On teemasid, millesse ma teooria
tasandil eriliselt süvenenud ei ole, sest praktiline elu on vastava valdkonnaga
seotud küsimustele ja probleemidele enam-vähem rahuldavaid vastuseid pakkunud.
Üheks neist on ka feminism, mis seotult minister Urmas Reinsalu juhtumi
poleemikaga jällegi omajagu tähelepanu pälvis. Mõtlesingi oma mõtted seoses
feminismiga üsna lihtsas vormis uuesti läbi käia. Olgu kohe lisatud, et sõna feminism tarvitan ma oma postituses üsna laias ja hajuvas tähenduses.
Loomulikult ma tean, et feminism
on mitmepalgeline ja seal esinevad erinevad voolud. Praegune aeg aga soosib üldistusi. Näiteks isegi
tark ja mõistlik konservatiiv Hardo Pajule ei suutnud vähemalt minu arvates
põhjendamatutest üldistustest hoiduda ning kinnitas hiljuti, et läänemaailma ülikoolid ja riigiaparaat on
juba uusmarksistide käes.
https://www.err.ee/677496/pajula-laanemaailma-ulikoolid-ja-riigiaparaat-on-juba-uusmarksistide-kaes
Rääkides feminismist ongi üks mu
kartuseid sattuda ühele või teisele poole kaevikusse, kus kaob individuaalsus
ning süveneb pealiskaudsus. Aga just
individuaalsetes vestlustes, sõnavõttudes ning sündmustes olen leidnud vägagi
erinevat laadi feminismist mõtteid ja
mis eesti ühiskonda vähemalt minu hinnangul omajagu paremaks teevad.
Esimene kord, kus ma sügavamalt feminismi
üle mõtlema hakkasin, oli umbes 25 aastat tagasi. Käisin Islandil põhjamaade
noorte teoloogide konverentsil. Tunnistan, et kui arutelu all oli näiteks küsimus,
missugust asesõna peaks kasutama kui kõnelda Jumalast kolmandas isikus, olin
üsna hämmastunud. Samas võisin puhta südametunnistusega öelda, et Eestis seda
probleemi ei ole. Mäletan ka seda, et pärast konverentsi andsin ma seal
räägitule ka hinnanguid, mille üle ma täna uhke ei ole.
Mis mind õpetas feminismi
tõsiselt suhtuma? Ma arvan, et üheks oluliseks sündmuseks on olnud viimastel
aastakümnetel ikka ja jälle tõusnud poleemika naisvaimulike küsimuses, mille
üle pidin tahes-tahtmata kaasa mõtlema. Näiteks üheksakümnendatel, kui tookord noor
läti luterliku kiriku peapiiskop Janis Vanags ütles, et ta naisi vaimulikeks ei
ordineeri, põhjustas see teatud järellainetuse ka Eestis. Nii omavahelistes jutuajamistes
kui ka kirjalikult (artiklites küll tagasihoidlikumalt), ennustasid osad konservatiivsemad usklikud
sündmuste jada: naisvaimulikud toovad kaasa liberaalsed suunad (näiteks geiabielude
heakskiidu) ning lammutavad traditsiooni. Nii mõnigi arvamus oli väga Pat
Robertsoni stiilis:
„The feminist agenda is not about
equal rights for women. It is about a socialist, anti-family political movement
that encourages women to leave their husbands, kill their children, practice
witchcraft, destroy capitalism and become lesbians.“
Töötasin üheksakümnendatel tihedalt
koos väga targa ajaloolase ja teoloogi Pille Valguga ja mingil hetkel tundsin,
et tahan poole valida ning selgelt naiste kohalolu vajalikkust teoloogias ja ka
vaimulikuks olekut tunnustada. Usun, et see otsus oli pigem vaistlik kui
teoreetiliselt läbi mõeldud. Edasine aeg on aga mu tollast otsust ainult kinnitanud:
mõnestki kursuseõest said väärikad vaimulikud, Tartu Ülikooli usuteaduskonda tööle
tulnud professor Anne Kull oskas ikka ja jälle avada teoloogiat uute vaatenurkade
alt, usuteaduskonnaga tihedalt seotud Marju Lepajõe suutis fragmenteerumise
ajal kõnetada kogu ühiskonda jne. Kümmekond
aastat tagasi lugesin läbi ka eesti esimese naisvaimuliku Laine Villenthali elulooraamatu „Sina juhid minu elu“ ning imetlesin
tema eeskujulikku pühendumist. Mitmed minu sõbrad liikusid oma vaadetega pigem
konservatiivsuse suunal, mõned aastad tagasi võtsin meie lahku kasvamise kokku
ja kirjutasin järgmise loo:
http://www.eestikirik.ee/kasvame-lahku/
Teiseks, et kõige olulisemaks
mõjutajaks oli töö klassijuhatajana. Humanitaarina olin klassijuhatajaks
humanitaarklassidele ning seal olid ülekaalus tüdrukud, kes gümnaasiumi aja
jooksul neidudeks kasvasid. Enamik nendest olid tohutult intelligentsed, mõned ka praktilised. Loomulikult
käsitlesin feminismi ka filosoofia tundides (enamasti aluseks Simone de
Beauvoir ), oli neid õpilasi, kelle jaoks käsitletav teema oli suuresti pseudoprobleem.
Väga paljude õpilaste puhul panin tähele, et de Beauvoir andis neile mõtteainet
pikemaks ajaks, oma senistele kahtlustele leidsid nad filosoofilist tuge.
Kokkuvõttes on feminism minu
jaoks normaalne ning loomulik osa ühiskonnast, olgu näiteks radikaalsemad feministid,
kes valvavad sarnaselt Vana Testamendi prohvetitega, et ühiskond ei muutuks liiga
silmakirjalikuks. Eelkõige aga näen tulu
inimestes: olgu oma intelligentses ja targas riigikogu pinginaabris Barbi
Pilvres või siis julges ja hoolivas Annika Laatsis, kes andis paljudele
lootuse, et kiriku sõnum võib ka neid puudutada.
No comments:
Post a Comment