Ilmunud Tartu Postimehes: https://tartu.postimees.ee/6722691/toomas-jurgenstein-polluaasa-sotsid-kui-kutse-madalate-tungide-tangole
Lisan siia ka väikese kommentaari, mille kirjutasin artikli ilmumise järel fb-s: Selle artikli ilmumisega täna läks nii hästi kui halvasti. Asi algas sellest, et minu meelest päris jama ei tohi kõvade kaante vahel kirjutada ja olin rahul kui Aro Velmet Põlluaasa raamatu „Sotsid. Interrinde teine tulemine“ ette võttis ja maatasa tegi (Postimees 17.mai). Siis tajusin Jaak Valge artiklis (ilmus Tartu Postimees 14. juuni) ettevaatlikku raamatu õigustamist (võibolla sain valesti aru) ning kirjutasin iroonilise artikli kinnitamaks, et selline raamat pole ei poliitiku ega rahvuskonservatiivi tase ning saatsin paar nädalat tagasi toimetusse.
Aga artikli ilmumine tuli pisut valel ajal (siin pole loomulikult toimetus süüdi, oleksin ise pidanud oma soovi saatma). Nimelt oleksin laulupeo ajal eelistanud laulupeorahu ja seda ka poliitilistel teemadel. Ning teiseks, Marju Lepajõe ootamatu surm – võrreldes Marju peene irooniaga sai minu kirjutatu robustne ja vähemalt minu mõtetesse see kontrast tungib.
Teisalt on jälle hea, et artikkel ilmus pärast Mart Helme lahmimist-süüdistamist Tallinna Ülikooli suunas. Põlluaas kasutab oma raamatus sarnast stiili ja meetodit ning erakonna juhtide käekiri avaldub kokkulangevate näidete tõttu veel selgemalt.
Tango on sensuaalne ja
dramaatiline tants. See on ilus ja graatsiline kui selleks tantsuks on olemas
oskused ja peetakse kinni reeglitest. Kui reeglid hüljata ja tantsukoolis õpitu
unustada võib see ilus tants muutuda oma soovide, ihade ja fantaasiate valimatuks
eksponeerimiseks. Pisut sarnaselt võiks
iseloomustada ka Põlluaasa raamatut „Sotsid. Interrinde teine tulemine“. Reeglid, mis eeldavad faktikontrolli, konteksti
arvesse võtmist, loogikat jne selles raamatus ei kehti. Piltlikult öeldes on
see raamat kutse tantsida madalate tungide tangot.
Poleemika Põlluaasa raamatu üle
on jõudnud ka Tartu Postimehe veergudele. Jätan ajaloo üle vaidlemise
ajaloolastele, küll aga püüan mõistatada, mida võis tähendada Jaak Valge („Kas
Henn Põlluaas tegi sotsidele liiga?“ Tartu Postimees 14. juuni 2019). märge, et
see raamat „on kirjutatud poliitikutöö
kõrvalt ja poliitiku sulega“. Selguse
saamiseks hakkasin Põlluaasa stiili matkides kirjutama raamatud „EKRE. Bolševismi
ideede viljakas taasavastamine.“ Esitangi sellest raamatust ühe lõigu:
„Kiiresti võttis EKRE juhtkond
üle bolševismile omase kahtlustusmaania ja
demokraatia eiramise. Reljeefselt ilmnes see Tartu piirkonna juhi valimistel,
kus piirkonna senine esimees Indrek Särg sai erakonna juhtkonna soosingut
omavast vastaskandidaadist peaaegu neli korda enam hääli. Tulemuseks oli, et
Särg visati erakonnast välja ning koosolek tühistati, seda hoolimata asjaolust,
et aukohus selleks põhjust ei näinud. Bolševistlike meetodite omandamine pole
ime, sest erakonda juhib kunagi Eesti Raamatu marksismi-leninismi osakonnas
töötanud Mart Helme, EKRE vaimsele
poolele aga annab suure panuse Moskvas ka teaduslikku kommunismi õppinud
erootikakirjanik ja poliitik Urmas Espenberg.
Kui oluliseks peetakse sidemeid moskvameelsete poliitikutega ka täna
väljendub asjaolus, et hiljuti võttis EKRE aupaklikult vastu prantsuse
poliitiku Marine Le Peni, kes on Putini poliitika suur toetaja ja Krimmi
okupeerimise õigustaja.“
Eelmine lõik ja lubadus raamatut
kirjutada olid mõistagi iroonia. Teisalt ka näitlikustamine, mis tunne on „tantsida
madalate tungide tangot“. Veendusin, et mina seda hästi üle ühe lõigu ei suuda,
Põlluaas suutis 423 lehekülge. Ma pole ka kindel kas sellisele tantsule peab viisi
ja sõnad looma just poliitiku sulg.
Jätkates tõsiselt, Põlluaasa raamatust
on ilmunud ka põhjalikum arvustus Aro Velmetilt, kes väidab, et Põlluaas toetub
sageli valefaktidele,
vandenõuteooriatele ja põhjendamatult suurtele loogikahüpetele (Valefaktid, vandenõuteooriad ja
põhjendamatult suured loogikahüpped, Postimees 17. mai 2019). Otsustasin
Velmeti väidet pisteliselt kontrollida. Selleks otsisin Põlluaasa raamatu
registrist üles kohad, kus esines minu nimi ning otsustasin uurida, mida autor on
kirjutanud. Register oli küll pisut vigane, kuid leidsin enda nime seitsmel
leheküljel viie episoodiga seoses.
