud seda üles ja
nii kujuneb minu tänane sõnavõtt hägusaks dialoogiks viie aasta taguse kõnega.
Uduselt mäletan, et rääkisin Ugala sajandal juubelil vaimselt
viljakast õpetaja – õpilase suhtest, mis Ugalas väljendub skaalal vilistlased –
tegevliikmed – lihtliikmed. Väitsin, et tegelikult on see õpetaja suur
saavutus, kui ta annab õpilasele parima, kuid viimane läheb oma teed. Näitena
nimetasin, kuidas Aristoteles Platoni akadeemias õppides oma õpetaja
ideestikust lahknes ning iseseisvus ja kuidas maailma vaimuelu tänu sellele
oluliselt rikkamaks sai.
Jätkan nüüd tänases päevas, kuid viie aasta tagust kõnet
siiski veel päris lahti ei lase. Tõdesin hetk tagasi, et aeg on viinud minema
suure osas minu mälestusest. Seega sajandast juubelist möödunud viis aastat
ning loomulikult ka Ugala 105 aastat tekitavad kiusatuse mõtiskleda pisut aja
üle. Aluse annab meile mõtleja, keda on kutsutud keskaja Platoniks, teoloog ja
filosoof Aurelius Augustinus. Ta oli üks filosoofidest, kes sügavalt hakkas
juurdlema aja üle. Usun, et paljud mäletavad Augustinuse kuulsat kimbatust tema
ehk kõige tuntumas teoses Pihtimused, tsiteerin: „Mis on siis aeg? Kui keegi
seda minult ei küsi, siis ma tean. Kui seda küsijale selgitada proovin, siis ei
tea.“
Tõepoolest, kui hakkame sügavamalt mõtlema aja üle, siis juba
see, kuidas me ajast kõneleme, muudab selle fenomeni müstiliseks: näiteks oskab
aeg kaduda, seista ja lennata. Kui elukaart vaadata, siis lihtliikmete jaoks
aeg sagedamini seisab, tegevliikmetele läheb, vilistlaste jaoks kahjuks lendab.
Lisan veel mõned väljendid: vahel on aega, vahel seda ei ole, aega saab kokku
hoida, aega saab kulutada, kuid aega saab ka surnuks lüüa – tunnistan olen seda
noore ugalensisena konvendis aeg-ajalt teinud ja tegelikult teen seda vahel ka
tänapäeval.
Aga nüüd tagasi Augustinuse juurde. Teoloogina tegeles ta ka
jumalaga ja loomulikult huvitas teda Jumala ja aja suhe. Kohe on selge, et
kõige nähtava ja nähtamatu loojana mõistetud Jumal ei saa sõltuda ajast st
jumal asub ajajoonest väljapool. Aga kujutagem ka endid hetkeks ajajoonest
väljapool. Sellisel juhul võime Ugala ajalugu ette kujutada raamatuna, mille
võime avada aastast 2018, kuid ka 1998 või 2098. See on fantastiline, aga ka
veidi hirmutav perspektiiv, sest selles raamatus oleks kirjas meie saatused,
aga ka minu kadunud viie aasta tagune kõne.
Mäletan, et tsiteerisin viis aastat tagasi ka esivanemate
kaudu Eestiga seotud saksa kirjanikku Hermann Hesset. Võtan tänagi Hesse appi,
jätkan mõtisklemist aja üle ning püüan leida ugalensist, kes oleks ajaproovile
vastu pidanud.
Hesse kõige kuulsama teose „Klaaspärlimängu“ lõpus on kolm
fantaasiarikast elulugu. Esimene neist jutustab matriarhaalsest kogukonnast ja
seal tegutsevast Sulase nime kandvast
vihmategijast - šamaanist või targast, kelle ülesandeks oli määrata külvipäevi
ning püüda ohverduste ja loitsudega ära hoida põuda või üleujutusi. Jutustuse
lõpus peab vihmategija põua lõpetamiseks iseenda ohvriks tooma, tema tööd jätkab
ta poeg.
Justkui möödaminnes räägitakse ka vihmategija äpardunud
õpilasest Marost. Maro on andekas ja tark ning omandab kiirelt kõik mida saab
pühendumuseta õppida. Samas on ta omakasupüüdlik ja edev ning vihmategija
loobub Maro õpetamisest. Sellest hoolimata saab Maro külas populaarseks
naljahambaks, trummarite kooris peatrummariks, kuid ka intrigandiks ja
susijaks. Kui vana vihmategija ennast põua lõpetamiseks ohvriks pakub peaks
Maro ta kirvelöögiga tapma, kuid ei suuda seda teha. Vihmategija vana tuttav
viib selle toimingu läbi, ilm muutub ning küla saab eluga jälle edasi minna.
