Tahaksin kõigepealt meelde tuletada ühte Aare Pilve väga head artiklit "Nüansimeele kriis":
https://arvamus.postimees.ee/3468785/aare-pilv-nuansimeele-kriis
Minu arvates oleks Peeter Espak targa inimesena võinud võinud mitmetesse tema poolt kritiseeritud väidete nüanssidesse tunduvalt enam süveneda. Praegusel hetkel üldistas ta väga kergekäeliselt ja ega ma muul moel osanud reageerida kui kerge irooniaga.
Umbes
kaks ja pool aastat tagasi otsustas üks endine tipp-poliitik hakata koostama
Eestimaa reeturite nimekirja: „Hakkame koos kaardistama nimeliselt inimesi, kes
on juba alustanud Eestimaa mahamüümist moslemitele ja neegritele,“ seisis ta
Facebooki lehel üleskutse. Sündis aga nõnda, et selle üleskutse alla hakkasid
kirju saatma sajad inimesed, kes palusid ka ennast sinna nimekirja lisada ja
algataja huvi oma ettevõtmise vastu vaibus.
Nüüd
on silmapiirile tõusnud järgmine üritaja. Peeter Espak loetleb oma Eesti
Päevalehe artiklis Eesti vaenlasi: „Interrinne 2.0 – Pärnits, Ossinovski,
Paris, Lobjakas, Müürileht ja need, kes saavad riigilt honorare rahva ja
kultuuri mõnitamiseks.“ (EPL 11.02.2018).
Nimeliselt tõstetakse veel häbiposti Jaak Prints, Barbi Pilvre, Triin
Heinla, Marek Tamm, väljaanded Sirp ja Vikerkaar jt. Ei loe, kas nimetatud
inimesed on autori poolt tsiteeritud lausejupi avaldanud artiklis või kõnes,
irooniana, provokatsioonina, kujundliku väljendina või tõsiselt. Igatahes on
autori diagnoos leinaline: „Revolutsiooniline mentaliteet, marksism, globaalne
internatsionaal ja antikapitalism on saanud meie osade kultuuri – ja
teadusringkondade elutunnetuse normaalseks osaks.“
Mulle
tundub, et ma osaliselt mõistan autorit. Umbes viis aastat tagasi küsisin
Postimehe artiklis „Teadjate tulek“ (11.06.2012), „kas on vaikselt toimumas
arutleva, analüüsiva ja kahtleva lähenemise taandumine selgete ja konkreetsete
väidete ning seisukohtade ees.“ Mõtlen ka täna, et kahtlemiseks ja maailma
mitmekesisusega leppimiseks on vaja vähemalt oponendi seisukohtade rahulikku
kuulamist, iseenda kohatise küündimatuse tunnistamist ja huumorimeelt ning see
pole kerge. Sellisele hoiakule vastandub teadja, kelle selged seisukohad ja
eeldused välistavad juba eos dialoogilisuse ja talle mitte meeldinud seisukohad
ja mõtted mõistab ta hukka.
Mida
Espak oma artiklis sisalduvale nimekirjale Interrinne 2,0 siis ikkagi ette
heidab? Üheltpoolt on tal konkreetseid etteheiteid, näiteks soodustavat
kultuurivaldkonna väljaanded Vikerkaar, Sirp ja Müürileht mõttelaadi
kujunemist, mis võib viia üleskutseteni lammutada meie põhiseaduslik kord. Tõsi,
konkreetset näidet selle kohta artiklist leida polnud. Teiseks näeb Espak ohtu näiteks
selles, kuidas tema nimekirja inimesed ja väljaanded mõistavad kurjust.
Eero
Epneri artiklis „Kurjuse normaliseerumine“ (Postimees 8. 09. 2017) esitatud
tundelises ja kujundite rikkas tekstis on nimetatud, et kurjus on universaalne
ja absoluutne. Espak on seda tõlgendanud kui reaalselt kehtiva kõrgema
printsiibi uskumist ja sellise käsitluse üldistavalt omistanud nii
sotsiaalsetele reformaatoritele, kogukonnale „Virginia Wolf sind ei karda“, osadele
noortele intellektuaalidele ja väga erinevalt mõtlevatele üksikinimestele. Tunnistan,
et artiklis esineva suure fantaasiaga tehtud üldistamise kõrval meeldib mulle
tunduvalt enam püüe kaevuda sügavamale sildistatud inimeste vaadetesse. Tooksin
eeskujuks Edmund Burke'i Seltsi asutaja Hardo Pajula käitumise. Kui ka Espaki
nimekirjas olev kirjanik Mikk Pärnits kirjutas ebameeldiva teksti laulupeost,
läks Pajula Pärnitsale külla ja tegi temaga intervjuu, et saada viimase
seiskohtadest selgemat pilti.
Enne
kui kedagi (olgu nimekirja või väljaannet) nimekirja lülitada on tema väidetu
kontekstiga tutvumine siiski elementaarne. Mulle ei meeldiks sugugi, kui keegi
läheneks samasuguse pealiskaudsusega kui Interrinne 2,0 koostamisele ka rasketele religioossetele lausetele, olgu
näiteks: „Kui keegi minu juurde
tuleb ja ei vihka oma isa ja ema ja naist ja lapsi ja vendi ja õdesid ja veel
pealegi iseenese elu, see ei saa olla minu jünger.“ (Luuka evangeelium 14:26)
või „Kui kohtad Buddhat oma teel, siis tapa ta!“
Tahaksin
peatuda veel ühel näiliselt tagasihoidlikul detailil. Friedrich Nietzsche puhul
ei unusta Espak nimetada ka teda elu lõpul tabanud hullumeelsust. Lähenemine,
kus filosoofi mõtete väärtust hinnatakse tema tervisest lähtuvalt pole uudne,
meelde tuleb näiteks ka eesti keeles ilmunud Benjamin Wikeri ja Donald DeMarco
„Surmakultuuri arhitekte.“ Ometi on perspektiiv, et kellegi mõtted saavad
hinnangu tema elu lõpu tervislikust seisundist lähtuvalt, üsna nukker.
Tõenäoliselt
poleks muidugi vaja kergekäelisi üldistusi pilduvaid ja huumorikaugeid üllitisi
liiga tõsiselt võtta. Samas tuleb tunnustada autori siirast muret ühiskonna
pärast ning tema meisterlikkust loomaks Eestist pilti kui vaimselt alla käivast
paigast. Rohkem mõistan ma siiski enamikku kritiseeritud inimestest ja seetõttu
paluksin ka ennast artiklis sisalduvasse nimekirja lisada.
No comments:
Post a Comment