Ilmunud Tuglase seltsi ajakirjas „Elo“ 2/18
Möönan kohe
artikli alguses, et ehkki töötasin ligi kakskümmend aastat usundiõpetuse
õpetajana ja püüan jätkuvalt kursis olla Eesti religioonimaastikul toimuvaga,
tunnen end Eestimaa usulisest taustast rääkides vägagi ebakindlalt. Vaid väga
ettevaatlikult püüan mõningaid erinevate küsitluste andmeid esitada ja
ühiskonnas märgatud tendentse lahti mõtestada.
Alustaksin
tõdemusega, et Eesti omapärane usuline taust äratanud tähelepanu kogu maailmas.
Mõned aastad tagasi võis lugeda uudist, et Briti telekanal BBC pühendab
äärmustest rääkiva telesarja ühe osa Eestile kui maailma kõige vähem
religioossele riigile. Sarja Extreme
World Eestist rääkiv osa jõudis eetrisse 2011. aastal. Filmi aluseks oli
2009. aastal korraldatud uuring, mille põhjal mängib religioon maailmas 84%
täiskasvanud inimeste elus olulist rolli, Eestis on vastav näitaja aga vaid
16%.
Eelmises
lõigus kirjeldatud BBC uuringu tulemus ei tulnud religiooniga tegelenud
inimestele üllatusena sest see langes väga hästi kokku 2005. aasta juunis
avaldatud Eurobaromeetri uuringuga, mille kohaselt usub vaid 16% Eesti
elanikest, et Jumal on olemas. Samas uskus 54% Eesti elanikest kõrgema jõu või
vaimu olemasolu, 26% kinnitasid, et ei usu ja 4% vastas, et ei tea. Kui
Jumalasse uskujate arv oli tolle uuringu põhjal Euroopas kõige väiksem, siis
kõrgema jõusse või vaimudesse uskujate arv kõige suurem.
Samas ei
tähenda Jumalasse mitte uskumine, et kristlusesse suhtutaks halvasti,
kristlikud moraalinormid on hüljatud ning usuteemade vastu Eestis huvi ei
tunta. Eesti Kirikute Nõukogu poolt tellitud küsitluses „Elust usust ja
usuelust 2010“ selgub, et näiteks 47% vastanutest suhtub kristlusesse
sõbralikult ja ainult 5 % olid vaenulikult meelestatud. Ka minu isiklikud
kogemused õpetajana kinnitavad, et noored arutlevad meelsasti usulistel
teemadel. Küll aga eelistakse praktikas väga selgelt individuaalset
religioossust kirikule.
Missugune on
see individuaalne usk? Eesti usklikkust ehk kõige põhjalikumalt uurinud
teoloogiadoktor Lea Altnurme kirjeldab eestlaste individuaalset usku
järgnevalt: „Üks levinumaid on usk kellessegi või millessegi kõrgemasse,
nimetatud sageli ka jumalaks. Temast sõltub meie elu, kordaminekud ja saatust
mõjutavad kokkusattumused. Hea inimesena õiglast elu elades on õigus loota hüva
käekäiku edaspidiseks. Ja armastus on seejuures oluline väärtus. /../ 57
protsenti eestlastest uskus, et on olemas mingi kõrgem vägi, elujõud või
energia, mis mõjutab inimesi ja kõike maailmas toimuvat, ning 88 protsenti oli
seisukohal, et kõik hea ja halb, mida inimene teeb, tuleb talle elu jooksul
tagasi.“
Eesti
religioossusest kõneldes tuleb veel arvestada asjaoluga, et võimalusel otsivad
paljud inimesed oma elutunnetusele tuge vanast rahvausundist. Sageli viidatakse
siin 1994. aastal Eesti Põllumajandusülikooli uuringus saadud
tulemusele, mille kohaselt 65% eestlastest usub, et puul on hing. Eesti
maausuliste üks eestkõnelejaid Ahto Kaasik toonitabki sügavaid sidemeid
esivanemate usuga: „Enamus inimesi kannab maausulist pärandit, sõltumata
sellest, kas ta peab end uskmatuks, kristlaseks, maausuliseks või kellekski
teiseks. Usume maausuliste esivanemate kombel hinge olemasolu, raviallikaid,
pihlakaoksa väge, armastame sauna ja kiikumist, peame hingedeaega, jõule,
munapüha, laseme vastlapäeval liugu, teeme jaanituld ja järgime veel väga
paljusid maausulisi uskumusi ja tavasid.“
Miks siis
ikkagi need usu vastu huvi tundvad ja kristluse suhtes üsna sõbralikud inimesed
kirikusse jõudnud pole? Kui vaatame Eesti situatsiooni, siis põlvest põlve
edasiantav religioossus on suuresti katkenud. Seda põhjustas suuresti Nõukogude
perioodil toimunud vaimulike represseerimine ja usuvastane propaganda. Usulised
ja mitteusulised valikud on tänases Eestis eelkõige inimeste isiklike otsuste
tagajärg. Nii mõnedki tendentsid ühiskonnas teevad kiriku kasuks otsustamise
raskeks.
