Küllap tajus tänavu enamik
inimesi ümbritsevat sarnaselt Hendrik Visnapuu luuletusega „See aasta tuleb
kevad teisiti /../“ Aga teisiti tuleb ka
suvi ja võibolla ka sügis, sest keegi ei tea päris täpselt, kuidas käitub
viirus soojemal ja päikselisemal ajal, kas kaob või poeb peitu, kas peame
valmis olema viiruse teiseks laineks, millal valmib vaktsiin jne.
Samas on mõndagi julgustavat. Viimastel
päevadel on uute nakkusjuhtumite kokku lugemiseks jätkunud ühe käe sõrmedest.
Loomulikult on mõistlik ettevaatus säilitada, kuid praegune hingetõmbeaeg on ka
sobiv seni tehtu kriitiliseks analüüsiks.
Kooliõpetajana olen kuigipalju ikka
numbrites hinnangutes kinni ning riigi tegemisi kriisi saabudes hindasin
alguses neljaga või õigemini nelja miinusega. Mõnda asja nimetan, mida võinuks
kohe alguses paremini teha.
Kõigepealt, pandeemia on oht kogu
rahvale ja sellesse võivad haigestuda nii koalitsiooni kui opositsiooni
toetajatele. Aga opositsiooni esindajad jäid eriolukorra valitsuskomisjonist
liiga kaugele. Infot jagati, kuid mitte sügavuti. Loomulikult tahaks uskuda, et
tegutseti heauskselt kogu rahvast silmas pidades, kuid valitsuskoalitsiooni
enda poolt on antud signaale, et otsuste langetamisel käis erakonna valijaid
silmas pidav vorst-vorsti vastu kauplemine. Olukorra tõsidust silmas pidades on
see kohatu.
Teiseks, toimus kummastav
parlamendi rolli pisendamine. Osalt tõuseb siin esiplaanile riigikogu esimehe kummaline
parlamendivastane hoiak. Esmalt ei pidanud riigikogu esimees võimalikuks
lisaeelarvet arutada istungitest vabal nädalal (sellest ta õnneks siiski
loobus), hiljem ei näinud põhjust riigikogu kokku kutsuda kriisist väljumise
strateegia arutamiseks. Parlament peaks olema poliitiliste debattide ja otsuste
keskmes, mitte neist kõrval.
Kolmandaks, ülimalt vajaliku
lisaeelarve pessa muneti käomune ja need olid natuke liiga suured. Värvikaimaks
näiteks oli loomulikult õlitehasele eraldatud miljonid, arutelu selle paljude
hinnangul kummalise investeeringu üle oli selgelt liiga napp.
Sageli koolis on nõnda, et õpetaja
hakkab esialgset hinnet korrigeerima. Kahjuks pean tunnistama, et nii juhtus ka
minu esialgselt pandud hindega. Peapõhjuseks oli valitsuse algselt
riigimehelikkusele lähedase toimetamise asendumine populistlike punktide
noppimisega. Ja see on toimunud halenaljakalt: näiteks üks EKRE minister praalis
uhkelt, et peatas Rail Balticu (RB) – valitsuskoalitsiooni minister kinnitab,
et tegelikult EKRE ikkagi seisab RB eest – ja järgmine EKRE minister kinnitab,
et ikka ei seisa – peaminister kinnitab, et kogu valitsus töötab RB valmimise
nimel. Või teine näide, mõned EKRE poliitikud hurjutavad kirikut kellade
helistamise aktsiooni eest - keegi
Isamaast jälle kaitseb kirikut.
Kokkuvõtlikult, vaevalt sai päevane
haigestunute arv langeda kui algas oma valijatele silma pilgutamine. Mõned
poliitikud justnagu kohkusid ja häbenesid, et püüdsid vahepeal riigimehelikult käituda.
Hariduse teemal tahaksin lisada
veel ühe mõtte. Koolirahvas, õpilased, õpetajad, lapsevanemad, saavad aru, et
lihtsaid otsuseid ei ole. Saadakse ka sellest aru, et nii mõneski küsimuses on
enne teatud ajaperioodi andmete laekumist otsustada vastutustundetu. Aga nagu matemaatikaõpetaja
ei rahulda vastus, vaid ta tahab näha ka lahenduskäiku, nii on ka koolirahvale
vaja rahulikke, põhjalikke selgitusi, missuguste variantide vahel otsuseid
kaaluti, mis on teatud otsuste poolt ja vastuargumendid, mis on nõrgad kohad,
missugused on tulevikustsenaariumid jne. Niisugusest põhjalikult lahtiräägitud taustast
tunneb koolirahvas puudust.
Mul on kahju, kuid pidin valitsuskoalitsiooni
hinnet alandama kolmeks plussiks.
No comments:
Post a Comment