Mulle näib, et vihmategija ja Maro loo põhjal saab igaüks
testida, kas ta on ajaproovile vastu pidanud ugalensis. Tõstaksin esmalt esile
igapäevast rutiinset tööd, mida vihmategija kombel tuleb teha. Sarnaselt
vihmategija tööga mõjutavad ka meie, ugalensiste, otsused ühiskonda, kuid ei
ühiskonnas ega looduses kulgevad protsessid pole kunagi üheselt ette
ennustatavad ning kriisi korral tuleb valmis olla enese ohverdamiseks. Nii on
olnud ugalensiste hulgas endistel aegadel, mindi ju omal ajal ühiselt Vabadussõtta.
Sarnaselt Maroga võib populaarsust saavutada ka erilise
pühendumuseta ja rutiinse tööta. Ning siin on sobiv igaühel meist aeg-ajalt
endalt küsida, kas ma ei soovi asju lahendada liiga lihtsalt ehk siis Maro
kombel. Hinnang Maro kohta on raamatus kokkuvõtvalt karm: „Soodustada õpilast,
kes suudab küll hiilata, mitte aga teenida, tähendab tegelikult teenimise
kahjustamist, vaimu reetmist.“
Minu viimase mõttekäigu kriitikaks võib küsida, et miks olla muinasloo kütkeis
ja mitte tuua näiteid päris elust! Aga nii mõnegi muinasloo taga on
reaalsed sündmused. Näiteks
Lumivalgukese muinasjutt, mis koos aja ja kommete muutumisega omandas üha
helgema kuju päädides Walt Disney rõõmsalt laulvate isikupäraste pöialpoiste ja
lapselikult siira Lumivalgukesega. Ometi on elu selle muinasjutu taga tunduvalt
karmim, Lumivalgukese algkujuks on peetud Margaretha von Waldeckit, 16. sajandil
elanud kaunitari, kelle surma põhjusena kahtlustati mürgitamist. Tõsi,
võõrasema teda tappa ei saanud, sest tema suri mõned aastad enne Margaretha
surma.
Kes aga olid pöialpoisid? Margaretha isa omas ka kaevandusi
ja muinasjutus kohatud pöialpoiste taga on nähtud tollel ajal seal töötanud
lapsi ja noorukeid, kes kitsastes kaevanduskäikudes täiskasvanutest lahedamalt
liikuda said. Karm töö oli nad sageli vorminud igerikeks ja omapärasteks,
samuti elasid nad hulgakesi ühes ruumis nagu pöialpoisidki.
Head sõbrad. Elu on keeruline ning küllap on olnud päevi, kui
oleme endid tundnud saatuseid lehitsevate jumalike olenditena, vahel kaalunud
endid Vihmategija või Maro kujudes, loodan, et kõige vähem on keegi meist tundnud ennast hulgakesi ühes ruumis elava
kaevuripoisina. Kui me aga ükskõik millises rollis hoiame endi silme ees
ugalensistele nii omaseid väärtuseid: isamaad, sõprust ja ausust, siis on igas rollis
võimalik meie maailma ja loomulikult ka Eestit pisut paremaks muuta. Olgem siis
oma lipukirja väärilised.
Ma pole kunagi näinud ega kuulnud sellistest inimestest nagu dr Idialu. Dr Idialu on inimkujul jumal, inimesed nimetavad teda maapealseks jumalaks. Mu abikaasa petab mind alati ja iga kord, kui ma ütlen talle, et lõpeta petmine, ärritub ta ja ähvardab majast lahkuda, jätkab ta mitu kuud petmist, sest toob teise naise koju, kui mind seal pole. Armastasin teda nii väga ega tahtnud teda kaotada, kuid oma suureks üllatuseks tulin ühel päeval tema töölt tagasi ja avastasin, et ta võttis oma asjad ja läks teise naise juurde elama. Ma nutsin ja jäin pikka aega üksi, kuni mu sõber kontoris rääkis mulle, kuidas dr Idialu aitas tal pärast 6-aastast lahutust oma abikaasa tagasi tuua, nii et võtsin WhatsAppi kaudu kohe ühendust doktor Idialuga ja rääkisin talle oma olukorrast ning ta ütles mulle : ta aitab mind ja mu abikaasa tuleb tagasi ja palub mind põlvili 12-16 tunni jooksul. Tegin kõik, mida doktor Idialu mulle ütles, ja minu suureks rõõmuks juhtus kõik 13 tunni jooksul täpselt nii, nagu doktor Idialu enne ütles. Mu abikaasa tuli minu juurde tagasi ja kukkus põlvili, nuttes ja andestades talle andeks. Kas vajad abi? Võtke arsti Idialuga kohe ühendust e-posti teel: doctoridialuspellcaster@gmail.com või WhatsApp: 2348118448718
ReplyDelete