Ilmunud: https://www.err.ee/1077553/toomas-jurgenstein-miks-ma-ei-saatnud-opilasi-surnuaeda
Olen ealt juba üle keskea ning
ehkki hindan õpetamisel ka elektroonilisi kanaleid, naudin tunduvalt rohkem
siiski klassiruumis toimuvaid arutelusid. Nii olen tänast olukorda koolis
võrrelnud isegi tühja kütusepaagiga autoga, aku pealt mõned funktsioonid
toimivad, kuid päriselt auto ikkagi edasi ei liigu. Tean ka seda, et võrdlus on
omajagu ülekohtune ja tunnistan oma piiratust, sest ka distantsõppel on
võimalik saavutada suurepäraseid tulemusi.
Koolides, kus toimub perioodõpe
tuli distantsõppele enamasti üle minna poole perioodi pealt. Minu õppeainetes,
usundiloos ja filosoofias, polnud see tegelikult väga raske, sest nii mõnigi
usundiline teema toimib edukalt just individuaalse süvenemise kaudu. Järgnevalt
tahaksin rääkida ühest ülesandest, millele ma mõtlesin, kuid mida ma õpilastele
pärast mõningast kaalumist siiski ei andud. Sellest otsusest lähtuvalt püüan leida
ka mõningaid ettevaatlikke paralleele riigi tasandiga.
Nimelt tekkis mul mõte oma õpilased
erinevate ülesannetega Tartu surnuaedadesse saata. Põhjuseid oli mitmeid, toon
välja mõned kaalutlused.
Esiteks, Tartu kalmistud on kultuurilooliselt
ülimalt rikkad ja õpilastele ülesandeid koostada ei oleks raske. Neid saanuks
siduda hauakividele ja ristidele kirjutatud tekstidega, Eesti ühiskonda ja kultuuri mõjutanud
isikutega, hauaskulptuuridega, erinevate religioonide ja kirikute tavadega vms.
Teiseks on liikumine ja värske
õhk vajalik ka karantiini ajal ja seda ülesannet oleks olnud üsna lihtsalt
võimalik lõimida ajalooga, ühiskonnaõpetuse ja ehk ka kehalise kasvatusega.
Lisaks on tänapäeval surnute ja
elavate maailmad lahku kasvanud, Imeliku ja Teele kombel kabeliaias jalutamas
käiakse vähem, side eelnevate põlvkondadega võiks tugevam olla ning kavandatud ülesanne
aitaks pisut täita ka seda tühimikku.
Otsustavamaks said aga
vastuargumendid, mis mulle tundusid kaalukamad.
Näiteks on surnuaiad mulle ikka tundunud
inspireerivad ja mõtteid tekitavad ning pigem helged paigad. Tean aga ka seda,
et paljudele tekitavad need siiski hirmu ja süngust. Süngust ja hirmu pole aga
praegusel viirusest tingitud äreval ajal meie eludesse lisada vaja. Kirjeldatud
meeleolu osaliseks hajutamiseks oleks muidugi võimalus esitada kavandatav
ülesanne rühmatööna, kuid see tooks kaasa õpilaste lähikontakti, mis oleks 2+2
reegli rikkumine.
Kõige olulisem argument aga oli,
et Eesti riik, Tartu linn ja paljud autoriteetsed autoriteedid meditsiini alal
on andnud selge juhise võimalusel püsida kodus. Oma ülesandega töötaksin ma
vastu linna ja riigi autoriteedile. Eriolukorra eduka toimimise aluseks ongi usaldus
riigi, täpsemalt siis eriolukorda riigis juhtiva komisjoni ja vastavate linnade
ning valdade komisjonide vastu.
Loomulikult ei saa see olla pime
usaldus, esmatähtis on, et komisjon kuulaks meditsiini autoriteete ja teeks
nende argumentidele tuginedes adekvaatseid otsuseid. Komisjoni autoriteeti seevastu võivad
kõigutada väikeste punktivõitude otsimine sealt, kus seda teha ei tohiks. Tõenäoliselt
jäävad lõplikult minevikku küündimatud-bravuurikad ütlused, mis kutsusid üles
viirusele hanerasvaga vastu astuma. Hea toon pole aga ka ministrite vaheline
võistlus, kes suudab ennem ja mõjukamalt öelda, et eriolukord pikeneb. Tabavalt
kutsus pikaaegne parlamendi esimees Eiki Nestor Facebook-is ministreid korrale:
„Edvistada jõuate siis kui eriolukord otsa saab!“
Edvistamine on siiski üsna väike
patt, tunduvalt probleemsem on mõne põhimõttelise otsuse eriolukorra varjus
läbisurumine ja ka neid näiteid kahjuks on: sissemaksete peatamine pensioni teise
sambasse, investeering õlitehasesse, äpardunud katse anda lõpueksamite
korraldus ka pärast eriolukorda pelgalt valitsuse kätte. Kuulun ise nende hulka
kelle arvates ei põhikooli ega gümnaasiumi tänane eksamite süsteem pole
ideaalne, kuid muutused haridusalal peavad toimuma avalikult ja kaasatult,
mitte eriolukorra varjus.
Eelnevatest märkustest hoolimata
mulle tundub, et usaldus valitsuse eriolukorra komisjoni vastu püsib. Sama
tunnen ka Tartu linnas ning õpilastele kodust välja viivaid ülesandeid ei anna.
No comments:
Post a Comment