Ilmunud EPLi arvamusena: http://epl.delfi.ee/news/arvamus/toomas-jurgenstein-kiriku-valimiskompassist-randeraamistiku-osas-tiirutab-ta-otsustamatult-ringi?id=85276831
EELK peapiiskop Urmas Viilma avaldatud
valimiskompass ristiinimesele on tekitanud vastakaid reaktsioone. Pole ka ime,
sest riigi ja kiriku suhete juhtnöörina on kristluses kõige sagedamini
tsiteeritud Jeesuse sõnu: Andke siis keisrile mis kuulub keisrile ja Jumalale,
mis kuulub talle (Luuka evangeelium 20:25), kuid neid sõnu võib mõista mitmeti.
Näiteks on mitu võimalust näha religiooni
mõju riiklikele struktuuridele. On
usklikke, kes näevad ideaalina riiki, kus valitseksid usulistele alustele
rajatud seadused ning riigijuht oleks eelkõige vaimulik juht, nii nagu täna Vatikanis.
On neid, kelle arvates peaks riigi kõige traditsioonilisem usuvool olema
põimunud riikliku bürokraatiaga ning saama riigikiriku staatuse. Paljud
usuinimesed seevastu on seisukohal, et usukogukonnad peaksid toimetama riigist
sõltumatutena ning ühiste huvide realiseerimiseks peaks sõlmima lepinguid või
näitama lihtsalt head tahet.
Mulle tundub, et eelmises lõigus kirjeldatud
kolme suuna esindajate kompass peabki pisut erinevasse suunda näitama. Umbes
sama rõhutab tegelikult ka peapiiskop Viilma: „Kõige olulisem on siiski, et iga
ristiinimesest valija koostaks oma isikliku valimiskompassi ega joonduks ainult
minu või ka kellegi teise koostatud lihtsustatud mudelite järgi. Ristiinimese
tõeliseks valimiskompassiks on ja jääb Pühakiri, mille valgusesse tuleb asetada
eraldi iga kandidaat ja erakond koos nende seniste tegude ja antud
lubadustega.“
Ka kogudustesse kuulub erinevate vaadetega
inimesi, lisaks on ajaloost tingitud eripärad ning kirikutes pole kerge jõuda
sarnastele seisukohtadele ka siis, kui suuremad kiriklikud ühendused on seda
teinud. Võtame näiteks hiljutise ränderaamistiku poleemika. Suured kiriklikud
organisatsioonid nagu Luterlik Maailmaliit, Kirikute Maailmanõukogu, (kuhu
enamik Eesti Kirikute Nõukogu liikmetest kuuluvad) ja loomulikult ka katoliku
kirik kutsusid oma liikmeskirikuid olema ränderaamistiku eestkõnelejateks ja
toetajateks. Eesti kirikud sellega üleskutsega kaasa ei läinud, samas nad ei
agiteerinud ka ränderaamistiku vastu ning usuline kompass tiirutab selles
küsimuses üsna otsustamatult ringi.
Isikliku usulise valimiskompassi võib seevastu
vahvalt elama panna. Piltlikult väljendudes võib kellegi kompassi vastassuunas keerata
Püha Franciscus ise, kui ta meenutab ühe prominentse poliitiku
mõnitavat-kiitvat triaadi karusloomade puuritingimuste suhtes. Alati sportliku
vend Vahindra kompass juhiks tähelepanu arengustrateegia „Eesti sport 2030“
elluviimisele, erakust pühaku ja poeedi Milarepa muusika ja poeesia osatähtsusele
hariduses, Uku Masingust mõjutatud kompass reageeriks tundlikult kultuuri
avatusele ja suhtumisele loodusesse jne.
2011. aasta rahvaloenduse kohaselt tunnistas
Eestis rohkem kui 320 000 inimest kindlat usku ja loomulikult on
erakondadel huvi neid inimesi kõnetada. Peapiiskop Viilma koostatud kompass,
mis lähtus Eesti Kirikute Nõukogu seisukohtade ja erakondade lubaduste
kokkulangevusest, näitas tänuväärselt, et religioone tõsiselt võtvatele
inimestele on olemas arvestatav erakondlik valik nii liberaalsemate kui
konservatiivsemate, nii vasak- kui paremjõudude hulgas. Ning isikliku usulise
kompassi loomine või senise kompassi usuline korrigeerimine on iga inimese enda
kätes.
No comments:
Post a Comment