Järgnev on Eesti Päevalehes avaldatud lugu, mille ka blogisse tõstan. 12. klassi juhatajana pole ajapuudusel saanud blogisse pikalt sissekandeid teha, aeg on lõpetamisega seotud asjadele kadunud. Ning on see vanadusest või nõrgaks jäänud prillidest, ma pole kunagi teinud lõpuhinnetes ja dokumentide vormistamisel nii palju vigu. Aga nüüd lugu.
http://epl.delfi.ee/news/arvamus/raakides-voi-rookides?id=71737499
Jaanipäevalõhna on õhus ning suur enamik õpilastest
koolivaheajale läinud. Vaid abiturientidel seisab pidulik lõpetamine enamasti
veel ees. Järgnevas kirjatükis tahaksingi mõelda eelkõige abiturientidele, kuid
ka kõigi teiste gümnasistidele ja põhikooli vanemate klasside õpilastele.
Tunnistan, et olen natuke mures. Võib-olla ma eksin, kuid olen
tunnetanud sarnaselt paljude inimestega, et agressiivsus ja must-valge
lähenemine on paljudes avalikes sõnavõttudes ja ka inimeste omavahelistes
mõttevahetustes viimastel aastatel omajagu kasvanud. Investor ja ettevõtja Sten
Tamkivi võttis selle mõni aeg tagasi artiklis „Põlev kardin“ tabavalt, ehkki minu jaoks liigagi resoluutselt kokku: “Paari
napi aastaga on totaalselt ussitama läinud Eesti avalik mõtteruum.“ (Memokraat
10. mai 2015).
On üsna selge, et agressiivsuse üheks oluliseks allikaks on muutused
ühiskonnas. Kunagise menuraamatu J.R.R. Tolkieni „Sõrmuste isanda“ kolmandas
osas, mis kannab pealkirja „Kuninga tagasitulek“ kõlavad vana puudekarjase
Puuparra suu läbi sõnad: “/../ maailm muutub: ma tunnen seda vees, ma tunnen
seda maas, ma haistan seda õhus.“ Puuparra sõnad sobivad sümboolselt ka
tänasesse aega. Elame kiirete muutuste maailmas, suur osa noori tajub neid
muutuseid loomulikena, minu eakaaslastele ja minust vanematele inimestele
võivad need tunduda vahel arusaamatud ja ohtlikud. Meenub muumimaailma looja,
kirjanik ja maalikunstnik Tove Jansson, kes koos oma elukaaslase Tuulikki
Pietiläga elas suviti väikesel saarel. Tove kirjeldas meeldejäävalt, kuidas
vananedes muutus ta suhtumine alati muutlikku merre: “Viimasel suvel juhtus
midagi andestamatut: ma hakkasin merd kartma. Suured lained ei tähendanud enam
seiklust, ainult hirmu ja muret paadi pärast ja muide kõikide paatide pärast,
mis halva ilmaga merel olid.“
Tove Janssoni isiklik elu tõi mulle meelde kooseluseaduse
ümber toimunu. See oli üks teemadest, mille puhul ma tunnetasin, et
agressiivsus ületas selgelt mõistlikkuse. Samas arvan, et kooseluseadusega
seotud teemadest tuleks edasi rääkida. Just nimelt rääkida, ilma eesmärgita kedagi kooseluseaduse suhtes ümber
veenda. Näiteks sama pere eri põlvkonnad on antud küsimuses sageli eri meelt
ning väikeses ringis toimunud vestlus võiks lisada mõistmist mõlemale
poolele. Kooliõpetajana
usun ma sõna jõudu ning mulle tundub, et tänastel noortel võiks olla suur roll,
et mu kirjutise alguses nimetatud must-valget teemakäsitlust pisutki mahendada.
