Olen päris palju kuulnud kedagi ütlemas, et Eesti
taasiseseisvumine on ime. Kuna olen elus religiooniga natuke tegelenud ja
religioonides on ikka imedest juttu, siis toon alustuseks välja mõne
religioosse ime.
Nii näiteks on õigeusus juba sajandeid peetud oluliseks püha
tule ime. See juhtub igal aastal õigeusu kalendri järgi Vaiksel laupäeval kui
Jeruusalemma patriarh läheb Jeesuse hauakabelisse, mis asub Püha Haua kirikus.
Ta palvetab ning väidetavalt saabub siis imelisel kombel püha tuli, mis
patriarhi ei põleta, kuid süütab kimbu küünlaid, mis tal kaasas on. Pärast
viivad eelkõige õigeusklikud seda tuld maailma laiali, ka Eestisse on seda
toodud.
Või näide teisest kirikust. Peamiselt katoliikluses tuntakse
ühe imena stigmasid – seletamatut verejooksu kätest ja jalgadest, kohtadest,
kus olid Kristuse haavad. Viimase aastasaja üheks tuntumaks stigmatistiks oli
Itaalias elanud kaputsiini munk isa Pio (1887 - 1968), kellest on olemas
meeldejäävaid filmikaadreid.
Loomulikult tekitavad niisugused imed paljudes inimestes
skeptilisust ja kahtlusi. Filosoof David
Hume on välja toonud neli imevastast argumenti, mis on aktuaalsed ka täna:
• Ime tunnistajaks pole kunagi olnud piisav arv kaine
mõistuse ja hea haridusega inimesi.
• Kuna imed, esinevad ka pühakirjades, siis on inimeste
psühholoogiline seisund nendest mõjutatud ja nad võivad näha imet seal, kus
seda tegelikult pole.
• Imedest räägitakse peamiselt vähese haridusega inimeste
seas, kes ei tunne loodusseadusi ja ei tea, kuidas maailm toimib.
• Imedest räägitakse erinevates usundites, kuid sageli
üksteise vastu.
Ise on mulle tundunud, et küpse religiooni üheks tunnuseks asjaolu, et
ime ei eristu kuidagi muust usulisest
sõnumist, olles kirjeldatava loo üks komponent. Ka dalai-laama on
rääkinud mõningate budistlike munkade haruldastest võimetest või surnud
dalai-laama poolt oma järglase leidmiseks antud juhtnööridest kui igapäevasest
asjast.
Vahvalt on imede teemat käsitlenud judaismi üks voolusid
hassiiidid. Neilt pärinev mõttelõng, et kõik imelood, mis pühadest meestest
räägitakse, pole tegelikult sündinud. Kuid püha on ka see, mis pole tõsi, kui
vagad inimesed pühadest meestest nii räägivad.
Kristlastele on ime juures oluline veel, et nende usu
keskmes on tohutu ime - määratu suur jõud, mis on loonud universumi ja mida
meie kultuuris nimetatakse Jumalaks, on valinud välja mitte millegi erilisega
silma paistva päikesesüsteemi, leidnud sealt ühe väiksevõitu planeedi,
kehastunud seal ühe agressiivse imetajaliigi meessoost isendiks ning lasknud
ennast ära tappa. Sellise ime kõrval on mõningad esmapilgul seletamatud
juhtumid üsna väikese kaaluga. Ehk nagu kinnitab tark vaimulik Toomas Paul:
„Inkarnatsioon on imede ime. Muu imepärane on parimal juhul abivahend teel
selle taipamise poole.“
Mulle tundub, et ka taasiseseisvumine
on inkarnatsiooniga pisut sarnane, ehkki võrratult väiksem, raamistav ime,
mille sees sündinud imelugusid igaüks meenutada võib.
Toon lõpetuseks näiteks kaks imelugu, mida olen ise kogenud:
Ime nr 1: Pidin Nõukogude sõjaväest (Kabulist) hakkama koju
sõitma, kuid mul polnud korralikke saapaid. See selgus ärasõidule eelneva päeva
lõunaks. Kirsades oli seitse auku, kojusõiduks ettenähtud kingad oli vana
laomees maha müünud, uus kinnitas, et ei tea midagi. Mul õnnestus mõne
mahhinatsiooni tulemusena hankida saapad nr 42, kuid vaja oli 44, no ei läinud
2 numbrit väiksemad saapad mulle jalga. Kujutasin ette, kuidas kõik mu augulisi
kirsasid vahivad. Viimase võimalusena läksin ärasõiduhommikul kell 5 riidelao
juurde, kus olin eelneval päeval kolm korda käinud, keegi ei avanud. Põrutasin
rusikaga uksele, unine lipnik tegi ukse lahti ja vahetas sõnagi lasumata kingad
niisuguste vastu, mis mulle jalga läksid.
Ime nr 2: Olime matkal Jakuutias Tšerski ahelikul. Lähimast asulast
on ahelikuni pikk maa, saime ühe kopterijuhiga kaubale, et ta meid maha paneks
nõnda, et me kaks päevateekonda suhteliselt nüri rühkimist mööda teed kokku
hoiaksime. Lennul sekkus kohalik kolhoosi esimees, kes hakkas jorisema, et miks
meid ikka kaasa võeti. Lõpuks pandi meid tundmatu onni juurde maha (pärast
selgus, et see polnudki eriti kaugel meie soovitud kohast). Kõik tundus halb,
onni räästa olla oli väikesekaliibriline püss, laadisin selle ja tulistasin
pinge maandamiseks õhku. Selle paugu peale jooksid neljast suunast onni juurde
kokku mitusada põhjapõtra.
Mul vahel tunne, et kaitseingel on mind hoidnud kõige hullemast. Olen avariid, vigastused ja muudki vähese vere ja valuga läbi teinud. Aga jah, olen ka teinud tõenäosusteooria eksami Leo Võhandule...
ReplyDelete