Üsna sageli
on kirikust distantsi hoidmiseks põhjenduseks toodud ühiskonnas kiriku kohta
levivaid negatiivseid stereotüüpe. Usklikke kujutatakse sageli ette lihtsameelsete
ullikestena, vaimulikke kasuahnete ajupesijatena jne. Paljuski pärinevad need
stereotüübid nõukogude ajast. Kuna Eesti koolides puudub kohustuslik
usundiõpetus, vabatahtlikuna õpib seda õppeainet vaid umbes 10% õpilastest, siis pilt religioonidest
ongi sageli karikatuurne.
Näiteks olen
ise lähemalt uurinud, kuidas õpilased näevad religiooni ja teaduse seoseid.
Minu läbiviidud küsitluste kohaselt arvab umbes 60% gümnaasiumisse astunud
õpilastest, et religiooni ja teaduse vahel on vastuolu, küsides konkreetsemalt
evolutsiooni ja loomise vahekorra kohta, näeb vastuolu siin juba ligi 90%
õpilastest. Bioloogia ja füüsika tundides puutuvad õpilased paratamatult kokku
kosmoloogia või evolutsiooni teemadega. Kuna religiooni tunnevad õpilased
enamasti vaid fundamentalismi vormis st maailma loomist seitsme päevaga ja
Aadama ja Eeva reaalset olemasolu, siis enamasti kannavad nad religiooni tõsiseltvõetavate
maailmavaadete hulgast maha.
Teeksin
selle teema lõpetuseks veelkord põike ajalukku. Nimelt on Eesti Vabariigi
esimene rahvahääletus seotud usuõpetusega. 1920. aastal vastuvõetud algkooli
seaduses oli sätestatud, et algkool on ilma usuõpetuseta. 1923. aastal toimus
rahvahääletus, kus 72% hääletajatest pooldas usuõpetuse lubamist algkoolis.
Siit järeldub, et pisut vähem kui sada aastat tagasi peeti usulisi teadmisi
oluliseks.
Oluliseks
allikaks eestimaalaste religioossusest on ka 2000. aastal ja 2011. aastal
peetud rahvaloendused, kus usulisi eelistusi küsiti üle 15 aastastelt
vastanutelt. Kõige enam elas nende küsitluste põhjal Eestis mittereligioosseid
inimesi, 2000. aastal oli neid 450 458 (40,16% vastanutest) ning üksteist
aastat hiljem 592 588 (54,14% vastanutest).
Järgnevalt
tahuksin hetkeks peatuda veel kahe enam levinud konfessiooni, luterliku kiriku
ja õigeusu kiriku, erinevatel arengutel. Õigeusklikuks pidas end 2000. aastal
143 554 (12,80) vastanut, 2011. Aastaks oli see kasvanud 176 773 (16,15%)
inimeseni. Teatavasti on õigeusk levinud vene rahvusest inimeste seas, samuti
Lõuna-Eestis Setumaal. Kuna tegemist on inimese identiteedi olulise
komponendiga, siis on end õigeusklikuks pidavate inimeste hulk isegi kasvanud.
