Ilmunud Postimehe AKs 01.12.2018
Professor Rein Taageperalt on
tema mälestusteraamatute kiiluvees ilmunud laste kasvatamisele pühendatud
„Võimestuskasvatus: kuidas lastest rõõmu tunda“ (edasi „Võimestuskasvatus“). Juba
etteruttavalt võib öelda, et see on raamat, mis tunneb minevikku, analüüsib
teravmeelselt olevikku ja on kindlasti kasutatav ja väärtuslik nii täna kui ka
tulevikus.
Raamatut lugema asudes tekitas
esimese küsimuse, kuid ka rõõmsa äratundmise, pealkiri. Äratundmine on seotud
Rein Taageperalt mõne aasta taguse Postimehe artikliga, kus ta vastandas laste muretsemisele
rõõmu: „Meie abikaasa Marega hoopis rõõmutsesime lapsi juurde. Üks laps oli
huvitav. Kahega sai nalja kolm korda rohkem: kummagagi eraldi ja lisaks
jälgides nende omavahelist tegevust. Miks siis mitte veel kolmandat juure
rõõmutseda?“ („Lapsi juurde rõõmutseda“ Postimees 10.07. 2014).
„Võimestuskasvatust“ lugedes saab ruttu selgeks, et lapse arengule nii oluline
rõõmus ja optimistlik hoiak on seal kasutatud lugudes ja näidetes läbivalt
esindatud.
Küsimuse tekitas seevastu mitte
liiga sageli kasutatud sõna
võimestuskasvatus, kuid raamatu tagakaanel oli sellele vastus olemas: „Eestis
levinud keelukasvatuse ja vabakasvatuse kõrvale pakun võimestuskasvatust. Mis
see on? Lühidalt öeldes: ise jooksed, ise kukud, ise tõused, ise pühid end
puhtaks. Ise teed ise vastutad. Ise sööd, ise aitad süüa teha. Saad sellest võimekustunde.“
Lugesin Rein Taagepera raamatu läbi
ühe hooga. Enamikule kasvatuslikele näidetele, põhimõtetele ja hinnangutele jne
kirjutaksin alla mitte ühe, vaid kahe käega alla. Pisut lähemalt peatuksin
eelkõige viiel tähelepanekul.
Esiteks nimetaksin „Võimestuskasvatuses“
sisalduvat pikaaegset kogemust. Jookseb
ju raamatust läbi autori ja tema kadunud abikaasa Mare Taagepera umbes
kaheksakümne aasta pikkune kogemus st raamat toob kokku mitmete põlvkondade
tarkuse. Nii võib raamatust lugeda mälestusi, kuidas autorit nooruses kasvatati
ning mõtestatakse tolleaegseid mälestusi. Peamiselt on siiski juttu Rein
Taagepera oma laste kasvatamise kogemusest ning toodud näidete ja põhimõtetega
on hea võimalus dialoogi astuda eelkõige tänastel 40-60 aastastel, kelle
lapsepõlv ja nooruse keskkonnaga on ohtralt paralleele. Aga juttu on ka autori lastelaste
põlvkonnast, emakeele hoidmisest võõrkeelses keskkonnas, nutisõltuvusest jne,
teemad, mis kõnetavad igapäevaselt tänaseid nooremaid lapsevanemaid.
Ehkki paljud „Võimestuskasvatuse“
näited ja soovitused on seotud ajastuga, julgeksin arvata, et õpetlikkuse ja
kasutatavuse poolest on need universaalsed. Iga laps hoolimata sünniaastast on
õppinud kõndima, üritanud ise süüa ja süüa teha, jonninud, igavlenud, tundnud
huvi seksuaalküsimuste vastu, kartnud surma jne. Usun, et Rein Taagepera
tähelepanekutest on õppida iga ajastu lapsevanematel.
Teiseks on meeldiv raamatut läbiv
avatud, vigu tunnistav ja muutusi jaatav lähenemine. Näiteks tänagi aktuaalne
teema nagu laste füüsiline karistamine, mille kohta autor nendib: „Keelukasvatuse
harjumuse mõjul tarvitasime laksuandmist vahel ka oma lastega. Näiteks Jaaniga
, kui ta veel teise eluaasta lõpul mähkmetesse tegi. Tagantjärele vaadates see
asja paremaks ei teinud, pigem vastupidi. /../ Last ei tasu kehaliselt
karistada ka siis, kui seadus seda lubab. Mind pandi lapsena nurka seisma.
Kehaline oli seegi, selles mõttes, et väsitas – ja mõneti oli see häbiposti
asetamine. Oma tuppa saatmine on mahedam ja tõhusam. Annab võimaluse järele
mõelda.“ (lk 45)
Kolmandaks on hästi oluline, et
raamatus vaadeldakse lapse arengut nii kodus kui koolis. Oluliseks märksõnaks
on avastusõpe ja siin tuleb kummardus teha kadunud Mare Taageperale, kes seda
õppeviisi Eestis tutvustas. Tsiteerin siin „Võimestuskasvatuses“ esile tõstetud
Mare lauset: „Niipea kui õige vastus on antud, lõpeb asja arutamine ja lõpeb
lapse mõtlemine.“ (lk 79). Mõtlemise õpetamine aga ongi kooli laiem eesmärk.
Neljandaks on oluline, et „Võimestuskasvatuses“
ei ole tabusid. Nii räägitakse rahulikult, kuidas lastele räägiti seksist ja
surmast, alkoholist ja narkootikumidest jne. Lihtne näide Taageperade kodust:
„Kui lapsed väikesed olid käisime teinekord kodus paljalt ringi, nii et meie kehalised
erinevused olid näha. Kirjeldasime ka imikute sündimist.“ (lk 75) Avameelsus,
avatud ja aus suhtumine kõikidesse laste probleemidesse ja küsimustesse on
eelduseks, et need väärtused saavad olulisteks ka laste elus.
Viiendaks tahaksin rõhutada veel igal
sammul „Võimestuskasvatuses“ ilmnevat hoolivust, mis minu hinnangul lihtsustab
raamatu omaks võtmist erinevate põlvkondade poolt. Olgu liigutavaks näiteks
siin luterliku ateisti - nii on Rein
Taagepera end nimetanud – õpetatud söögipalve lastele ja lastelastele:
„Peatu hetkeks enne sööki, mõtle
neil' kel toitu vähe.
Ole tänulik ja valva, et ei rooga
raisku lähe.“ (lk 46)
Lõpetuseks tõdeksin lihtsalt, et
tegemist on huvitava, praktilise ja mitmekülgse teosega, mida on hea lugeda:
kellel lapsed suured, möödunu meenutuseks ja mõtestamiseks, kellel väikesed,
õppimiseks ja avastamiseks. Raamatu on avaldanud kirjastus Atlex,
toimetanud Kaile Kabun ja Nele Otto, kujundanud Alar Kitsnik. Rein Taagepera
ise on pidanud oluliseks Hille Kõrgesaare rolli, kes ärgitas teda laste
kasvatamisse puutuvad mõtted raamatuks kirjutama.
No comments:
Post a Comment