Ei ole saladus, et üheks Eesti hariduse võtmeprobleemiks on õpetajate järelkasv. Olen hiljuti ise lähedalt näinud, kuidas raske on Eesti hariduspealinnas Tartus leida eesti keele õpetajat, teisalt olen kuulnud, et tänastest matemaatikaõpetajatest 300 on üle kuuekümne, kuid aastas lisanduvate sama aine õpetajate hulka on enamasti võimalik lugeda ühe käe sõrmedel. Küllap on küsimus nii palgas kui koormuses, kuid mulle tundub, et sama olulised on küsimus õpetaja autoriteedist ühiskonnas ja pikaaegselt kujunenud stereotüüpide muutmises.
Õpetajate järelkasvu probleemi on märgatud ka väljastpoolt.
Näiteks juhtis mõni aasta tagasi USA
haridusmõttekoja juht Marc Tucker tähelepanu asjaolule, et Eesti õpetajaskonna
seis on pikas perspektiivis kõike muud kui roosiline: „Eesti õpetajaskonda
vaadates torkab silma tohutu naisõpetajate ülekaal, kelle keskmine vanus on 48.
Me külastasime kaht siinset õpetajakoolitust pakkuvat ülikooli. Mõlemas
räägiti, et loodus- ja täppisteaduste vallas pole peaaegu üldse
tudengikandidaate.“ (Marju Himma “USA haridusekspert: Eesti õpetajaskond tundub
olevat haihtumise veerel“ Novaator, 18.02.2015 ). Noorte üliõpilaste kesist
huvi õpetaja ameti vastu kinnitab ka 2016. aastal tudengite eluolu uurinud
EUROSTUDENT VI.
Mulle näib, praeguse valitsuse sammud õpetajate autoriteeti
suurendada ja järelkasvu probleemi leevendada on astutud õiges suunas. Näiteks
palga puhul tundub, et lähemateks aastateks plaanitud tõus umbes 100 EURi
aastas õpetaja kohta ja eesmärk jõuda
120% Eesti keskmisest palgast ei ole paha. Samuti väärtustada õpetaja ametit
mitmete ürituste nagu näiteks Aasta Õpetaja Gala kaudu või õpetajaametit
tutvustav sari „Aita luua homne Eesti“.
Medali teine pool on
õpetaja ameti aegunud stereotüübi murdmine ja valitsus siin üksinda hakkama ei
saa. Mulle tundub, et selle raske ülesande lahendamine algab paljuski „meie“
tundest, mõtlen siin „meie“ tunnet nii õpetajal omakeskis, kuid ka õpetajate ja
õpilaste, õpetajate ja lastevanemate ning õpetajate ja haridusametnike vahel. Mul
on hea meel, et pisut teise rõhuasetusega on „meie“ tunde olulisust rõhutanud
ka pedagoogikateadlased. Nii oli väga kosutav lugeda pedagoogikadoktor Margus
Pedaste sõnu: „Rohkem on vaja küsida,
miks. Nii teadlastel kui ka õpetajatel: miks me üht või teist õpetame, miks me
sel viisil õpetame, miks õpilased olid täna rahutud või eriliselt motiveeritud,
miks me ei saavutanud (rõhk sõnal „me”, sest sõna „ma” oleks iseloomulik
kinnistunud mõtteviisile) soovitud eesmärke?“ (Stanfordi sõnumid: Kuidas jõuda
haridusreformide õnnestumiseni?
Õpetajate leht, 29. märts 2018)
Võin omast kogemusest
kinnitada, kuidas „meie“ püsiv tunne oma õpilaste, lapsevanemate kui
vilistlastega annab õpetaja ametile uue mõõtme ka
väljaspool kooliruume. Olen seda viimasetel aasatel mitu kord tunnetanud, olgu
näiteks läinud suvel viibides endise klassijuhatajana õpilase kolmekümnendal
juubelil. Kuna sünnipäeva teemaks olid kaheksakümnendate lavatähed ja külalised
pidid end kellegi sarnaseks tegema, siis ütlesin uksel, et olen natuke Demis
Roussose nägu ja sellest sisselaskmiseks piisas. Usun ja loodan, et „meie“
tunde ehitajatena ühiskonnas saavad õpetajad näidata oma ametiga kaasnevat
rõõmu ja rahulolu, mida ehk parimal viisil võtab kokku Juhan Viidingu värss:
„/../ on seda, mida annad, siiski vähem, kui võrdled sellega, mis ise saad.“
Tahaksin oma mõtiskluse lõpetada pildilise põikega
ajaloo ja muinasloo piirile. On tõsi, et nii mõnegi muinasloo taga on sündmused
karmist päriselust. Näiteks Lumivalgekese algkujuks on peetud Margaretha von
Waldeckit (1533 - 1554), kaunitari, kelle surma põhjusena kahtlustati
mürgitamist. Tõsi, võõrasema teda tappa ei saanud, sest tema suri mõned aastad
enne Margaretha surma.
Kes aga olid pöialpoisid? Margaretha isa omas ka
kaevandusi ja muinasjutus kohatud pöialpoiste taga on nähtud tollel ajal seal
töötanud lapsi, kes kitsastes kaevanduskäikudes täiskasvanutest lahedamalt
liikuda said. Karm töö oli nad sageli vorminud igerikeks ja omapärasteks,
samuti elasid nad hulgakesi ühes ruumis nagu pöialpoisidki. Nende
ajalooline taust aastatega taandus, päädides hilisemates variantides näiteks
Walt Disney (1901 - 1966) rõõmsalt laulvate isikupäraste pöialpoiste ja
lapselikult siira Lumivalgekesega.
Piltlikult rääkides
on suur ülesanne murda ühiskonnas stereotüüp õpetajast kui käske täitvast ning
oma eraldatud maailmas üle jõu käivat tööd tegevatest pöialpoistest. Kaevanduskäikudest valguse kätte tulles võivad
õpetajad muutuda hoopis inimhingedest väärtuslikku kalliskive ja mineraale
välja toovateks insenerideks-loojateks. Sellisteks pöialpoisteks, kelle sarnasteks
paljud noored saada tahaksid. See on suur
ülesanne kõigile hariduse pärast südant valutavatele inimestele.
No comments:
Post a Comment