Ilmunud ajalehes Eesti Kirik 11.04.2018
Olen kuulnud, kuidas vahel
naljatletakse austraallaste inglise keele üle. Nende poolt öeldud, „kas pole täna
ilus päev“ võib harjumatule kõrvale kõlada justnagu „kas pole ilus päev
suremiseks“. See kerge naljana öeldud tõsine lause meenub mulle enamasti
kevadeti looduse puhkemise ajal. Meenus ka käesoleval aastal kui märtsis-aprillis
oli lühikese aja jooksul siit ilmast lahkunud mitu inimest, kellest olen sügavalt
lugu pidanud ja kes eluaastate arvu poolest võinuks veel elada.
Iga surm on lähedastele raske ja
eluga igapäevasesse rütmi tagasi jõudmine võtab aega. Vahel aitavad edasise elu
kulgemisele kaasa ka lahkunute mälestamine, olen viimastel aastatel ehk
teravamalt tähele pannud, kuidas tänases individualismi ja läbilööki tähtsustavas
ühiskonnas lähendavad leinad reeglina inimesi taas üksteisele. See on justnagu
surnute viimane teene elavatele ning mulle tundub, et inimeste vahelist
solidaarsust on Eesti ühiskonnale praegu väga vaja.
Kopenhaagenis asub
esmapilgul kummaline asutus, mida
nimetatakse „Maailma Õnneinstituudiks“.
Igal aastal avaldab see mõttekoda edetabeli, kus maailma riigid on järjestatud
elanike õnnetunde alusel. Traditsiooniliselt on esikümnes põhjala riigid,
tänavu oli esimene Soome, kuid esikümnesse mahtusid ka Norra, Taani, Island ja
Rootsi, Eesti oli selles edetabelis 63. kohal, meie ette mahtusid ka Läti ja Venemaa.
Samas on Eesti koht paranenud – veel 2010. aastal olime kümmekond kohta
tagapool. Uuringu läbiviijad on toonitanud, et majandusliku heaolu kõrval mõjutab
õnne tugevasti ka kogukond ja kollektiivsus, ühesõnaga teadmine, et sa ei ole
üksi.
Küllap on ka meie ühiskond
liikunud aeglaselt kogukondlikkust, ühistegevust ja ka teineteise aitamist
tähtsustavas suunas. Kogudused võivad siin julgesti olla eeskujudeks. Tõsi,
pikk maa on veel minna, sest teatud küsimustes domineerib veel meie-nemad
vastasseis. Nii tundub vähemalt esimesel pilgul, et sõnad meie maa, meie rahvas,
meie metsad tulevad Eestis sagedamini üle huulte kui meie haridus, meie maksusüsteem,
meie transport, meie majandus või ka meie usk. Samas on ka vähesest liikumisest
inimeste õnne suunas kindlasti hea meel.
Eesti pedagoogikateaduste korüfee
Johannes Käis on toonud välja vana ja uue kooli kümme käsku, kus uue kooli
käsud on suunatud selgelt ühistegevuse ja hoolimise kasvatamise poole. Näiteks
kui vana kooli seitsmes käsk ütleb: „Püüa teistest ette jõuda“, siis uues
koolis öeldakse: „Püüa aidata kogu klassi“, vana kooli kaheksas käsk manitseb:
„Ära aita kaasõpilasi“, uues koolis vastatakse: „Aita, eriti nõrgemat!“ Mulle
tundub, et Käisi skeemi kasutades valitseb tänases koolis vana kooli konkurentsi ja uue kooli solidaarsuse vahel
habras tasakaal. Õnneks on olemas mitmeid märke ja tegevusi, olgu või liikumine
„Kiusamisvaba kool“, mis näitavad liikumist hooliva ja koostööd tegeva hariduse
poole. Kui see tõesti nii on, tähendaks see meie laste õnne suurendamist
tulevikus.
Sarnaselt juba kümnetele
tuhandetele eestimaalastele käisin hiljuti kinos vaatamas Leelo Tungla autobiograafiliste
raamatute järgi tehtud Moonika Siimetsa filmi „Seltsimees laps“. See on lugu
Stalini hirmuvalitsuse ajast, kus väike tüdruk oma alusetult vangistatud ema
koju tagasi ootab. Ta ei mõista ema äraviimise põhjuseid, last painab mure, ta
püüab olla hea laps ja tema ebaleva lootuse taustal elavad oma igapäevast elu
nõukogude ametnikud, pioneerid, lihtsad tööinimesed, mitmel puhul raskete
valikute ette pandud isa ja lähedased. Ema jõuab koju alles mitme aasta pärast
kui Stalin on surnud.
Nii Facebooki kommentaarides kui
suulistes vestlustes on selle filmi vaatamise kirjeldamisel ühendavaks teemaks
olnud pisarad. Film, mis ühiselt nutma paneb, toob ühiskonda juurde
solidaarsust ja mõistmist. Ja selline ühiskond on teel pisut suurema
õnnelikkuse poole.
No comments:
Post a Comment