Pidasin eelmisel nädalal oma
koolis ettekande, mis on õpetajaks olemise ja poliitikuks olemise sarnasused ja
erinevused.
Alustasin sarnasusest ja tõin
näitena, kuidas asjad muutuvad, kui astud kõrvalseisjast osaliseks. Nii nagu
John Kennedy kõne (1963) saavutas tõelise mõjukuse, kui ta ütles, et on
berliinlane. Seda kinnitab ka minu kogemus nii koolis kui poliitikas.
Ma tulin kooli tööle
järk-järgult, mõttes mõlkusid alternatiivina nii akadeemiline kui vaimuliku
töö, kuid asjad hakkasid arenema siis, kui tegin otsuse, et ma olen naha ja
karvadega õpetaja. Selle otsusega võtsin omaks ka õpetaja ametiga kaasas käivad
stereotüübid, teatud vastutuse ebaõnnestumiste eest koolimaastikul, vastutuse
õpilaste tuleviku eest jne. Aga pärast seda otsust tunnetasin, et edenesin
õpetajana, tajusin koolimaailma sisemist loogikat, mõistsin, mida on ja mida
pole võimalik parandada, tunnistasin oma vigu jne.
Üsna sarnaselt toimus ka
poliitikas. Kohalikus volikogus olles oli mul võimalus jääda peamiselt õpetaja rolli. Riigikogus taipasin natuke hilja,
et sellist distantseerumist (et olen ikka õpetaja, aga noh, natuke poliitik kah)
hoida enam võimalik ei ole. Ka poliitikas hakkasid asjad edenema, kui ütlesin,
et olengi poliitik. Ei parem ega halvem teistest poliitikutest, olen osaline selles
suures protsessis kuhu kuuluvad riigimehelikkus, populism, ambitsioonid,
skandaalid jne.
Suurima erinevusena tõin välja
koolis endastmõistatava tasakaalu hoidmise vajaduse. Religiooniõpetuse tunnis pole kunagi
küsimust olnud, seal peavad kõlama nii konservatiivsed kui liberaalsed, nii
kogemuslikud kui teoreetilised, nii ajaloost pärinevad kui tänapäevased
argumendid. Vahel ei õnnestu tasakaal erinevate arvamuste vahel konkreetses
tunnis, kuid see peab olema tagatud kursuse lõikes.
Poliitikas on teisiti, peab
võimalikult hästi põhjendama ja esitlema oma maailmavaatelist (erakondlikku) arvamust,
tasakaalu eest hoolitsevad teised erakonnad. Minu jaoks polnud see üleminek
raske, eelkõige analoogia pärast usunditega – olen kristlane, kuid mul pole kunagi
olnud raske suhelda ja õppida maausulistelt, budistidelt, moslemitelt, armastan
juudi anekdoote ja Lao-zi kirjutisi.
Jätkan usuliste analoogiatega,
poliitikas põrkusin ma nähtusega, mida olen nimetanud poliitiliseks fundamentalismiks.
Ma ei hakka fundamentalismi selles postituses lahti seletama, head allikad on
näiteks Tõnu Õnnepalu artikkel (http://www.burke.ee/2017/09/18/tonu-onnepalu-vundamentalismist/)
ja TÜ kursus (https://www.ut.ee/et/mooc/religioosne-fundamentalism-radikaalne-poliitika).
Ning selle fundamentalismi levik on paljusid ühiskonnas pisut rahutuks teinud.
Tänases Eesti Ekspressis (10.04.2019)
ilmus Suleb Vedleri artikkel „Uus õukonnameedia“, kus tutvustati poliitiliselt
fundamentalistlikku sõnumit pakkuvat meediat (eks ükshaaval olid need kanalid
teada, kuid nende süsteemne esitus oli vajalik). Seda kokkuvõtet lugedes tekkis
mul küsimus, kas ma saan tagasi õpetajaks minnes jätkata sealtsamast kus
lõpetasin? Usun, et pisut sarnase dilemma ees on täna paljud inimesed, küsimuse
asetusega pisut ettepoole: kas ma peaksin oma tänase identiteedi aluseks olnud
otsuste kõrval tegema veel mingid valikud, mis mind teatud väärtustega seoks?
Loomulikult saan eelnevas lõigus
esitatud küsimusele vastata vaid iseendast lähtuvalt ja püüdsin seda ka teha.
Samas loodan, et võib-olla pakun ka mõnele inimesele inspiratsiooni
analoogilisteks olukordadeks.
Koolitundide puhul pole küsimust,
seal peab tasakaal jääma ning kirjutan oma mõni aastat tagasi avaldatud
artiklile julgesti alla: https://arvamus.postimees.ee/3742699/toomas-jurgenstein-kuidas-peaks-opetaja-klassi-ees-oma-maailmavaatega-kaituma
Kodanikuna avaldan
sotsiaalmeedias seisukohti tihedamalt, kui enne otsuse tegemist, et olen ka
poliitik. Näiteks fundamentalismi vastu aitab sageli huumor, kui seni olen fb
grupi Patriarhaadi ja Keskaja kaitseks postitustega sageli kaasa naernud, siis
ehk hakkan neid ka jagama.
Saan toetada ühendusi, mis
seisavad must-valgete tendentside vastu ühiskonnas, „Kõigi Eesti“ on praegu üks
nendest, kellele omajagu loodan.
Antiikfilosoofilt Herakleitoselt
pärineb tore ütlus, ei saa astuda kaks korda samasse jõkke. Tõepoolest, poliitikast väljununa ei saa
astuda päris samadesse õpetaja kingadesse, midagi olulist on vahepeal muutunud.
Otsust, olla berliinlane või poliitik, päriselt tagasi võtta võimalik ei ole.
No comments:
Post a Comment