Tõstsin oma viimase ränderaamistiku teemal kirjutatud
artikli ka blogisse. Ma pole kindel, kui oluliseks see teema valimiste eel jääb, ÜROs oli hääletus ära, 5 riiki olid vastu, 12 erapooletut
ja 152 poolt. Kui vahepeal levitasid kompakti vastased kindlas kõneviisis
infot, et näiteks Belgia ja Taani raamistikku ei toeta, siis ometi need riigid
seda tegid. Hea Veiko Spolitis lahkas Läti probleeme (EPL: Lätis kukutasid rändeleppe
Nõukogude kolonialistid) ja ei välista, et mingil hetkel Läti raamistikuga
siiski ühineb: http://epl.delfi.ee/news/arvamus/veiko-spolitis-latis-kukutasid-randeleppe-noukogude-kolonialistid?id=84801613
Tunnistan, et viimaste nädalate poliitilised sündmused on olnud üsna vihased
ning mulle väga meeldis SDE reklaamklipp, mis kontrastiks oli helge, avatud
ning rõõmus. Kui me sarnast helget meeleolu suudame jätkata, siis teeme valimistel
oma tulemuse ära.
https://www.youtube.com/watch?v=28e_P17DSqc
Ränderaamistik usulises puhastustules
Ilmunud
Postimehe portaalis:
https://arvamus.postimees.ee/6480457/toomas-jurgenstein-randeraamistik-usulises-puhastustules?fbclid=IwAR338Eo4c9YmG0fwfgMI-wjJVuA4LfQ25-5axEHQPsPKNTW_AZru6PZPTs4
Möödunud nädalal juhtisin Riigikogus
koos Anneli Otiga palvushommikusööki. Teemaks oli paavst Franciscuse poolt
Eestis öeldud mõte, et hea elu ja hästi elatud elu pole päris samad asjad.
Hommikusöögile oli tulnud kõikide Riigikogu fraktsioonide liikmeid, erinevate
kirikute ja koguduste vaimulikke, valdade aktiviste, kultuuriinimesi jne.
Teemat aitasid lahti mõtestada baptisti pastor Meego Remmel ja Kõrgema Usuteadusliku Seminari rektor Einike
Pilli, huvikeskuse Kullo lapsed mängisid flööti, hommikusöögi jooksul kuulasime
veel mitmeid meeldejäävaid sõnavõtte.
Paar päeva hiljem tekkis mul
palvushommikusööki meenutades tugev paralleel arutlustega ränderaamistiku ümber.
Hommikusöögil olid koos inimesed, kes said religioossest usust väga erinevalt
aru. Mõned minusugused, kellele on ülimalt kristlik tegu kooseluseaduse
rakendusaktide vastuvõtmine, teisalt oli kohal inimesi, kellele evolutsiooni
aktsepteerimine on patt, oli traditsioone ülimaks pidavaid õigeusklikke,
utilitarismist lähtuvaid praktilisi inimesi jne. Ometi mahtusid need inimesed
ühise laua taha ning aruteludes paavsti sõnade üle otsiti seda, mis ühendab. Mulle
tuli mõte, et selline toimimine on väga sarnane aruteludega ÜRO ränderaamistiku
üle. Ligi 200 väga erinevat riiki püüavad ÜROs rände probleemi lahendamiseks ja
selle leevendamiseks ühendavaid seisukohti leida.
Võib-olla advendiaja tõttu
tekkis mul auahne mõte ränderaamistiku üle otsustamiseks veel usulisi
paralleele otsida. On ju paljud kirikud ja kiriklikud organisatsioonid, näiteks
katoliku kirik, Kirikute Maailmanõukogu ja Luterlik Maailmaliit, toetanud
ränderaamistikku ja kutsunud üles oma kirikuid olema ränderaamistiku
selgitamisel lausa eestkõnelejateks. Luterlasena
esitan järgnevalt oma arusaama ränderaamistikule lähenemiseks lähtudes eelkõige
paralleelidest Piibli mõistmisega.
