Ilmunud ajalehes Eesti Kirik http://www.eestikirik.ee/kasulik-korvalpilk/
Juba üle kümne aasta
on maikuus toimunud Religiooni ja teaduse kevadkool, tavaliselt Põltsamaal,
käesoleval aastal Viljandis, teemaks „Oma ja võõras religioonis, kultuuris ja
looduses“. Seekord on esinejate hulgas Anne Kull, Enn Kasak, Ain Riistan,
Roland Karo jt. Eks järgnev lugugi oli pisut nädala pärast toimuvast
inspireeritud.
Üsna Vana
Testamendi algusest võib lugeda, kuidas kõrvalvaataja nõuanne Iisraeli rahvast
nende igapäevases elukorralduses edasi aitab. Kui Midjanist iisrealaste
laagrisse tulnud Moosese äi Jitro näeb, kuidas ta väimees hommikust õhtuni
kohut mõistab, soovitab ta kohtmõistjad ametisse seada. Mooses võtabki äia nõu
kuulda ja pühakirja sõnadest võib aimata rahulolu uue mõistliku korra suhtes:
„Ja Mooses
valis tublisid mehi kogu Iisraelist ja pani nad juhtideks /../Ja need mõistsid
rahvale kohut igal ajal; raskemad asjad tõid nad Moosese ette, aga kõik
väikesed asjad otsustasid nad ise“ (1Mo 18: 25-26).
Ka
religioonialal on mind ikka huvitanud kõrvalseisja mõtted, näiteks kui mõnest
muust religioonist või maailmavaatest lähtuvalt öeldakse midagi kristluse
kohta. Vaatnurgad võivad olla erinevad, kuid sageli oskab just väljaspool
seisja küsida küsimusi, mis ka seespool olijaid areneda aitavad. Nii on
huvitavalt oma kokkupuudetest kristlusega kirjutanud alati mõistmist otsiv dalai-laama
või väsimatu usundite kriitik Richard Dawkins. Ühena viimastest kõrvalpilkudest
tahaksin mainida oma hea tuttava professor Raivo Männi artiklit „Mis on Jumala
olemasolu mõte?“ (Postimees 23. aprill).
Väike mõte oli mul lõimida kolumn Enn Kasaku looga „Religioonihirmust
vaevatud vaimuvaesus“ (Kirik ja teoloogia 1. apr 2016), kuid kolumni pikkus oli
ette antud ning seetõttu langes see mõte ära.
Professor
Mänd kirjutab mitmetest bioloogiast lähtuvatest tähelepanekutest religioossuse
kohta. Alates sellest, et religioossusel on selgelt geneetiline pärilik
tagapõhi, mitmed religioossusega kaasnevad tunnused (empaatiavõime, kognitiivne
võimekus, kalduvus ohte pigem üle – kui alahinnata) suurendavad bioloogilist
edu, religioon soodustab koostööd, hoiab inimest ohte täis maailmas
teovõimelisena jne.
Artikkel on
kirjutatud maailmavaatelisest materialismist lähtuvalt ning Raivo Mänd annab artikli
alguses korrektselt edasi oma arusaama inimesest: „Lühidalt on iga inimese nagu
ka mistahes muu elusolendi rolliks olla DNA ehk geenide poolt konstrueeritud
ajutine „elumasin“, mille abil geenid end paljundavad, levitavad ja järgmisesse
põlvkonda transpordivad.“
Lugedes
professor Männi huvitavat artiklit oleksin ma siiski parandanud ühe sõna.
Nimelt seisab artiklis: „Religioossel pettekujutlusel, et meid „kõrgemalt“
jälgitakse, premeeritakse ja karistatakse, on distsiplineeriv ja koostööd
soodustav toime /../“. Oleksin asendanud sõna „pettekujutlusel“ neutraalsema
sõnaga „kujutlusel“. Nagunii oli artikli autor enda maailmavaate määratlemise
kaudu esitanud laiema vaatepunkti käsitletavast teemast, sellele lisaks veel rõhutada,
et vastavast maailmavaatest lähtuvalt on religiooni näol on tegemist
pettekujutelmaga, tundub pisut aabitsalik.
Loomulikult
sõltub artiklis esitatud andmete ja hüpoteeside tõlgendus maailmavaatest. James W. Sire toob oma
raamatus «Universumi uksel. XX sajandi maailmavaated» välja seitse alusküsimust,
millele vastustamisest sõltub inimese maailmavaade. Nende küsimuste hulka
kuuluvad ka, kes on inimolend ja mis juhtub inimesega surres? Nii saab
kristlane professor Männi artikli abil end bioloogias harida, kuid lisaks siiralt
inimestada: „Kae, Jumal on oma loomisprotsessis ikka igale pisiasjale mõelnud!“
Toon ära ka kõik need
J.W.Sire raamatus toodud küsimused:
- Mis on esmane reaalsus – tõeliselt tõeline?
- Milline on välise reaalsuse, s.o. meid ümbritseva maailma loomus?
- Kes on inimolend?
- Mis juhtub inimesega surres?
- Kuidas on võimalik üldse midagi teada?
- Kuidas me teame, mis on õige ja mis on väär?
- Milline on inimajaloo tähendus?
No comments:
Post a Comment