Paar nädalat tagasi
väljendasi erakonnad oma suhtumist eutanaasiasse ja Õhtuleht palus minult
selleteemalist artiklit. Ma ei mäleta, et oleksime viimasel aastal erakonnas
seda teemat arutanud, seepärast kirjutasin alla, et artikkel väljendab mu isiklikke
vaateid. Seda tean, et teema päriselt ei vaibu, sügisel lubas hea kolleeg
Helmen Kütt sotsiaalkomisjonis seda teemat arutada.
Eelmisel
nädalal ilmusid Õhtulehes parlamendierakondade arvamused eutanaasia küsimuses.
Seisukohtade hulgas olid ülekaalus mõtted, et see on tundlik, keeruline ja
mitmepalgeline küsimus, mida enamiku erakondade arvates tuleb rahulikult
arutada. Vaid ühel erakondadest ei tundunud oma eituses kõhklusi olevat. Püüan
lisada omalt poolt mõned üsna subjektiivsed pidepunktid, mis minu arvates on
eelduseks eutanaasia üle arutamiseks ja otsustamiseks.
Kõigepealt, mulle tundub, et inimeste elu lõpuga seotud teemasse
sisenemisel ei tohi kiirustada. Tuleb teha endale selgeks, mis on passiivne,
mis aktiivne eutanaasia, samuti ei tohiks automaatselt omaks võtta ühtegi
levinud eelarvamust ega dogmat. Kindlasti on eutanaasia samal ajal nii
emotsionaalne kui ratsionaalne teema ning otsuse tegemiseks või tegemata
jätmiseks on vajaliku tunnetuse ja teadmise saavutamine samm-sammult.
Eutanaasia teemasse süüvimist võiks minu arvates alustada kaugemalt,
näiteks üle lugeda Anton Hansen Tammsaare Tõe ja õiguse III osa lõpp, kus
valudes vaevlev Mari oma pojalt Indrekult suremiseks rohuannust palub: „Oota
ema, veel ükski päev, surm tuleb,“ rääkis Indrek. „Surm ei tule,“ vastas ema.
„Aita mind, ole surmale abiks.“ Kirjeldusi, mis räägivad siit ilmast lahkujate
võimalikest kannatustest, nende ületamisest ja allaandmistest on palju. Nende
lugemine võiks olla heaks sissejuhatuseks, kasvõi selleks, et tajuda valudes
piinleja või surija ja nende kõrval olevate inimeste hingeseisundit ja vastutust.
Teiseks, tuleks kõnes või kirjas kuulata inimesi, olgu arste,
õdesid, vaimulikke või lihtsalt suure hingega abistajaid, kes on hooldanud
surijaid. Kuulanud surijate viimaseid mõtteid, tunnetanud nende valusid ja
hingeseisundit. Mulle on hästi meelde jäänud haiglavaimuliku ja hingehoidja
Naatan Haameri paarkümmend aastat tagasi öeldud tõdemus: „Ma pole kohanud
inimest, kes tahaks surra. Pigem ei taheta niimoodi edasi elada – on see siis
tingitud füüsilisest valust või hingevalust.“
Vaimulik Tanel Ots, kes
on samal ajal ka talumees ja poliitik, on pikalt töötanud haiglas surijatega.
Ka temalt olen lugenud mitmeid teemasse sobivaid intervjuusid. Tahtsin mingil hetkel kasutada tsitaate ka
Christel ja Isabell Zacherti raamatust, „Kohtumiseni minu paradiisis“, kuid
kõik asjad artiklisse ei mahu.
Järgnevalt peaks kindlasti süvenema eetika teooriatesse.
Eetikat puudutavate otsuste taga on maailmavaade ning võib juhtuda, et oma
maailmavaate alusprintsiipide seotust eetiliste otsustega pole inimene alati
lõpuni läbi mõelnud. Minu hinnangul ühes mitmekülgsemas ja kasutatavamas
eetikaõpikus, Louis P. Pojmani „Eetikas“ annab autor paljude inimeste eetiliste
otsuste läbimõtlematusele üsna karmi hinnangu: „Lühidalt, inimesed on väga
kaugel sellest, et omada iseseisvat selgepiirilist moraaliteooriat, mis oleks
samaväärne nende arusaamisega kirjandusest, teadusest, matemaatikast või isegi
korvpallist. Ometi on moraal olulisem kui ükski loetletud asjadest, sest see
puutub otseselt sellesse, kuidas õigesti elada.“ Kindlasti aitab keerulistes
eetilistes teemades orienteeruda, kui on oma peas võrreldud relativismi ja
moraaliobjektiivsust, egoismi ja altruismi, utilitarismi ja vooruspühiseid
eetikaid ning vaadeldud, missuguseid tulemusi annab erinevate eetikate
rakendamine raskete eluprobleemide lahendamisel.
Neljandaks tuleb analüüsida ja vaadelda ka ühiskonna arengut
ja küpsust. Inimeste otsuseid võib mõjutada hoolivuse puudumine ühiskonnas,
enda tundmine üleliigsena, tervise pidev halvenemine, pikad ravijärjekorrad jne.
Marju Lauristin tõdes hiljutises intervjuus Maalehele: „Meie senine
väljakujunenud stereotüüp on, et kui räägitakse eakatest inimestest, siis on
silme ees ikka mingi nõukogudeaegne penskar. Kuid tänapäeval on minuvanused
inimesed suures osas ju kõrgharidusega, neil on olnud sisukas töö, kõrge eani
sisukad vaimsed huvid. Aga nad on surutud olukorda, kus neil praktiliselt ei
ole võimalik lehtegi tellida. Siin on väga palju ära teha (Argo Ideon: Marju
Lauristin: Ma ütleks, et meie ühiskond
on vanade inimeste suhtes isegi julm, Maaleht 08.0617).“ Stressi
tekitavates oludes võivad vanad inimesed tunda end ülearuste ja kasututena ning
selline taust ei sobi eutanaasia üle otsustamiseks. Samas tuleb kindlasti
kuulata ka teiste riikide eutanaasia debattide kogemusi ja seal tehtud otsuste
tulemusi.
Viiendana tuleb minu arvates uuesti tagasi tulla näidete
juurde elust. Ning otsustada, kas seadusi luues või muutes saab mõnda inimese
elukaare lõppu puudutavat aspekti paremaks muuta. Ei tohi karta ega tüdida,
sest debatid nendel teemadel võtavad aega aastaid.
Targalt kirjutatud propagandaraamatus „Mittepühad pühakud ja
teised jutustused“ kirjeldab arhimandriit Tihhon Petseri kloostri mungast
majandusjuhi surmaeelset otsust: „Suri kiuslik isa Nafanail vaikselt ja vaguralt.
Kui arstid tegid ettepaneku panna talle südamestimulaator, anus ta asemikku, et
seda ei tehtaks: „Isad, kujutlege,“ rääkis ta, „hing tahab minna Jumala juurde,
aga mingi väike elektriline asjandus surub teda vägisi kehasse tagasi! Lubage
minu hingel omal tunnil ära minna!““ Pikaajalise õpetajana ma ütleksin, et isa
Nafanail vajanuks nõustamist, teoloogina ma tean, et see oleks olnud asjatu. Inimese
elukaare lõpus on ehk kõige olulisem tema väärikus ja elu mõtestatus. Mulle
tundub, et selle saavutamiseks peaks esmaselt olema arvestatud inimese enda
soovid ja tahe oma viimasteks aastateks, kuudeks ja hingetõmmeteks. Võib-olla ongi see esimene asi, millele
keskenduda.
No comments:
Post a Comment