Thursday, June 1, 2017

Tänane umbusaldus


Kirjutan mõne reaga, miks ma pean praegust valitsust toimivaks ja miks ma tänasel umbusaldusavaldusel Sven Sesterit toetan. Kohe alguses eelmärkuseks, hoolimata oma vaid aastasest riigikogus töötamisest olen näinud kahte valitsust, eelmises oli peaministriparteiks siis Keskerakonna asemel Reformierakond. Ja kindlasti toimis ka eelmine valitsus, seal oli mitmeid tugevaid ministreid, kogu asi oli kindlasti sissetöötanum, vigu tehti vähem jne. Lisaks on Reformierakonna fraktsioonis mulle väga palju sümpaatseid inimesi. Aga alustan hoopis ühe looga.  

Mäletan, et lapsena lugesin suure hoolega jahimehejutte sisaldavat raamatut „Üks jahimees läks metsa“ (koostaja Mall Proodel, ilmunud 1969). Mälu järgi jutustades läks Lehtse jänes ükskord kõvasti vindisena kõrtsist koju. Teel tuli talle vastu karu, kellega tal tüli tekkis ja kes jänesele kallale tuli, Lehtse jänes hüppas põõsasse ja vastase silmist kaotanud karu tõmbas vihaga lõhki pulli, kes karjamaal sööma tuli. Hommikul põõsast kainena väljunud Lehtse jänes ohkas: peab joomise maha jätma, seda ma mäletan, kuidas ma öösel karuga kaklesin, kuid millal ma selle pulli lõhki tõmbasin, no ei mäleta.

Miks ma seda lugu jutustan selgitan lõpus. Aga nüüd natuke päevapoliitikast.

Olen sageli põdenud oma majandusliku (loomulikult ka rahandusliku) ebakompetentsuse pärast, kuid vähemalt pole ma seda ka salanud. Samas on mul mitmeid majandusega lähedalt seotud sõpru, kellelt aeg-ajalt majandusküsimuste kohta hinnanguid küsin (loomulikult on ka neil teatud eelistused) ning kuna need inimesed on mu sõbrad, siis nende vastuse siiruses ma ei kahtle. Nad on olnud teatud valitsuse sammude osas kriitilised, kuid kokkuvõttes pole nende hinnangul midagi hullu toimumas. Tõsi, viimast majanduskasvu kommenteerides sõber ütles, et praegu peaks riigile ka varusid koguma.

Nüüd on ettevõtjad pöördunud valitsuse poole, et teatud maksuseadused tuleb tagasi võtta (usun, et seda näidet tuuakse täna sageli ka Sesteri umbusaldamise põhjusena). Eelmises lõigus tehtud ülestunnistusest lähtuvalt on mul vähe majanduslikke argumente neile vastuseks. Aga ma või vastata teisiti, uue valitsuse ajal on õpetaja palk hakanud õiges suunas liikuma, üle 80% inimestest hakkab saama rohkem raha kätte, doktorantide toetus ei tõuse niipalju kui ma lootsin, kuid siiski tõuseb oluliselt, lastega peredel on kergem jne. Paljud asjad, millest paarkümmend aastat on räägitud, on käesoleva valitsuse ajal hakanud selgesuunaliselt liikuma. Ja mõeldes täna esitatud inimarengu aruandes sisaldunud ühiskonna ebavõrdsusele, siis liikumine toimub õiges suunas.  

Kas uue valitsuse, eelkõige rahandusministri sammud keeravad majanduse vussi? Viimane majanduskasvu number oli muljetavaldav, sellist pole pikka aega nähtud. Eesti tõusis ka riikide konkurentsivõime edetabelis. Annan endale täiesti aru, et võin paljudele tunduda Lehtse jänesena, kes valutavat pead sügades omistab tänasele valitsusele asju, mis on sündinud nende aktiivse osaluseta, kuid mulle tundub, et majandusega midagi hullu juhtunud ei ole. Ning valitsus teeb asju mida olen aastaid oodanud. Kokkuvõttes on tänase valitsuse tegevuses minu jaoks positiivseid asju rohkem kui negatiivseid, toetan täna Sven Sesterit ning olen umbusaldusavalduse vastu.      
  


No comments:

Post a Comment