Ilmunud: http://epl.delfi.ee/news/arvamus/toomas-jurgenstein-kas-chuck-norris-kaotaks-lopueksamid-ning-tooks-vasja-eestikeelsesse-klassi?id=82821091
Viibisin möödunud nädalal ühe väga
hea gümnaasiumi lõpupeol ja ei mäleta, et eelnevatel aastatel oleks õpetajate
ringis olnud nii palju juttu haridusega seotud probleemidest. Kindlasti on osalt
seda põhjustanud meedias ilmunud intrigeerivad artiklid nagu Hannes Rummi poolt
väljakäidud mõte kooliaja lühendamisest või Hardo Pajula kartus lääne
ülikoolide humanitaaria allakäigust, samuti paljud minister Mailis Repsi poolt
lühikese aja jooksul õhku visatud teemad nagu kohustuslik õpe lasteaias, riiklikest
põhikooli lõpueksamitest loobumine, kodutööde kaotamine jne.
Olen viimasel paaril päeval
arvanud, et ehk polegi paha, et nimetud teemad on ühiskonna ette paisatud suve
hakul, piltlikult öeldes on need poolikud rehkendused ning nende sügavam
kaemine ootab sügisperioodil kindlasti ees. Samas pakuvad väljatoodud
probleemid suveks mõtteainet ning võimaldavad üritusi need rehkendused lõpuni
teha. Pole sugugi võimatu, et lahendusteks pakutakse välja erinevaid võimalusi või tunnistatakse mõni
rehkendus lootusetuks.
Lisaks saab nende teemade
kajastusi lugedes ka nalja. Näiteks ülikoolide allakäigu teemas põrkusin ühe eesti
portaali jagatud artikliga, kuidas teleekraanidelt Texase korravalvur Walkerina
tuntud näitlejat Chuck Norris esines hariduseksperdina ning soovitas, et vasakpoolse
mõju vältimiseks võiksid noored eelistada era-, konservatiivseid ja kristlikke ülikoole. Tunnistan, et olin seda
lugedes ehk pisut kohatult irooniline.
Tulles tagasi tõsisemate teemade juurde mõtlesin näitena kirjutada
oma mõtetest kahe loetletud rehkenduse
kohta, millest üks on lihtsam, teine keerulisem.
Peatuksin esmalt minister Mailis
Reps tõstatud mõttel põhikooli riiklikud eksamid ära jätta. Ma arvan, et selles
küsimuses on nii poolt kui vastuargumente, kuid pooltargumendid on tugevamad.
Riik ei pea saama infot koolis toimuva kohta tingimata lõpueksamitest, vaid
selleks sobivad ka tasemetööd. Õpilase lõpetamise võib rahulikult usaldada teda
tundvale kodukoolile ning sellisel juhul on koolid vabad korraldamaks
lõpetamist just vastavalt kohalikele rõhuasetustele, olgu selleks siis kooli
poolt koostatud kirjalikud või suulised eksamid, loomingulised projektid,
uurimistööd või midagi muud. Teatud eksamikogemuse omandavad õpilased ka
gümnaasiumitesse katseid tehes ja tasemetöödes osaledes. Ühesõnaga, antud
rehkendus ei ole eriti raske.
Tunduvalt
raskem rehkendus on seni ikka veel toimiv eesti ja vene laste ühise hariduse
küsimus. Tõenäoliselt tõuseb see teema vähemalt enne valimisi uuesti fookusesse
ja selged lahendusvariandid nimetatud teemal aitaksid ehk pisutki taltsutada
populismist ja laste ohverdamist iseenda võimuambitsioonide nimel.
Üheltpoolt
on üsna selge, et kaks paralleelset haridust ei saa kesta igavesti. Lõputult ei
saa korrata ka mantrat, et ühiskond ei ole valmis, vaid tuleb tegutsema hakata:
keelekümblus (ka kahepoolne) ja koosõppivad koolid on reaalselt toimivad ja
nendega tuleb edasi minna. Väga hoiatav ja kurb oli paar päeva tagasi lugeda,
et Tallinn on nendes küsimustes sabassörkija (Tiina Kaukvere „Ida-Viru liigub
eesti keele poole Tallinnast kiiremini“ Postimees 19.06.2018).
Tunnistan
ka seda, et sõnumit ühisest haridusest
on sageli esitatud vastutustundetult: on jäetud mulje, et koolis X hakkavad
Katja, Vasja ning Niina õppima eesti keeles ning see naaberkoolis õppivaid
lapsi ei puuduta. Tegelikkus on see, et Katja, Vasja ja Niina tulevad
elukohajärgsesse kooli, mis võib olla tänane eesti kool, ja istuvad Reinu,
Martini ja Tiiu kõrvale. Õpetaja peab kohanema sellega, et klassi
edasiliikumise tempo võib mõneks ajaks aeglustuda, seletama peab rohkem, mingid
endastmõistetavused muutuvad jne.
Kindlasti nõuab selline muutus pingutust ja kannatlikkust mõlemalt
poolelt.
Õpetaja
Laur lubas Tootsil õppida poole vene keele tükist ja teha kahest rehkendusest
ühe, seda tingimusel, et need on Tootsi enda tehtud. Mulle tundub, et suvi on
hea aeg haridusega seotud ja haridust armastavatel inimestel ise paljud teemad
endale selgeks mõelda. Siis on sügisel mitmetel teemadel kergem põhjendatud seisukohti
võtta.
No comments:
Post a Comment