Ilmunud
Tartu Postimehes:
https://tartu.postimees.ee/6468582/toomas-jurgenstein-hirmu-voitmine-vabastab?fbclid=IwAR3USwOkSuQe_YKnGZ0WT1KYZegUISDBq7ziGqRrjqLTGWT8hHt0_jXz140
28.
novembri esimeses stuudios kinnitas EKRE juht Mart Helme, et EKRE korraldatud
miitingul toimunud rüseluses oli süüdi vaid Indrek Tarand ja reeturite võllapuu
on igati sobilik rahvakunst. Selline seisukoht sundis oma vaatenurga antud
sündmusest kirja panema.
Panen ka pildi, kus järgnevalt kirjeldatud
plakatid peal on.
Vaatan
fotot, kus on näha kaht EKRE esmaspäevasel miitingul osalejat. Üks neist kannab
plakatit, millel on president Kersti
Kaljulaidu kujutatud moslemi mehena, seal on ka kiri: „EESTI RAHVA REETUR NR 1“,
lisaks vabamüürlikud ja islami sümbolid. Teisel on käes korraliku puusepa
oskusega tehtud võllapuu, mille küljes on selgitav silt „REETURITE VÕLLAPUU“ ja
sinna on üles riputatud mikser. Nägin neid plakateid ka reaalelus üsna
lähedalt, otse Eesti Vabariigi Riigikogu ees. Miitingu korraldajad kirjeldatud
plakateid ei keelanud.
Sotsiaalmeedias on levitud fotot
meeleavalduselt Aitab Valelikust Poliitikast. Meeleavaldus toimus Tartus, ise
ma seal ei olnud. Seal on taust teine ja plakat valetab. Esiteks ei ole pildil
olevas tekstis viidatud seost Aitab Valelikust Poliitikast ja Harta 12 vahel.
Teiseks, pildil olev plakat oli meeleavaldusel väga lühikest aega, kuna see
paluti kohe kõrvaldada, mida ka tehti.
Olin
kaks päeva enne EKRE miitingut kirjutanud kümme käsku riigikogulastele, kes
hakkavad ÜRO ränderaamistikku arutama (ilmus ka EPLi portaalis 26.11.2018 kell
8.58). Kümnendaks käsuks olin kirjutanud: „Kui Sa tunned, et suudad rahulikuks
jääda, siis mine esmaspäeval kindlasti meeleavaldajate juurde ja suhtle nendega!“
Tekst täielikult: http://epl.delfi.ee/news/arvamus/toomas-jurgenstein-riigikogu-istungi-eel-sa-ei-tohi-seoses-randelepinguga-kedagi-hirmutada-ega-kutsuda-ules-vagivallale?id=84554599
Tagantjärele
oli mul väga hea meel, et rahvaga olid
suhtlema tulnud paljud riigikogu sotside fraktsiooni liikmed ja ministrid,
viibisin seal ka ise. Saan inimeste segadusest ja kartustest aru ning nii mõnigi
jutt protestima tulnud mehe või naisega sobis, üle hulga aja kohtasin paari
vana tuttavat, olin uhke kui nägin Sven Mikserit, Indrek Saart ja Hannes Hansot
rahulikult selgitusi jagamas. Ma usun, et nende soliidsus ja argumendid mõjusid
rohkem kui see esimesel pilgul välja paistis.
Aga
miitingu edenedes köeti meeleolusid üles ning see, mis platsil toimus, oli
kokkuvõttes väga kurb. Minult küsiti, et kuidas ma seda teoloogina selgitan. Ei
osanud alguses midagi vastata, aga mingil hetkel mõistsin, et see on
inimloomuse osa, mis nõuab kellegi risti löömist! Pühakirja tsiteerides: Nemad
aga ajasid peale suure häälega nõudes, et Jeesus löödaks risti, ja nende kisa
võttis võimust. (Luuka evangeelium 23:23).
