Ilmunud Õhtulehes: http://www.ohtuleht.ee/832894/toomas-jurgenstein-jumala-saadetud-paastekopter
Ma tõenäoliselt ei liialda, kui kirikuõpetaja Annika Laatsi
sõnavõtt kooseluseaduse kaitseks saates „Suud puhtaks“ pakub veel pikalt kõne- ja mõtteainet ning tõstatab olulisi küsimusi,
seda nii luterliku kiriku, kirikute kui ka ühiskonna jaoks laiemalt.
Aeg arutada
Mul pole kusagilt võtta asjakohast statistikat, kuid usun
kogemusele toetudes, et päris arvestatav osa eesti kristlastest pooldab homoseksuaalide
kooselu seadustamist või on selles küsimuses kõhkleval seisukohal. Eesti
Evangeelne Luterlik Kirik (edasi EELK) ja Eesti Kirikute Nõukogu (edasi EKN) on
küll vastu võtnud homoseksuaalset kooselu taunivad avaldused, kuid näiteks luterlasena
on mulle kõrgeimaks autoriteediks piibel. Esmasel piibli lugemisel võib tõesti
tekkida arusaam, et homoseksuaalsed suhted mõistetakse seal üheselt
hukka. Ometi on välja toodud ka teistsuguseid piibliseletusi, eesti keeles on
soliidseim neist teoloogide Jaan Lahe ja Urmas Nõmmiku artikkel
„Homoseksuaalsus piiblis” (Usuteaduslik Ajakiri nr 1, 2011). Nimetatud artiklis
järeldatakse, et homoseksuaalseid suhteid piibli alusel hukka mõista ei saa.
Tähelepanuväärne on veel asjaolu, et hoolimata sellest, et artikli ilmumisest
on möödas aastaid, pole sellele ilmunud ühtki samal tasemel
vastuartiklit.
Mulle tundubki, et esimese asjana vajaks nii EELK kui ka EKN
homoseksuaalsuse teema põhjalikku teoloogilist läbitöötamist. Näiteks on seda
vajadust kinnitanud ka Tartu ülikooli usuteaduskonna juhataja Urmas Nõmmik.
Lisaks on kiriku seisukohtade uuesti läbimõtestamises ja kriitilises analüüsis
midagi väga luterlikku. Samas on teoloogilised arutelud sageli pikad, võivad
kesta aastaid ning mul oleks kahju, kui kogu asi sellega piirduks, nimetatud
sündmuses ja selle vastukajades on potentsiaali enamaks.
Rõhutute eest seismine
Järgnevalt vaatleksin lähemalt Annika Laatsi sõnumi mõjukuse
põhjuseid ja kiriku rolli rõhutute eest seismisel. Tean hästi, et paralleelid erinevate
ajastute ja kultuuridega on sageli petlikud, kuid alustaksin siiski ühe pisut
rohkem kui kuuekümne aasta taguse sündmuse ümberjutustusega.
See juhtus Ameerika Ühendriikides Montgomery-s, kus bussides olid
esimesed kohad reserveeritud valgetele, tagumised mustadele ja värvilistele.
Keskmistel istmetele tohtisid istuda kõik, kuid kui kohti tuli puudu tuli,
pidid mustad loomulikult oma istekohad loovutama. Aastal 1955 keeldus
mustanahaline sügavalt usklik õmblejanna Rosa Parks oma kohta loovutamast. Ta
laskis end leebelt ja rahulikult vahistada.
Edasine lugu on kodanikuõiguste arengu klassika: kohtuistung Rosa
Parksi üle ja kümme dollarit trahvi, busside boikoteerimine mustanahaliste
poolt, ülemkohtu otsus kuulutada vahetegemine bussides ebaseaduslikuks ning
emotsionaalse tipuna vaimulik Martin Luther Kingi rasside võrdsust kuulutav
kõne «Mul on üks unistus».
Mõeldes kirjeldatud loole tabasin end esmalt küsimas, miks ikkagi
jõudis Eestis usklike ringidest väljapoole lihtsa vaimuliku, mitte
kirikuhierarhia tipus olevate inimeste sõnum? Vähemalt minule kangastub siin
tugev paralleel bussis istuva uskliku naisega, kes ütleb armastusväärselt, ent
kindlalt kedagi teisejärguliseks suruda püüdvale ülekohtule „ei“. Mingite tunnuste põhjal arvatakse teisejärgulisteks
inimesi ka täna ja nende olukorra parandamisele oleks vaja mõelda.
