Friday, October 13, 2017

Vihmategija, Maro ja valik kohalikel valimistel



Teen oma viimase valimistega seotud blogipostituse. Kasutan suuresti allikana oma 7.juunil 2016 Postimehes ilmunud „Hea poliitiline kultuur tähendab ka valmisolekut eneseohverduseks“,   https://arvamus.postimees.ee/3723717/toomas-jurgenstein-hea-poliitiline-kultuur-tahendab-ka-valmisolekut-eneseohverduseks

Annan siis veelkord teada, et valimise korral ma Tartu volikokku ei tule, seega kandideerin oma koduerakonna sotsiaaldemokraatide toetuseks. Mul läheb asjadesse sisseelamiseks ja nende mõistmiseks üsna pikalt aega, seega ma kahes valitavas kogus kvaliteetselt töötada ei suudaks. Samas pole ma kahe tooli seaduse osas nii skeptiline kui varem, hiljutisel visiidil Soome kohtusime sealse parlamendi kultuurikomisjoni liikmetega. Selgus, et umbes pooled Soome parlamendi liikmed on ka kohalike omavalitsuste volikogude liikmed ning mulle tundus, et seal need asjad toimisid.
  
Olen oma eelnevates postitustest nimetanud, miks mulle sotside nimekiri meeldib. Mulle tundub, et meil on head juhikandidaadid nagu Jarno Laur, nimekirjas on kogukonna asju tähtsustavad inimesed nagu Gea Kangilaski, Lemmit Kaplinski ja Siim Vatalin, noored ja mitmete ideedega haridusinimesed nagu Ott Maidre, Karl Pütsepp ja Mariann Rikka, Tartu probleeme ja arenguvõimalusi ülipõhjalikult tundvad Tõnu Ints ja Kadri Leetma jne. Ühesõnaga, kes on mõelnud mulle hääle anda, siis soovitan valida kedagi SDE nimekirjast, kui ei leia, eks tegelikult ka mulle antud hääl kandub edasi mõnele neist kandidaatidest. Ja loomulikult, väärikaid ja häid kandidaate on kõikides nimekirjades.     

Seoses valimistega on mulle sageli öeldud, et hääletatakse inimest, mitte erakonda. Ja inimese puhul tahaksin ühe asja veel välja tuua. Olen nii mõneski viimase aja artiklites sidunud oma väiteid esivanemate kaudu Eestiga seotud Hermann Hesse teostega, põhiliselt tema «Klaaspärlimänguga», kuid vahel ka mõne teise teosega. Muideks, käisin arvamusfestivali ajal ka Hessede ja Paide seost tutvustaval ringil – väga huvitav oli.  

Hesse «Klaaspärlimänguga» lõpus on kolm fantaasiarikast elulugu. Esimene neist jutustab matriarhaalsest kogukonnast ja seal tegutsevast Sulase nime kandvast vihmategijast – šamaanist või targast, kelle ülesandeks oli määrata külvipäevi ning püüda ohverduste ja loitsudega ära hoida põuda või üleujutusi. Jutustuse lõpus peab vihmategija põua lõpetamiseks iseenda ohvriks tooma, tema tööd jätkab ta poeg.

Justkui möödaminnes räägitakse ka vihmategija äpardunud õpilasest Marost. Maro on andekas ja tark ning omandab kiirelt kõik, mida saab pühendumuseta õppida. Samas on ta omakasupüüdlik ja edev ning vihmategija loobub Maro õpetamisest. Sellest hoolimata saab Maro külas populaarseks naljahambaks, trummarite kooris peatrummariks, kuid ka intrigandiks ja susijaks. Kui vana vihmategija ennast põua lõpetamiseks ohvriks pakub, peaks Maro ta kirvelöögiga tapma, kuid ei suuda seda teha. Vihmategija vana tuttav viib selle toimingu läbi, ilm muutub ning küla saab eluga jälle edasi minna.

Mulle näib, et vihmategija ja Maro lugu peegeldab Eesti poliitilist maastikku päris hästi. Tõstaksin esmalt esile igapäevast rutiinset tööd, mida vihmategija kombel tuleb teha. Sarnaselt vihmategija tööga mõjutavad ka poliitilised otsused keskkonda vaid osaliselt, nii ühiskonnas kui ka looduses kulgevad protsessid pole kunagi üheselt ennustatavad. Ning kindlasti iseloomustab head poliitilist kogukonda ja üksikisikut valmisolek ennast kas täielikult või osaliselt ohverdada, olgu panuseks vähemuste kaitse, inimväärne elu või hariduslikud võimalused. Nii mõnelgi juhul tuleb põhimõtete ja sisemise väärikuse säilitamiseks ohverdada reiting.

Samamoodi Maroga võib populaarsust saavutada ka erilise pühendumuseta ja rutiinse tööta. Hinnang Maro kohta ongi kokkuvõtvalt karm: «Soodustada õpilast, kes suudab küll hiilata, mitte aga teenida, tähendab tegelikult teenimise kahjustamist, vaimu reetmist.»

Soovitan valimistel valida vihmategijaid ja vältida Marosid, ma usun, et seda tüüpi kandidaadid, olgu vanad või noored, on intuitiivselt äratuntavad.

No comments:

Post a Comment