Artikkel sai inspireeritud riigikogu konverentsisaalis toimunud arutelust, lisan lingi:
https://www.youtube.com/watch?v=2WnOk-RnhU4&feature=youtu.be
17. jaanuaril toimus riigikogu konverentsisaalis lühike
arutelu õpetaja järelkasvu teemadel. Arutelul kõlanud „meie“ vormis küsimus,
kes õpetavad tulevikus meie lapsi, näitas, et nimetatud probleem puudutab kogu
ühiskonda.
Arutelu ette valmistades tuli mulle meelde 2006. aastal OECD
riikides läbiviidud küsitlusest õpetajaameti populaarsuse kohta, kus selgus, et
15-aastastest Eesti noortest vaid 0,6% kaalus seda ametit (võrdluseks, sama
vanustest noortest Soomes 3,0%, Belgias 4,7%, Poolas 6,1%). Minu intuitsioon
ütleb, et tänaseks on õpetajaamet pisut populaarsem. Kohtumistel õpilastega
olen vahel õpetajaks saamise soove uurinud, kuid erilist entusiasmi pole ma ka märganud. Seda enam olen ma uhke oma õpilaste üle –
olen Hugo Treffneri Gümnaasiumis juhatanud nelja klassi ning kolmest esimesest
klassist on üks õpilane õpetaja või tugispetsialistina oma kodukooli tagasi
pöördunud.
Teise kriipiva näitena mõlkus peas healt kolleegilt kuuldud näide, et umbes
300 matemaatikaõpetajat on vanuselt üle kuuekümne, viimastel aastatel on
lõpetajaid üksikuid, kellest enamik juba töötab. Arvuta kuidas tahad, kuid
õpetajate puudus tulevikus sellest näitest paistab. Lisaks ei jää paljud õpetajad
kooli tööle. MTÜ Alustavat Õpetajat
Toetav Kool andmetel on koolidesse tööle tulnud noortest õpetajatest viiendal
aastal alles vaid pooled. Kokkuvõtvalt on need arvud tõsiseks häirekellaks,
sest kümne aasta pärast võib õpetajate põud olla tänasest kordi teravam.
Miks ikkagi pole õpetaja amet piisavalt populaarne ja miks paljud õpetajad
lahkuvad koolist? Mulle tundub, et seda küsimust võib veeretada üht või
teistpidi, kuid jõuame ikka õpetaja töötasu ja töökoormuse tasakaalu juurde,
millest viimase kuhjumine stressini või käegalöömiseni võib viia. Järgnevalt
püüan sellel teemal pisut mõtiskleda, ehkki möönan kohe, et järgnev arutlus käib rohkem maksimaalselt komplekteeritud
linnakoolide kohta, mille probleeme ma paremini tunnetan.
Palga puhul mulle tundub, et praegune tõusu samm, mis on keskmiselt õpetaja
kohta umbes 100 eurot aastas, ja eesmärk, jõuda 120% keskmisest palgast, ei ole
pahad ning on kindlasti liikumine õiges suunas. Samas teeb muret töötasu
jaotuse ebaühtlus kooliti. Täna on koole, kus keskmine brutotöötasu koos
lisatasudega on 1600 eurot ja rohkem, enamikes gümnaasiumides ja põhikoolides
jääb keskmine 1200 – 1400 euro kanti, kuid on ka neid koole, kus suudetakse
maksta ainult ettenähtud miinimumpalka 1150 eurot. Sellest erinevusest tulevad
sageli ka möödarääkimised palga suuruse osas.
Teiseks nimetaksin õpetaja töökoormust ja paraku jälitab see õpetajat
pidevalt. Toon õpetaja aja kulumisest oma lemmiknäite. Oletame, et teen
klassile, kus õpib 36 õpilast, kontrolltöö – vahel tuleb neid teha. Kui tahan
õpilasele kirjutada ka tagasisidet kulub ühe töö parandamiseks 10-15 minutit
ja kokku kulub klassi tööde
parandamiseks koos kohvipausiga terve tööpäev. Lisan märkusena, et ma ei räägi
siin tunduvalt enam aega nõudvatest kirjanditest. Kirjalike tööde parandamine
on aga vaid üks väike osa ülesannetest, kuhu õpetaja aeg kulub.
Olen veel kogenud, et eesti õpetajad on maksimalistid, millele äsja tööle
asunud õpetajate puhul lisandub veel suur annus idealismi. Kogenud õpetajana on
mul tunnid mingil kujul ette valmistatud, tagataskus teatud varu uurimistööde
teemasid, on olemas enamasti töötavad valmislahendused klassijuhatamiseks, suhtlemiseks
lapsevanematega jne. Noortel õpetajatel, kes püüdlevad ideaali poole, tuleb see
kõik ette valmistada, tööd kuhjuvad ja kui lisanduvad näiteks veel
distsipliiniprobleemid klassis ning üksi jäämise tunne, on läbipõlemise ning
koolist lahkumise oht üsna suur. Olen ise kooli mõju oma elus võtnud kokku
Juhan Viidingu värsiridadega: „ /../ on seda, mida annad, siiski vähem, kui
võrdled sellega, mis ise saad.“ Samas on tõsi, et selle tõdemuseni jõudsin ma
pärast mitmeaastast tööd koolis, kui suuremad kriisid olid ületatud.
Kokkuvõttes mulle tundubki, et noore õpetaja soov leida tuge koolis, omada vaba
aega laupäeva lõunast pühapäeva õhtupoolikuni ning võimalust igal palgapäeval reisimiseks
või mõneks mõõdukaks unistuseks natuke raha kõrvale panna, ei ole liiga palju
tahetud. See oleks miinimum, kui tahame inspireerivaid õpetajaid ja
arengukeskkonda meie lastele ka kümne aasta pärast.
No comments:
Post a Comment