Pidasin eile viimse koolikella aktusel kõne. Olin eelneval nädalal kõvasti haige olnud, arvan, et see oli üks põhjus, miks jäi kõnele viimane lihv andmata ning ise ma rahule ei jäänud. Aga niisugune see oli:
Hea direktor, head kolleegid, eelkõige head
abituriendid!
Küllap meil kõigil tekib tänast päeva lahti
seletades mitmeid mõtteid. Võib-olla on osad neist seotud autoriteetide
mõtteavaldustega, osad meie eneste seest tulenevate ideedega.
Esimene asi, millele mu mõtted seoses tänase
päevaga läksid, on aeg. Oskar Lutsu raamatus ja selle järgi tehtud filmis
„Suvi“ imestab kellamees Kristjan Lible kunagisi Paunvere koolilapsi silmas
pidades : „Aeg läheb aga õnn ei kao. Alles nad olid pisikesed nagu imeteod,
nüüd juba suured inimesed ja meheleminekuaeg käes!“ Küllap oleks Lible Treffneri
kooli silmas pidades lisanud meheleminekuajale ka naisevõtuaja.
Arvan, et Oskar Lutsu raamatud on endiselt
meie kõikide mõjutajad, kuid kõige olulisemana korjan Lible sõnadest välja
hoopis kiirelt mööduva aja idee. Head
abituriendid, oleme oma tundides koos Augustinusega ja koos teie kõikidega aja
müstilisust uurinud. Tõepoolest, aeg võib venida, kuid aeg võib ka lennata,
aega saab kaotada ja leida, aega saab võtta ja aega saab anda, aega saab isegi
surnuks lüüa, kuid aega ei saa kunagi tagasi keerata. Täna tuleb edasi
minna.
Teisena mõtlesin täna riitustele ehk
rituaalidele. Üldiselt tunneb usundilugu kolme tüüpi riitusi. Kõigepealt
kalendririitused, mida viiakse läbi igal aastal samal ajal. Teiseks
kriisiriitusi, mida toimetatakse siis, kui miski on halvasti. Kolmandaks on
üleminekuriitused, mis viiakse läbi siis, kui inimene asub ühest staatusest
teise. Tänast aktust võime selle jaotuse järgi nimetada üleminekuriituseks,
sest me alustame perioodi, kui te umbes kahe kuu jooksul kasvate Treffneri
küljest lahku. Isiklikult olen selle kahe kuu jooksul tarvitanud abiturientide
kohta ka koolilõpetajate nime.
Viimasel ajal ongi hakanud mu peas keerlema
sõnapaar koolilõpetajad ja kooliõpetajad – need sõnad kõlavad sarnaselt.
Missugune peaks olema nende kahe grupi omavaheline suhe?
Juhan Liivi
kirjutatud lühijutus „Külakoolis” on juttu vaesest ja rikkast koolipoisist, kes
lõunasöögiks rukki- ja odraleiba vahetavad ning tunnevad, et nad mõlemad
on kõvasti võitnud. Üks minu alateadlik soov on olnud, et sellest
allesjäänud ajast nii koolilõpetajad kui kooliõpetajad võimalikult palju
võidaksid.
Ning siis läks mu mõte raamide peale. See oli
üsna hiljuti, kui ühe järeltöö ajal juhtis õpilane mu tähelepanu vastava töö
küsimusele, kus olin mitte vormiliselt, vaid sisuliselt eksinud. Ma ei lasknud tal
tööd edasi kirjutada, vaid panin talle viie.
Kui õpilane suudab korrigeerida
minu sisulisi eksimusi, siis on ta seda väärt. Sellele näitele mõeldes võib
öelda, et nihutasime teatud piire.
Võib-olla peaksimegi nendel allesjäänud kuudel mõtlema
raamide ja piiride peale. Toon veel ühe näite lugude poolt loodud
raamidest. Küllap teab pea igaüks juttu
esimestest Eestimaale sattunud kristlikest misjonäridest, kes kirjutasid
paavstile eestlastest kui vagadest lihasuretajatest, kes mitu korda nädalas
talumatus kuumuses üksteist vitsakimpudega nuhtlevad. Loomulikult oli tegemist
looga leilisaunast ja vihtlemisest, mida Roomas ei tuntud. See jutt on olnud populaarne, olen seda
lugenud isegi Estonian Airi lennukis Eestit tutvustavast brošüürist. Hiljuti
aga avastasin, et venelased kasutavad täpselt sama lugu. Peale saunatamise
pealtnägemist kirjutanud preestrid Rooma kirja, kus nad kiitnud slaavlaste jumalakartlikkust ja vagadust.
Nii on tegemist mitmete rahvaste jutustustes levinud rändmotiiviga. Ning see
lugu, mida olin mõistnud kui eestlaste kavalust demonstreeriva jutustusena,
osutus piiride avardumisel hoopis kahte rahvast ühendavaks looks.
Võtame teise analoogilise näite, näiteks ka Liivimaa
nooremas riimkroonikas esinenud ja hiljem Eduard Bornhöhe „Villu võitluste“
kaudu tuntuks saanud lugu viljakottides Viljandi lossi vallutama sõitnud
talupoegadest. Kindlasti võtsid paljud neid jutustusi aga tõe pähe, sest
mullegi on aastat kolmkümmend tagasi kooliekskursiooni ajal Viljandi
lossimägedes näidatud keldrit, kus vaene Villu oma lõppu ootas. Tegelikkuses on
jällegi tegu rändmotiiviga, mis esineb väga sageli saksa lugudes. Rahvaid
vastandava loo asemel osutus see hoopis ühendavaks looks.
Olengi mõelnud, et võib-olla on tark koolilõpetajatele
ja kooliõpetajatele järelejäänud kahe kuu jooksul keskenduda Treffneri koolis
valitsevatele raamidele. Kahtlemata on iga inimese arenemiseks raamid vajalikud,
kuid uutele teadmistele keskendudes need raamid avarduvad. Head koolilõpetajad
ja kooliõpetajad, aidake meil neid raame kaasajastada, muuta ning hoida.
No comments:
Post a Comment