Teisiti on
lugu luterliku kirikuga, kuhu 1934. aasta rahvaloenduse kohaselt kuulus
874 026 inimest. Nõukogude aeg tegi oma töö, vahepealsetel rahvaloendustel
inimeste usku ei küsitud ning 2001.
aasta rahvaloenduse põhjal end luterlaseks 152 237 (13,57%) inimest, 2011
oli see arv 108 513 (9,91%). Kümne aastaga oli vähenemine umbes 30%. Tartu
Ülikooli emeriitprofessor Ene-Margit Tiit kommenteeris nõnda: „Seega ei ole
luterlaste osas toimunud kahe rahvaloenduse vahel muid muutusi, välja arvatud
vanema põlvkonna lahkumine ja noorema põlvkonna seas usklike väga nõrk
pealekasv.“ Ene Margit Tiidu on toodud ka vanuselised diagrammid. Kui vaadata
luterlaste osakaalu 2011. aasta rahvaloenduses, siis 15–24-aastastest luges end
luterlasteks alla 5% vastanutest ning 10%-ni jõuab luterlaseks pidavate
inimeste arv alles 60–64-aastaste inimeste seas. Veel 2000. aastal luges
15–24-aastastest end luterlaseks üle 5% vastanutest ning 10% toetuse sai
luterlus juba 50–54-aastaste hulgas. Seega, luterlus vaikselt väheneb.
Rahvaloenduse
vahel olevad kümme aastat on luterlik kirik Eesti hoidnud suhteliselt
konservatiivset joont. Kahtlemata pakub konservatiivsus pakub võimalust
stabiilsuseks, lugusid vanadest headest aegadest, aeg-ajalt tänastele
arengutele vastanduvat identiteeti ja ilmselt ka suuremat mõistmist koguduses.
Küll aga tunnetan, et luteri kirikus on sageli vajaka religiooni liberaalsest
ja avatud poolest, mis annaks näiteks tänastele valdavalt ilmaliku taustaga
noortele mingigi võimaluse usuasju sealt koheselt tagasi põrkamata uurida.
Toon
veelkord konkreetse näite koolist, koolikell helises ja õpilane jäi pärast tundi
klassi minuga juttu ajama:
Õpilane:
„Õpetaja, kui te peaksite valima kristluse ja islami vahel, kumma te
valiksite?“
Mina: „Ma ei
saa sellele küsimusele vastata, sest ma olen selle valiku teinud umbes
kolmkümmend aastat tagasi. Kuna ma olen kristlane, siis võid küsida, kas ma
mingil tingimusel loobuks kristlusest islami kasuks?“
Õpilane:
„Teie ei saa kristlane olla.“
Mina: „Miks
mitte?“
Õpilane:
„Sest te pooldate kooseluseadust. Kristlased ei poolda kooseluseadust.“
Kahtlemata
on suhtumine kooseluseadusesse usuliselt komplitseeritud ja keeruline küsimus.
Kui aga õpilane arvab, et seda pooldav inimene ei saa kristlane olla, näitab
see liberaalse ja avatud kristluse väga väikest levikut ühiskonnas ning noorte
eemaldumine neile arusaamatuks jäävast kirikust on mõistetav.
Teoloogiadoktor
ja vaimulik Kaido Soom on teinud kokkuvõtte artikli alguses märgitud
küsitlusest Elust, usust ja usuelust 2010: „Kokkuvõttena peab tõdema, et kuigi
Eestis on nii usu roll inimeste elus kui ka kogudusse kuulumine kahanenud, on kirikutel
rahva silmis oluline roll kultuuriväärtuste kandjana. Koguduste osalemist
ühiskondlikult oluliste pühade tähistamisel peetakse oluliseks. Nõukogude
periood on jätnud oma jälje ja religioosne sotsialisatsioon on enamikus peredes
katkenud, mistõttu nooremad põlvkonnad on kirikust eemaldunud /../ Religioosse
sotsialisatsiooni katkemine väljendub selles, et ka kristlased ei oma ülevaadet
kesksetest kirikute õpetustest, nagu seda on isikulise Jumala olemasolu ja usk
igavesse ellu.“
Püüdes
omaltpoolt üldistada, siis Eesti religioosne maastik on mitmekesine ja üsna
raskesti hoomatav. Ehk ühe peamise põhimõttena valitseb siin religioonisotsioloog
professor Grace Davie poolt kirjeldatud tänapäevane religioon, mida
iseloomustab uskumisena ilma kuulumiseta. See on olukord, mis on kindlasti
huvitav religiooni uurijatele, religiooni pärast südant valutajatele aga suur
väljakutse.
No comments:
Post a Comment