Hakates Piiblit lugema ilma ettevalmistuseta, võib
tänapäeva inimene öelda, et selle raamatuga on midagi valesti, sest mõistusega
on üsna võimatu aktsepteerida seitsmepäevasest maailmaloomisest, vastuolusid
esimese ja teise loomisloo vahel, Eeva loomist mehe küljeluust jne, kõiki
nimetatud lood asuvad kohe Piibli
alguses. Aga teoloogilist haridust natuke nuusutanule on ülihuvitav jälgida,
kuidas põimuvad Piiblis eri aegadel kirjutatud tekstikihid, missugused väited
on seotud ajastuga, kui tekst kirja pandi jne. Teoloogid ei võta tõsiselt neid,
kes ilma ettevalmistuseta pühakirja teksti seletavad, kindlasti kehtib sama
põhimõte ka rahvusvaheliste kompaktide puhul.
Ühtpidi hoiatab pühakiri ise oma sisu raskuse eest.
„/../ kus on raske aru saada mõnest asjast, mida õppimata ja kinnitamatud
inimesed nagu muidki kirju väänavad iseeneste hukatuseks“ kirjutatakse 2. Peetruse
kirjas (peatükk 3, salm 16). Teisalt räägitakse sarnaselt ka kiriku poolt,
näiteks vaimulik Toomas Pauli leeriõpikus „Maise matka poolel teel“, kus ta
hoiatab religiooni lihtsustajate eest, öeldes, et „need sarnanevad inimestega,
kellel pole muud kui vana binokkel ja sellega taevast vaadeldes püüab parandada
astronoomide tööd.“ (lk 24). Küll aga julgustavad kirikud pühakirja mõistmiseks
lugema selle kohta kirjutatud raamatuid ja artikleid ning ka piibli tähenduse
üle arutama.
Ma pole kindel, kas selline kodutöö on ränderaamistiku üle seisukoha
võtjatel alati tehtud.
Ilmselt ei piisa ränderaamistiku kohta otsuse
tegemiseks ainult selle teksti lugemisest, vaid vajalik on pisutki lugeda ÜRO
toimimisest, missuguste ÜRO algatustega on Eesti seni ühinenud jne. Ning igal juhul on vajalik tähele panna ka
asjatundjate artikleid ja sõnavõtte antud teemal, olgu seisukoha avaldajaks
siis professor Lauri Mälksoo, mitmekordse peaminister Mart Laar, pikaajalise
diplomaat Paul Teesalu, ÜRO toimimist hästi tundev Marina Kaljurand, väga
pikaajaline poliitik kaitseminister Jüri Luik,
Europarlamendi kogemusega Urmas Paet jt.
Võttes ränderaamistiku mõistmiseks eeskuju usuliste
tekstide tõlgendamisest olen leidnud, et olulisi otsustamise kohti on seal eelkõige
kaks. Esiteks, kas ränderaamistik kohustab meid tegema midagi niisugust, mida
me ei taha või milleks me valmis ei ole? Selles küsimuses on minu jaoks kõige
autoriteetsem õiguskantsler Ülle Madise selge seisukoht, et ÜRO ränderaamistik
ei ole meile siduv ja oma migratsioonipoliitika kujundame me ise.
Teiseks jääb küsimus, kas me tahame olla laua taga,
kui migratsiooniga seotud probleeme ÜRO tasandil arutatakse? Suurem osa
diplomaatidest ja välispoliitika ekspertidest on siin vastanud jaatavalt või
mööndustega jaatavalt, ka terve mõistus ütleb, et halb kontakt on alati parem
sellest kui kontakti ei ole. Siiski mõistan ka neid inimesi, kelle arvates on ränderaamistiku arutelu
näol tegemist üsna viljatu jututoaga, kuhu pole mõtet aega ja energiat
panustada. Üsna mõistmatu olen aga nende jõudude suhtes, kelle kinnitusel on
juba ühise laua taha rännet arutama minemine riigi jaoks katastroof.
No comments:
Post a Comment