Teiseks said väga paljud kirikuga lõtvu või olematuid suhteid omavad
inimesed Annika Laatsi sõnavõttu kuulates osa sellest, kui võimas on armastusest
ja hoolivusest kantud usuline sõnum. Tahan siin rõhutada nii kirglikkust, mida
ei usus ega ka näiteks poliitikas tohi jätta äärmustele ja teiseks ka sõnumi
taga kumavat usulist siirust ja südamevalu. Mulle näib, et loetletud omaduste
järele januneb ka sekulaarne ühiskond.
Kiriku valikud
Montgomery juhtumil osales rõhutute eest seismisel aktiivselt ka
kirik. Räägin nüüd natuke EELK-st ja mulle näib, et tegemist on omamoodi
lakmustestiga, kus kiriku positsioonivalikust sõltub vähemalt osaliselt kiriku laiema
mõju kestvus. Kasutan küll veidi vananenud andmeid, kuid mäletatavasti luges 2000. aasta rahvaloenduse
põhjal end luterlaseks 152 237 inimest, 2011 oli see arv 108 513. TÜ
emeriitprofessor Ene-Margit Tiit väidab: „Seega ei ole luterlaste osas toimunud
kahe rahvaloenduse vahel muid muutusi, välja arvatud vanema põlvkonna lahkumine
ja noorema põlvkonna seas usklike väga nõrk pealekasv.“ See on väga tõsine
sõnum luterlikku kirikut armastavatele inimestele.
Rahvaloenduse andmeid tõlgendades võib
öelda, et pigem konservatiivsetest hoiakutest lähtuv EELK on kaotanud umbes 30%
oma toetajatest. Seda on tunduvalt rohkem, kui võrrelda mitmekesisemate
skandinaavia luterlike kirikutega, kus on konservatismi kõrval alati olemas ka
avatud ja uudsust otsiv lähenemine. Nemad on oma liikmeskonna tunduvalt
stabiilsemalt säilitanud. Kuuluvus kirikutesse seal küll väheneb, kui näiteks Soome
luterlikku kirikusse kuulub endiselt üle 70% rahvastikust.
Kahjuks pean möönma, et ka väljastpoolt tulnud tarkade inimeste
hinnangud ei ole julgustavad. Kirjanik Mihkel Mutt nimetab kirikut maaslamajaks:
„Lõpuks oleksin õnnelik, kui mõned mu kirjanikest-kunstnikest sõbrad, kes
rõõmsalt ristiusukirikut mõnitavad, tuleksid välja oma mugavusstsoonist. Selle
asemel et maaslamajat togida, võiksid nad pöörduda näoga selle poole, mis
praegu tegelikult meie maailma keskaegsust hõngab.“ (Sallimatust ei tohi
sallida, Postimees 27.09.2017). Ka Tõnu Õnnepalu on kriitiline: „Luterlikul
kirikul pole siin maal enam vaimset võimu. Ta küll üritab veel kangelaslikult
täita rahva- või vähemalt rahvuskiriku rolli, aga kahjuks on ta ise sisemiselt
täiesti lõhestunud./../ Miskipärast peetakse Eestis auasjaks kritiseerida
Põhjamaade luterlikke kirikuid, kus on sätestatud lausa samasooliste
laulatused. Aga Põhjamaade luterlikud kirikud on siiski
veel rahvakirikud, neil on ühiskonnas mingi mõju ja nad käivad, nagu
rahvakirikud alati on käinud, kaasas ühiskonna muutustega, vaimse arenguga.“
(Vundamentalismist, Edmund Burke-i Selts 18.09.2017). Ma arvan, et tsiteeritud
hoiatavaid seisukohti ei saa üldistada, kuid kindlasti tuleks neid tõsiselt
võtta.
Päästekopter
Tuntud usuline anekdoot räägib uppujast, kes on kindel, et Jumal
ta päästab. Ta saadab minema lähedale juhtuva kalapaadi: „Jumal päästab mu!“
Tuleb suurem laev, mees ei lähe pardale, kuna on kindel Jumala sekkumises.
Tuleb päästekopter, mees saadab ka selle tühjalt minema. Siis ta upub. Taevas
nõuab mees Jumalalt aru: „Miks Sa mind ei päästnud?“ ning Jumala vastus rabab
meest: „Ma saatsin sulle paadi, siis laeva ja viimaks kopteri, aga Sa ei võtnud
minu pakutut vastu.“
Ma arvan, et Annika Laatsi sõnavõtt on omamoodi päästekopteriks
kirikule. Võimalik on visatud köieotsast kinni haarata, võib aga ka Jumala
otsest sekkumist ootama jääda.
No comments:
Post a Comment