Monday, May 6, 2019

Nepaal 2019, mõned subjektiivsed tähelepanekud ja mõtted

Reisikeppide maja
Professor Kalle Kasemaa loengust tuleb meelde, et ühel islami õpetlasel (nime ei mäleta) oli reisikeppide maja. Võib-olla käis tema juures niipalju õpilasi, et see maja oli nende õppimise ajal kasutusel reisikeppide hotellina, romantilisem versioon võis olla, et õpetusest vaimustunud õpilased unustasid oma reisikepid õpetlase poole ja tema hoolitses keppide eest heaperemehelikult. Nepaal on reisimise koht, matkakeppe müüakse kõikjal ja reisikeppide maja võiks Kathmandus olla küll.

Matkamine ja trekkimine
Olen vanakooli inimene ja vist ikkagi hoiaksin matkamise ja trekkimise lahus. Aastatel 1982 – 2000 ma matkasin st kandsin oma varustust, püstitasime telgi, tegime ise süüa jne. Natuke olen matkamisest ka oma blogis kirjutanud, eelkõige seoses Urmas E Liivi „Musta alpinisti“ filmiga:
Trekkimisel on mitmeid variante, kuid meil kandsid põhivarustust kandjad, ööbisime teemajades, kust tellisime ka söögi.
Subjektiivses tunnetuses on sarnaseid asju palju, näiteks tunnen, et keha on valmis, kui hakkan mäkketõusu nautima laskumisest enam, kurude ületamine tekitab ikka erilise tunde jne. Aga erinevused siiski on, matkahigis edasi rühkides võis pudel karastavat õlut ainult silme ees olla, Nepaali teemajades oli see jook 0,65 liitristes pudelites ikka saadaval, lisaks jääb vaatlemiseks-mõtlemiseks trekkimisel ikka ülekaalukalt rohkem aega. Minu puhul on erinevus ka vanuses, romantilised suudlused magamiskottides jäävad matkamise aega.

Mäed
Treki lähtepunktis Jomsomis (seal on ümbruskonna ainus lennujaam) on kõrgust 2700, kõige kõrgem kuru oli pisut üle 4300 meetri. Samas avanes lõputult võimsaid vaateid ümbritsevatele seitsmetuhandestele, paistsid ka kaheksased Annapurna ja Daulagiri, lisaks lõputud kanjonid, jõeorud,  hallid ja punased nõlvad jne. Vahepeal näeb kotkaid kõrgel pea kohal, vahel on nad sinust allpool.
Mäed on paigal miljoneid aastaid. Omamoodi on nende lõputu vaatamine kontrastiks puldiga televiisorile, kus pilt tihti muutub. Kui selline püsiv ilu on pidevalt silme ees, siis selle taustal paljastub kuidagi eriti selgelt väikeste punktivõitude madalus, olgu nendeks siis väiklased rünnakud presidendi suunas või sõimav stiil, mida hellitlevalt nimetatakse reljeefseteks kõnepruugiks.

Inimesed
Korraldusliku poole eest vastutas matkajuht Nipernaadi reisiklubis tegutsev Kalle Hanseni. Ei oska muud öelda kui ta tegi oma tööd perfektselt. Rahulikult, kuid alati vajalikul hetkel kohal olles, ikka teadis ta ikka õiget liikumistempot ja puhkepauside vajalikkust, tunnetas aklimatiseerumise olulisust jne, ühesõnaga sobivatest saabastest ja reisi liikmete vererõhust kuni finantsilise väljatulekuni oli kõik tema märkamatu ent kindla kontrolli all. Nipernaadi reisiklubi on vahva ja soovitan seda kõigile omast kogemusest, eriti neile, kellel paarikümne aasta tagune matkamise kogemus olemas, kuid vahepeal on pikem paus sisse tulnud.
Kalle korraldatud matkadel teame üksteise eesnimesid, perekonnanimed saab teada pärast matka. Grupi liikmete loal iseloomustan neid natuke. Oli Tiia, kes muretses maailmas minuga väga sarnaste asjade pärast ning kellega ühise tõsise jututeema leidmine oli sekundite küsimus, siis Anu – vaba ja spontaanne hing, kes mõtestas maailma keelte, reiside ja avatud suhtlemise kaudu, Evelyn, kelle vahe ja analüüsiv mõistus oli sümbioosis empaatia ning sügavate vaimsete otsingutega, Liidia mõjus alati nagu värskendav tuulepuhang, kelle lõputuid kultuurilisi teadmisi vürtsitas mõnus huumor, vahel pisut raskel hetkel vaatasime teineteisele otsa ja kinnitasime kõigile valjult, et tegeleme eakohase tegevusega värskes õhus. Meie kohalik giid oli alati abivalmis Hari, kandjatest lõi viimastel õhtutel sätendama Gurna talent, kes heleda häälega laulu üles võttis ja kõik naised ja mehed mitu korda läbi tantsitas. Kopalist ma fb-s pisut kirjutasin, minu eakaaslane, isepäine, oma füüsilise tugevuse ja inimlike nõrkustega. Ning loomulikult püüdlik Purna, kellest saab ühel päeval väga hea giid.