Arvan, et ka koolis on mõistvuse suurendamiseks võimalik üsna
palju teha. Näiteks mulle näib, et me õpetame noortele liiga palju detaile, mis
tervikpildi enda alla matavad, võib-olla saavad noored koolist kaasa liiga vähe
koostöökogemusi jne. Aga koolis õpitu kujundab meie suhtumist pikaks ajaks. Toon
nüüd väikese huumoriga sisse praegu aktuaalse immigratsiooni teema. On täiesti
loomulik, et meie vanavanemad teatud rahvastesse üleolevalt suhtusid, sest nad
õppisid seda koolis. Näiteks 1888. aastal välja antud Woldemar Friedrich
Kentmanni „Koolilaste geograafia raamatus (juhtusin lugema 8. trükki) seisab. „
Aahwrikas on pagana pimedus (rop elu,wägiwaldsed
teud, inimeste ohvrid, tapmised) wäga kole, ega pole rahval mingisugust waimu
harimist, tundmist ega osawust näha /../“ Nii mõnigi tänapäevane kõneleja
jälgibki üsna üks-üheselt Kentmanni õpikut: „Kui on must, näita ust!“ kõlab juba
mitu aastat, ühes hiljutises kirjutises lisandusid sinna veel jorisejad ja
murjanid.
Tulles tagasi oma mõtte juurde põlvkondade vahelisest dialoogist, siis
rõhutasin, et loetust usaldavamalt mõjub peaaegu alati oma kogemusest
rääkimine. Arvan, et noortel oleks vahel kasulik kodus rääkida oma tuttavatest mustanahalistest
või moslemitest, kellega nad on näiteks erinevates projektides kokku puutunud. Samuti
kõnelda ka oma tuttavatest, kes on Eestist lahkunud või plaanivad lahkuda
välismaale, olgu põhjuseks õppimine, eneseteostus, abiellumine, kuid ka
tööpuudus, sobimatu kliima jne. Tahaks ju väga, et selles riigis, mis neid
vastu on võtnud, neid eelkõige inimestena koheldakse. Kui nad panustavad hästi
sellesse riiki, tuleb neid kiita, kui nad teevad sigadusi, tuleb neid karistada.
Arvan, et samamoodi peaks Eesti riik käituma nende inimestega, keda me vastu võtame.
Kohelda tuleks neid inimlikult, olgu siiatuleku põhjuseks eneseteostus,
tööpuudus, abiellumine vms. Ühesõnaga, käitu nõnda nagu sa tahad, et teised
sinuga käituksid.
Põgenike probleemile kiiret lahendust muidugi ei ole. Suhtumist kujundades
võib mõelda teise maailmasõja lõpule. Mitmele poole maailmas põgenes kümneid
tuhandeid eestlasi. Nendest paljude tagasisaatmine kodumaale oleks lõppenud
vangistuse ja surmaga. Põgenikke, keda kodumaal ootab surm või vangistus,
samuti sõjapõgenikke peaks minu meelset aitama juba seetõttu, et ka eestlasi on
aidatud. Ma arvan, et sadakond põgenikku aastas vastu võtta ei käi meie riigile
üle jõu.
Mul on klaviatuuril puuduvad täpitähtede märgistused ja näpud
pole alati täpsed. Nii olen mitmel korral avastanud, et soovides kirjutada, et
rääkimine aitab, olen selle asemel kiitnud röökimisest tulenevaid lahendusi. Koolide
lõpetamise ajal loodan, et noorem põlvkond mõtleb sellele, kuidas saaksime Eestis
asju rohkem selgeks rääkida ning röökimisest hoiduda.
Kas te mõtlete selle all, et noored peaks oma vanematega rääkima, ka neid noori kes on konservatiivsed, toetavad ühe mehe ja naise vahelist abielu ning ei toeta immigratsiooni? Või ainult niiöelda liberaalsemaid noori, kes peaks reaktsionääridest vanematele asjad ikka selgeks rääkima. Äkki on hoopis vanemad liberaalsemad kui lapsed mõnes olukorras.
ReplyDeleteLoomulikult mõtlen kõiki noori. Arvan, et inimestevahelisi suhteid mõtestav Jeesuse lausutud reegel, mida ma ka artiklis rõhutan, on kohane hoolimata maailmavaatest.
ReplyDelete