Esimest korda mainitakse mind lk 139-140. Põlluaas väidab,
et „sotsid ajavad järjekindlalt eesti keelt mitteoskajate kaitsmise
poliitikat“, tuues näite, et oli sotsid ja seega ka mina ei toetanud sunniraha
tõstmist eesti keelt mitte oskavatele inimeste karistamiseks – esitatud ettepaneku
kohaselt oli soov tõsta nii juriidiliste kui füüsiliste isikute sunniraha
ülempiiri 640lt eurolt 6400le. Olin tõesti vastu, kuid hoopis põhjusel, et
tegemist oli toore eelnõuga. Puudus analüüs, miks tõstmine peaks olema
kümnekordne, statistika näitas, et füüsiliste isikute puhul oli rakendatav keskmine
sunniraha 60-70 eurot, kehtivast 640 eurost oli enam kui küll. Olime SDEs
seisukohal, et sunniraha tõstmine oleks põhjendatud juriidilise isiku puhul.
Järgneval leheküljel Põlluaas väidab, et olen toetanud „kakskeelsuse
keeleõppe hiilivat sisseviimist“. Jällegi ei vasta väide tõele, olen sotsidele
omaselt toetanud koosõppiva kooli mudelit st eestikeelset kooli.
Lk 198. Põlluaas väidab, et ma
olen õigustanud ERMis „skandaalset kristlasi solvavat eksponaati“ – ERMi
avamisel oli külastajatel reformatsiooniga kaasneva pildirüüste
näitlikustamiseks võimalik puudutada jalaga lülitit, mille tulemusena Neitsi
Maarja kujutis purunes ning taastus pisut hiljem. Seda etteheidet uurides tekkis
esimest korda kahtlus, et keerulisemates tekstides orienteerumine ja analüüs
võib käia Põlluaasale üle jõu. Minu väide oli, et oleksin hukkamõistmisel
ettevaatlik st kõigepealt selgitaksin välja, mida sellise eksponaadiga taotleti, võibolla annab seda ümber teha jne. Lähtekohaks
oli, et ERMi kollektiiv ei ole kristluse suhtes vaenulik ning kuulab nõuandeid.
Tagantjärele võib öelda, et mul oli õigus, sest eksponaat tehti rahuldaval moel
ümber. Põlluaasa raamatus järgnes tiraad sotside religioonivaenulikkusest, mis
on selgelt eksitav. Just sotsid vedasid eelmises riigikogu koosseisus
palvehommikusöögi rühma, kuhu EKRE liikmed üsna harva kohale jõudsid. Ka peapiiskop
Urmas Viilma koostatud ristiinimese valimiskompassis jäi EKRE sotsidest omajagu
maha.
Lk 206-207. Põlluaas meenutas demokraatiateemalist
arutelu, kus ta küsis minult miks erakonna kodulehel pole sõnagi tänapäeva
sotsiaaldemokraatia põhiideoloogilt Herbert Marcuselt ja oli pahane, et ma
soovitasin tal sotsiaaldemokraatia teoreetilisi aluseid entsüklopeediast
vaadata. Tegemist oli ekslikul eeldusel põhineva küsimusega. Herbert Marcusel on
tõepoolest olnud vasakpoolsetele teatud mõju, eriti eelmise sajandi kuuekümnendatel-seitsmekümnendatel,
kuid kindlasti pole tegemist sotsiaaldemokraatide põhiideoloogiga. Ning algtõed
ongi entsüklopeediast kõige paremini leitavad.
Lk 214. Ehk kõige huvitavam oli
minu jaoks etteheide „Jürgenstein väitis koguni, et kirikuisa Augustinus olevat
toetanud homoseksualismi.“ Jällegi ei ole Põlluaas mu artiklist aru saanud. Jah,
ma tsiteerisin Augustinust, kuid hoopis illustreerimiseks, et homoseksualismi
käsitlenud saates „Suud puhtaks“ oli ühe sõnavõtja sõnum täis hoolivust ja armastust.
Ma ei nimeta ühtegi nime ning saadet vaadanud artikli lugejal oli vaba voli
otsustada, kellest jutt.
Lk 304. Põlluaas väidab, et olin
juhtsotside hulgas ÜRO ränderaamistiku vastasel miitingul ja nõudsin sotsidele
sõna andmist. Olin tõepoolest riigikogu ees platsil, kuid pisut eemal, nihkusin
lähemale kui Indrek Tarand mikrofoni haaras ning sõna andmist kellelegi ei
nõudnud.
Kokkuvõttes võin enda näitel
öelda, et „Sotsides“ on viis juhtumit, kus mind on mainitud. Ühel juhul autor
mäletas valesti, ühel juhul kujutas sündmust ja minu väiteid tendentslikult,
ühel juhul toetus valele eeldusele ning kahel juhul ei saanud autor ilmselt
minu väidetest aru. Tulemusele mõeldes tahaks ühes Jaak Valgele vastu vaielda.
Ta väidab, et Põlluaasa raamatu näol on tegemist on rahvuskonservatiivi
tekstiga. Rahvuskonservatiiv on auväärt maailmavaade, mille esindaja ei moonuta
tegelikkust ja saab ka poliitikas toimunud sündmustest ning seal esitatud
väidetest reeglina aru.
No comments:
Post a Comment