Hea eesistuja, head kolleegid!
Vana-Kreeka
õpetlane skeptik Karneades (214-120) paistnud silma sellega, et ta kõneles
hommikul teatud asja poolt ning õhtul sama asja vastu. Tunnen end täna pisut
sarnaselt, sest kõnelesin mõni aeg tagasi eraldi hümni seaduse vastu.
…..
Üheltpoolt
tegeleme täna lihtsa eelnõuga. Vaid paari reaga oleme täiendamas lipuseadust,
millega fikseerime Eesti Vabariigi hümni meloodia ja sõnade autorid. Lihtsalt
ja elegantselt loob see eelnõu hümni fikseerimiseks vajaliku selguse.
Siiski
kõneleb tänane eelnõu millestki enamast kui esmapilgul tundub. Eesti Vabariigi
sümbolid lipp, vapp ja hümn on pühad ning pühade asjade mõtestamiseks ja
nendega toimetamiseks on ka tänase eelnõu keskmes olevat lihtsust läbi aegade
oluliseks peetud.
Toon
mõned näited mulle tuttavast religiooni vallast, mille keskmes on väga paljude
teoloogide (algselt Rudolf Otto) käsitluse kohaselt pühad asjad, niisamuti nagu
on pühad riiklikud sümbolid. Näiteks Clive S. Lewise kuulus ristiusku seletav
raamat on «Lihtsalt kristlus», Eesti ühe silmapaistvama ateisti Ervin Õunapuu
film kannab pealkirja «Lihtsad küsimused». Muljetäratava intellektuaalse
lihtsusega võtab püha Patrick kokku kolmainsuse seletused ja püha Franciscus armastab
südamliku lihtsusega kogu Jumala loomingut.
Avatud
ja loomulik lihtsus mõjub inimestele julgustavalt, vabastavalt ja
inspireerivalt. Hümni, nagu ka paljude teiste pühade asjadega on nõnda, et
nende kasutamiseks on kõige viljakamaks taustaks vabadus, avatus, lihtsus ja
armastus, mitte niivõrd keerulised regulatsioonid, paatos ja käsud. Avatult
lihtne lähenemine hümnile tagab selle, et enne mängu käed üksteise õlgadele
asetanud jalgpallurid, ratastoolis invaliidid, vormimütsiga sõjaväelased ja pead
paljastanud pidulikus riides kodanikud on hümni lauldes võrdsed ja rõõmsad.
Tahaksin
eraldi rõhutada hümniga kaasnevat rõõmu momenti, eriti seetõttu, et puhast
rõõmu on meie ühiskonnale ja mulle tundub, et ka siia saali kindlasti vaja. Tuletame
meelde oma hümni esimest rida; „Mu Isamaa, mu õnn ja rõõm /../“. Huvitaval
kombel kohtab sarnast rõõmu rõhutamist ka Euroopa hümnis: „Rõõm Elysioni
heldus, kaunis säde jumalaist /../“ kõlavad need Friedrich Schilleri read Rein
Sepa tõlkes Ludwig van Beethoveni geniaalse muusika taustal. Spontaanse ja
puhta rõõmu üheks aluseks on samuti lihtsus.
Loomulikult pole lihtsusega asjad alati nii pilvitud. Lihtsust toonitav
lähenemine ongi sageli võluv ja mõjuv,
kuid vastukaaluks tuleb toonitada ka üldistamisega kaasnevaid ohtusid, näiteks
Murphy seadust, mis ütleb, et igal keerulisel probleemil on olemas lihtsad,
kergesti mõistetavad, ent valed vastused, või kuulsa tšehhi reformaatori Jan
Husi ohet «O sancta simplicitas» (oh püha lihtsameelsus), kui vihane naine tema
tuleriidale puid lisas.
Lihtsus
muutub pühade asjade puhul ohtlikuks siis, kui seda mõistetakse ühetaolisusena
ja püütakse oma olemuselt mitmekülgseid asju nagu ka hümni esitamine seadustega
täpselt reguleerida ja kinnistada. Avatud lähenemine tähendab,
et me mõistame näiteks ka omaaegset peaministri asetäitja Kaarel Eenpalu 1935.
aastal välja kuulutud võistlust kirjutada Eestile uus hümn, mis sellest, et
enamikul meist on hea meel, et see konkurss ebaõnnestus.
Head
sõbrad! Riik ja ühiskond pole midagi väljastpoolt tulevat
ja kõrgemat, vaid see on osa igaühest meist. Ühiskond koosneb
kodanikest, kes ise meie riiki loovad, mitte ei oota, et selleks neile keegi
regulatsioonid ette paneb – seda kindlasti ka hümni lauldes. Vabade inimeste
ühiskonnale piisab, kui on olemas loomingulisust ja rõõmu taastootvad tavad
ning seadustes on Eesti Vabariigi hümn koos viisi ja sõnade autoritega
märgitud.
No comments:
Post a Comment