Ilmunud Eesti Kirikus: http://www.eestikirik.ee/anname-jumalale-parima/
Ma ei mäleta, et juuni keskpaik
oleks paljudes valdkondades olnud nii pingeline nagu tänavu. Maailm ei ole
toibunud viirusest tingitud segadustest, jumalateenistustel tuleb jälgida
ohutust, rassiprobleemid on uuest maailmast ka Euroopasse kandunud,
kliimaküsimused pole kuhugi kadunud jne. Nendel teemadel on omajagu põrkunud ka
usulised vaated, kusjuures ma ei kahtle, et erinevatel seisukohtadel olevad
kristlased esindavad oma vaateid siiralt ja püüavad oma tegudega teenida Jumalat.
Üsna Vana Testamendi alguses
seisab kirjas traagiline lugu. Vennad Kain ja Abel ohverdavad Jumalale, Kain
põllusaadusi, Abel lambaid. Jumal eelistab Abeli ohvriande, mispeale Kain
vihastab ja Abeli tapab.
Olen seda tuntud lugu kasutanud
aeg-ajalt võrdpildina, kuidas meie kauged esivanemad omale lähedase liigi ja
inimvenna neandertaallase väljasuremise põhjustasid. Selles loos terendab aga
ka üldisem paljudele religioonidele omane põhimõte – Jumalale püütakse anda
parim ning pole kunagi kindel, kas inimese mõistus selle parima alati ära
tunneb.
Ühtpidi on parimat püütud
saavutada suuruses ja mastaapsuses. Kirikute kõrged tornid on olnud läbi aegade
olulised maamärgid meremeestele ja maastikkude rikastajad. Tallinna Oleviste
kiriku kohta on koguni väidetud, et see on olnud 1549 - 1625 maailmas kõrgeim
ehitis, mis küll arvatavasti tõele ei vasta. Mastaapsuse püüdlus on omane ka
teistele religioonidele, tänase maailma kümnest kõrgemast skulptuurist, millest
enamik on üle 100 meetri kõrged, on üle poole budismiga seotud, maailma
suurimad mošeed mahutavad sadu tuhandeid palvetajaid jne.
Kindlasti ei pruugi parima
leidmine sündida lihtsalt. Tänase Eesti tuntuim helilooja Arvo Pärt on tuntud
eelkõige vaimulikele tekstidele kirjutatud muusikaga ning ta on maailmas üks
kõige enam esitatavaid heliloojaid. Tema tee usulise muusika juurde sündis läbi
raskuste, näiteks talle omase helikeele leidmisele eelnes kaheksa aasta pikkune
loominguline kriis. Alles pärast seda oli ta valmis oma loomingut Jumalale
pakkuma.
Sageli arvatakse, et Jumalale parima pakkumine piirdub
muusika, kujutava kunsti ja kirjandusega, harvamal juhul ka tantsuga, kuid
jäetakse välja näiteks teadus ja poliitika. Samas on kindlasti just parima
teaduse ja parima poliitika pakkumine teemad, mis usulises maailmas tekitavad
kõige enam kirgi. Kõrvaltvaatajatele võib jääda koguni mulje, et vaieldakse Jumala
üle.
Dee Brown kirjutab oma raamatus „Mata mu süda Wounded Knees“
indiaanipealik Josephist (1840 - 1904), kes ongi segaduses ja ei soovinud Jumala
üle vaielda.
„„Miks te koole ei taha?“ küsis üks ametimeestest.
„Koolis õpetatakse, et kirikuid on vaja,“ vastas Joseph.
„Kas te ei taha kirikuid?“
„Ei, me ei taha kirikuid.“
„Miks te siis kirikuid ei taha?“
„Seal õpetatakse meid jumala pärast tülitsema,“ vastas
Joseph. „Seda me ei taha õppida. Me võime vahel maiste asjade pärast inimestega
tülitseda, aga jumala pärast me ei tülitse kunagi. Me ei taha seda õppida.““
Tegelikult aitavad muljet, et
tülitsetakse Jumala üle, vältida mõned kasulikud hoiakud. Näiteks arusaam, et
teatud seisukohaga vähemusse jäämine ei tähenda seda, et vastasseisukohta
esindavad kurjad inimesed, kellele tuleb Kaini kombel kallale karata.
Jumalale parima pakkumise
reeglist on tuletatud veel üks religioonides oluline mõte: ka inimene peaks
Jumala juurde tulema võimalikult parimall viisil. Targalt kirjutatud
propagandaraamatus „Mittepühad pühakud ja teised jutustused“ kirjeldab
arhimandriit Tihhon Petseri kloostri mungast majandusjuhi surmaeelset otsust:
„Suri kiuslik isa Nafanail vaikselt
ja vaguralt. Kui arstid tegid ettepaneku panna talle südamestimulaator, anus ta
asemikku, et seda ei tehtaks: „Isad, kujutlege,“ rääkis ta, „hing tahab minna
Jumala juurde, aga mingi väike elektriline asjandus surub teda vägisi kehasse
tagasi! Lubage minu hingel omal tunnil ära minna!““ Vanale mungale oli elukaare lõpus enne
Jumalaga kohtumist kõige olulisem tema elu loomulik kulg.
Jumalale parima pakkumine on püüe
ideaali poole, olgu see siis kunstis, teaduses, ühiskonnas või elus. Sageli
võivad need püüdlused tuua kaasa isikliku elu kriise, lähedaste mõistmatust,
vahel pole ka usulised struktuurid veel valmis inimese pakkumist vastu võtma.
Juhtub ka nõnda, et erinevate kultuuride ja maailmavaadete parim võib oma
erinevusega vastuolusid tekitada. Kui aga kirjeldatud püüdluse juurde käib sügav
usk ja avatud vaim, on need takistused enamasti ületatavad.
No comments:
Post a Comment