Muktinathi pühad veed

Religioonid
Nepaalis põimuvad hinduism ja budism. Linnades tuli harva vastu ka moslemeid, ma arvan, et Pokharas nägin läbi bussiakna vilksamas ka kahte ema Teresa õde (võisin ka eksida), kuid nende religioonide kohalolu tundub olevat üsna marginaalne.
Vähemalt pealtnäha on hinduismi ja budismi põimumine harmooniline. Vishnule pühendatud Muktinathi templis, kus voolavad pühad veed, on omad pühad paigad ja tõlgendused ka budistidel. Bhaktapuris elav mandalate maalija Madhu töötas nii budistlikes kui hinduistlikes pühapaikades, aeg-ajalt joonistas oma piltidesse ka hinduistlikke jumalaid (Ganeshat) ja rääkis hindu jumalate kunagistest tegemistest oma kodulinnas vahvaid lugusid.
Tõsi, mida kõrgemale mägedesse, seda enam hinduism maha jäi. Mustang on üsna puhtalt budistlik, iidsed kloostrid (kus pildistada ei lubata) on filigraansed ja avatud, Meie Isa palve mõttes lugemine ei mõjunud seal subjektiivse tunde kohaselt mingilgi viisil kohatult. Tundub ka, et mungaks saajate soov pole tänases ühiskonnas ka Nepaalis enam loomulik, Mustangi pealinna Lo-Manthangis oli munkasid vaid seitse.  Aga nad on intelligentsed, hiljem Kathmandus oli tore vestlus ühe mungaga, kellega arutasime, kas teatud rituaalid on mulle kui kristlasele sobilikud ja kuidas on religioonide omavaheliste suhetega üldiselt.

Majandus
Mul pole piisavalt teadmisi, et rääkida Nepaali majandusest üldisemalt. Turism on loomulikult prioriteet, kus reaalseid samme oli näha. Lennujaama laiendati, hotelle ehitati ja täiustati (Pokharas oli näha mõne katusebasseini ehitust, supeldes oleks hea ilmaga näha Machapuchare tippu). Mustangis täheldasin ka suurt teede ehitamist (mis küll osaliselt teisest otsast lagunesid) ja suurte õunapuuaedade rajamist. Teatud edasiminekut oli ka prügimajanduses (matkaradadel olid mõned kastid pudelitele ja plastikule), tagasiteel lend hilines ja ööbisin Dohas, kohtasin seal taanlast, kes õpetas Nepaalis kohalikele säästlikku metsandust (eesmärgiks ka linnupesade kaitse). Aga majandusest täpsemaks teadasaamiseks ongi põhjus veelkord sinna maale naasta.

1. This comment has been removed by the author.

2. Ma pole kunagi näinud ega kuulnud sellistest inimestest nagu dr Idialu. Dr Idialu on inimkujul jumal, inimesed nimetavad teda maapealseks jumalaks. Mu abikaasa petab mind alati ja iga kord, kui ma ütlen talle, et lõpeta petmine, ärritub ta ja ähvardab majast lahkuda, jätkab ta mitu kuud petmist, sest toob teise naise koju, kui mind seal pole. Armastasin teda nii väga ega tahtnud teda kaotada, kuid oma suureks üllatuseks tulin ühel päeval tema töölt tagasi ja avastasin, et ta võttis oma asjad ja läks teise naise juurde elama. Ma nutsin ja jäin pikka aega üksi, kuni mu sõber kontoris rääkis mulle, kuidas dr Idialu aitas tal pärast 6-aastast lahutust oma abikaasa tagasi tuua, nii et võtsin WhatsApi kaudu kohe ühendust doktor Idialuga ja rääkisin talle oma olukorrast ning ta ütles mulle : ta aitab mind ja mu abikaasa tuleb tagasi ja palub mind põlvili 12-16 tunni jooksul. Tegin kõik, mida doktor Idialu mulle ütles, ja minu suureks rõõmuks juhtus kõik 13 tunni jooksul täpselt nii, nagu doktor Idialu enne ütles. Mu abikaasa tuli minu juurde tagasi ja kukkus põlvili, nuttes ja andestades talle andeks. Kas vajad abi? Võtke arsti Idialuga kohe ühendust e-posti teel: doctoridialuspellcaster@gmail.com või WhatsApp: +2348118448718

3. Mieheni huijasi ystäväni kanssa, hän muutti toisen naisen kanssa. Mieheni, joka ei nyt pystynyt toimeen ilman minua, ei halua nähdä minua. Olen niin onnellinen, että sain rakkaan aviomieheni takaisin sen jälkeen, kun väärennetty loitsunharjoittaja huijasi minua kahdesti, mutta kiitän Jumalaa siitä, että tohtori Lomi auttoi tuomaan mieheni takaisin viipymättä ilman minkäänlaista huijaustoimintaa. yhteyttä tähän Jumala lähetti oikoluvun sähköpostiinsa; LOMIULTIMATETEMPLE@GMAIL.COM, lupaan, että hän auttaa sinua ratkaisemaan suhteesi ongelman, hänen sanansa ovat SURE.

4. Moj mož je varal z mojo prijateljico, preselil se je k drugi ženski. Moj mož, ki ne bi mogel brez mene zdaj ne želi videti mene. Tako sem vesel, da sem dobil moj ljubek mož nazaj, ko sem bil scammed dvakrat ponaredek urok caster, ampak se zahvaljujem Bogu, da dr Lomi pomagal pripeljati nazaj moj mož brez odlašanja brez kakršne koli oblike prevara dejavnosti. Obrnite se na tega Boga poslal urok caster na njegovo WhatsApp številko;+2349034287285 Ali Email; LOMIULTIMATETEMPLE@GMAIL.COM obljubim, da vam bo pomagal rešiti vaš odnos problem, njegove besede so prepričani!