Tulen nüüd palju
kõneainet pakkunud Indrek Tarandi protesti juurde. Alustan kaugemalt,
jõululaupäevast üle 25 aasta tagasi. Tudengina läksin ka mina tollel õhtul Raadi
kalmistule, ettevaatlikult liikusin mööda ka küünlasäras Julius Kuperjanovi
hauast. Aga samal õhtul oli ka neid tudengeid, kes läksid Kuperjanovi hauale
julgelt ja otsekoheselt. Nad visati ülikoolist välja ja saadeti pikema jututa
nõukogude sõjaväkke, Indrek Tarand nende seas. Kui nõukogude ajal oli kuulekuse
üheks meetodiks hirm, siis lootustandvalt mõjusid teated, kui keegi oli siin
või seal selle hirmu ületanud.
Hirm oli taotluslik
ka esmaspäevasel miitingul. Oli selle külvamise viisiks siis erineval viisil
Eestit armastavatest inimestest osade tembeldamine reeturiteks, võllapuuga
vehkimine, agressiivsed loosungid jne. Aga Eestis on vaba maa ning
vastutustundlik vabadus on hirmutamise vastu parim rohi. Samas möönan, et paljudele
nõukogude ajast pärineva hirmu taagaga inimestel, ka minul, on omajagu raske seda hirmu ületada. Siiski üritasin
miitingul seda teha. Näiteks pärast üht sõimuvalingut, mis seondas rändeleppe
reeturlusega ja otsis vastutajaid, tõstsin ka mina käe püsti, hüüdsin, et olen
sots ja toetan ränderaamistikku. Mulle tundubki, et tänase pingelise olukorra
leevendamise üheks võtmeküsimuseks on eneses vastutustundliku vabaduse
ülesleidmine ja teistega jagamine.
Tunnistan, et minu tagasihoidlik avaldus tekitas intensiivse
vabanemistunde. Natuke isegi religioosse ekstaasiga võrreldav.
Indrek Tarand tegigi
seda, jagas miitingul kohaletulnutega ja järelkajana meedias vastutustundliku
vabaduse sõnumit. Tema spontaanne sõnavõtt aitas paljud välja uimast, justkui
olekski normaalne, et riigikogu ees annavad tooni labased plakatid ja võltsitud
sõnum. Samas näitasid järgnevad
sündmused ka ülesköetud inimeste ettearvamatust ja tsiviliseeritud piiride
haprust. Meil oli lapsepõlves poistekambas selge reegel, maaslamajat ei lööda.
Sellest astusid üle ainult argpüksid, nagu olid kahtlemata ka jalalöökide
andjad.
Meediast käis läbi uudis, et Varro Vooglaid kutsuti politseisse tunnistusi
andma. Ka minu kutsus politsei välja, ehkki midagi erilist mul öelda ei olnud,
kaamera fikseeris loo detailsemalt kui minu silm.
Olen miitingu
korraldajate poolt kuulnud vabandusi, et Tarand oli purjus ja libises ise. Aga
politsei kinnitas vastupidist, Tarand oli kaine, videodel on selgesti näha,
kuidas ta pikali tõmmatakse jne. Mõtlesin mõneti üllatunult, et kuidas postmodernistlikku
tõlgendamist põlastavad EKRE juhid on selgeid filmiklippe ise on
postmodernistlikult tõlgendama asunud.
Siin olen muidugi omajagu nõutu, kui kangekaelselt seda valet levitatakse.
Ülo Vooglaid on korüfee, kuid esitan tema fb postituse, kus ta süüdistab
Indrekut purjusolemises. Postituses on veel teine viga, Läti parlament polnud
veel ränderaamistiku üle hääletanud ning teiseks, kuidas ikkagi on võimalik, et
ta erinevalt politsei tunnistusest kinnitab, et Tarand on purjus:
https://www.facebook.com/ylo.vooglaid/posts/1998892150197233?__tn__=K-R
Panin veel tähele
asjaolu, et miitingul oli palju vanemaealiseid mehi. Siit minu kui pedagoogi
palve: lapsed ja noored, rääkige rohkem oma isade ja vanaisadega ja hajutage
nende hirme ja selgitage, kuidas nendega manipuleeritakse. Nad ei pea kartma massiimmigratsiooni,
Eestis ei taha seda ükski erakond, kuid eelkõige üks erakond kasutab seda
hirmutamiseks. Oma hirmud võitnud vaba Eesti on elamiseks ka homme parim paik
maailmas.
No comments:
Post a Comment