Ilmunud Eesti Päevalehes:
https://epl.delfi.ee/arvamus/toomas-jurgenstein-koroonakriisist-meie-loputu-kuunlapaev?id=89389343
Küllap mäletavad paljud nüüd juba
üle kahekümne viie aasta vana filmi „Lõputu küünlapäev“. Peategelane avastab,
et igal hommikul algab uuesti päev, mida ta on 24 tundi tagasi juba läbi elanud
ja mida ta vastikuks ja tüütuks peab. Siis aga leiab ta järk-järgult, et teda
ümbritsevas maailmas on asju, sealhulgas kauneid, mida ta ühekordses päeva läbielamises
polnud märganud.
Näib, et praegu kodudes
karantiinis olevatele või kaugtööd tegevatele inimestele on tänane olukord
filmiga mõnevõrra sarnane. Hommikuti on tüütut kordumist, kuid pikkamisi
leitakse ka võimalusi, millest süvenemist paksematesse raamatutesse ning
pikematesse filmidesse, aiatöid ja inimtühjades kohtades sportimist on ehk
kõige enam esile toodud. Pisut rohkem usunditega tegelenuna tahtsin välja tuua
mõned üsna subjektiivsed mõtted, milline võiks olla religiooni roll tänases
koroonaviiruse tõttu ärevas ühiskonnas.
Kõigepealt, mulle tundub, et usundite vaheline
koostöö ja oikumeenia omandab tänasel päeval suurema kaalu kui tavaolukorras. Palvega
saab hädasolijaid toetada nii katoliiklane, protestant, moslem kui jehoovatunnistaja
ning õpetuslikud erimeelsused ja vastandused peaksid edasi lükkuma. Tsiteerin
siin mulle lähedast Hermann Hesse „Klaaspärlimängu“, kus autor erinevatest
religioossetest allikatest võrsunud lähenemist aktsepteerib:
„Vagadus, see tähendab usklik,
elu ohverdamiseks valmis teenistus ja truudus, on igas usutunnistuses ja igal
astmel võimalik ning see teenistus ongi isikliku vagaduse, siiruse ning
väärtuse ainsaks kehtivaks proovikiviks.“
Teiseks, mulle tundub, et pisut
suurema tähelepanu omandavad usulised reeglid – näiteks kristlastele kümme
käsku. Loomulikult jäävad kõige olulisemate käskudena taustale armastuse käsk,
mis käsib Jumalat kogu oma olemusega armastada, ning teiseks kuldne reegel, mis
nõuab käitumist nõnda nagu inimene tahaks, et teised temaga käituksid. Ärev aeg
küsib aga ka reeglite järele. Sõnastasin oma raamatus „Kes Sa oled taevas.
Avatud uskliku aabits“ pisut tänapäevasemalt kümme käsku, eriliselt tõstaksin pandeemia
olukorras neist esile neljanda, pea tänu ja austusega meeles oma vanemaid ja
eelnevaid sugupõlvi ning püüa neid mõista ning kaheksanda, fantaasia on
oluline, kuid tõsistes asjades tuleb tõtt rääkida. Esimene esile toodud
käskudest viitab koroonaviirusest kõige haavatavamale vanemale põlvkonnale,
teine adekvaatse informatsiooni olulisusele.
Kolmandaks ma arvan, et
teravdatud tähenduse ja tunnetuse alla satub patt. Kristluses on seisukoht, et iga inimese loomus on patu
poolt rikutud. Mingil põhjusel, mis pole meile lõpuni selge, on inimesed
hakanud endid pidama sõltumatuteks ja vabadeks maailma valitsejateks, kes
näiteks käituvad meie planeediga hoolimatult.
Võime patu
kohta mõistetavamat väljendit otsides kasutada julgesti sõna ebatäiuslikkus.
Ebatäiuslikkusest tulevad paljud inimlikud eksimused, näiteks suutmatus
omaksvõetud põhimõtetest kinni hoida, kaasinimeste halb kohtlemine, kahjurõõmu
tundmine ja palju muud. Küllap satuvad tänasel päeval avalike või sisemiste etteheidete
alla eelkõige patused tegevused, mis püüavad tänast surutist kasutada kitsalt isikliku
kasu lõikamiseks.
Neljandaks tähtsustub
kiriku kui hoidja roll. Omajagu kultuuri on täna interneti – ja telemaailmas, seevastu
kinod, teatrid, muuseumid ja kontserdid on ootele pandud. Kiriku kui
vaimukultuuri säilitaja funktsiooni on teoloogid väsimatult rõhutanud, olgu
näiteks Uku Masing artiklis „Kiriku ülesanne kultuurimandumisel“ või Leszek
Kolakowski meeldetuletused „Naeruvääristatud Jeesuses“:
„/../aga kõik
Jeesuse kuulutused, mis meie kultuuri püsima jäid, tunduvad nüüd sajandite
pärast triviaalsena, aga just tänu Jeesusele on need nüüd triviaalsed. Et
inimene ei vaja üksnes toitu ja kehakatteid – kas võib olla midagi
lihtlabasemat. Aga korduvalt on selgunud, et tuleb visalt võidelda selle
tõsiasja tunnistamise nimel, näiteks veendes, et inimese vaimutööd ei saa
hinnata selle järgi, millist materiaalset kasu see kellegi arvates tooma
peaks.“
Viimaks, ehk
kõige subjektiivsemalt, ma arvan, et
religioon oskab õpetada tänulikkust ka rasketel aegadel. Mõned päevad tagasi
naeruvääristati päris ohtralt presidendi algatust lehvitada akendel mobiili
taskulampidega neile, kes viirusohule vaatamata igapäevast tööd teevad:
arstidele, bussijuhtidele, poemüüjatele, prügivedajatele jt. Küllap jäi ka
selle üleskutse selgitus pisut napiks.
Analoogilisi
tänuaktsioone on tehtud päris paljudes riikides. Kujutan päris hästi ette
prügivedaja väikest poega, kes näeb naabermaja akendel kümmet valgusvihku ja
ütleb: „Issi, Sinule lehvitatakse!“
Ma arvan, et
kriisis rasket tööd tegevaid inimesi tuleb tänada veel. Miks mitte nõnda, et
järgmisel korral ühineks aknal lehvitavate inimestega ka kirikukellade helin.
No comments:
Post a Comment