Pisut üle kaheksa aasta tagasi kirjutasin
ajalehes Eesti Kirik kolumni „Kasvame lahku“ (26.02.2014). Kirjeldasin seal ühe
põlvkonna inimeste mõttemaailma ja seisukohtade lahku kasvamist, seda eelkõige
usulistes seisukohtades. Lugedes Lauri Vahtre artiklit „Ausa inimese kohus on
kurjusele vastu hakata“ (PM 08.07.22) tekkis soov kirjutada see kolumn pisut
ümber, lähtudes Vahtre poolt kirjeldatud ühiskondlikest hoiakutest laiemalt.
Minu kunagine kursusekaaslane
bioloogiaõpingute päevilt Jaan Tätte, kes on olnud näitleja, saarevaht,
reisimees ja laulumeister, on loonud kuus sõprade laulu. Mulle on neist kõige
lähedasem «Sõprade laul» nr 2, mis algab sõnadega:
«Sõbrad, teiega on hea, aga elu samme seab,
hakkan minema nüüd oma kitsast rada.»
Esimeses lõigus nimetatud Lauri
Vahtre artiklit lugedes meenuski mulle seesama sõprade laul. Pean tõdema, et väga
paljude endiste tuttavate, õpingukaaslaste ja kolleegidega olen maailmavaatelt
kasvanud eri suundades ning praeguseks oleme jõudnud faasi, kus me teineteist
enam hästi ei mõista. Näiteks Vahtre artikli alguses on öeldud: „/../vaba mõtte
mahasurumine ei ähvarda meid üksnes Putini poolt, vaid samavõrd nende poolt,
kes liiga suure suuga ja liiga enesekindlalt räägivad sallivusest.“ Ma tean,
mis on liialdused, mis on liigne entusiasm ning uudsete seisukohtade
propageerimisega kiirustamine, kuid esitada võrdväärsetena totalitaarset ühiskonda,
kus vangistatakse ja tapetakse teisitimõtlejaid ning entusiastlikud sallivusest
rääkijad – vähemalt minu jaoks on selline kõrvutamine võõras.
Lugedes artiklit edasi, hakkavad
Vahtre kirjeldatud kurjuse kandjad vaikselt kuju võtma. Selgub, et ÜRO ja
Euroopa Nõukogu on öelnud, et Eestis tuleks võidelda diskrimineerimise,
rassisimi ja vihakõnega, ehk siis kokkuvõtvalt: „Meilt nõutakse alistumist
uutele karmidele reeglitele, mida kehtestab ähmaste piiridega, kuid täiesti
olemasolev progressiusuliste armee.“
Imestan siin, kuidas ühiskonna
tunnetus võib meil Lauri Vahtrega nii erinev olla. Olen üle kolmekümne aasta
töötanud koolides õpetajana, nuusutanud ka poliitikat ja mitte kordagi pole ma
tunnetanud, et keegi surub mulle peale mingeid müstilisi karme reegleid. On
tõsi, et maailm muutub, seda kinnitab nii minu bioloogiline kui teoloogiline
haridus, mõned muutused võivad tunduda arusaamatud, mõned entusiastlikud
muutused pööratakse tagasi, kuid näha evolutsioonilistes, kultuurilistes ja
jumalikes muutustes kurjuse kätt, on minu jaoks selge liialdus.
Hästi saab ühiskondlike hoiakute
muutuste valulikkust, kuid vajalikkust ja paratamatust tunnetada kui kuulata
näiteks ajaloolase Milvi Martina Piiri Vikerraadio saateid „Naine ajas“. Kuidas
kunagi osaliselt mehe omandiks olnud naine jõudis samm-sammult isikliku
vabaduse, väärikuse ja võrdsete õigusteni.
Üsna märkimisväärse osa Vahtre
artiklist võtab enda alla Tartus toimunud geiparaadi kriitika, siis mina näen
ka seda sündmust teisiti. Nii nagu eelmises lõigus tõin näite naistest, kes
samm-sammult läbi sajandite jõudsid võrdsete õigusteni meestega (kõikjal
maailmas see kaugeltki nõnda pole), niisama püüdlevad ka homoseksuaalsed
inimesed selle pole, et nende suhe leiaks riiklikku tunnustust. Ma ei osalenud
Tartu paraadil, kuid sellele järgneval miitingul raekoja platsil nägin ma põhiliselt
hoolivaid inimesi, kes väljendasid oma solidaarsust ja mõistvust teistsuguse
sättumusega inimeste suhtes, keda on sajandeid taga kiusatud. Isiklik
kogemus küll ei kinnitanud, et seal toimus Vahtre poolt kirjeldatud „/../nagu
võitlus klassivaenlasega Stalini ajal.“
Vahtre pakutud
hoiatav-teoreetilise arutelu asemel, kus ta kirjeldab võimalikke mitmikabielusid,
„ema“ ja „isa“ mõiste hääbumist, jne pakun ma lähtumist isiklikust kogemusest. Tõenäoliselt
tunneb või teab enam-vähem iga inimene mõnda homoseksuaali. Õpetajana on mul
tutvusringkond päris lai ning tõenäoliselt tean geisid mõnevõrra rohkem
kui keskmine inimene. Olen kohanud ka oma soo määratlemisega hädas olevaid inimesi
ja see on neile väga raske koorem kanda. Samuti olen üsna palju liikunud
maades, kus kooseluseadus (või mõni sellesarnane seadus) on vastu võetud.
Isiklikul kogemusel tehtud
järeldus on, et homoseksuaalsed inimesed, keda ma tean, on üsna samasugused kui
heteroseksuaalid, inimesed oma tugevuste ja nõrkuste ning väärtuste ja
puudustega, samuti pole ma mingit olemuslikku ebamoraalsust või kooliõpikute
kallutatust tajunud riikides, kus kooseluseadus või sooneutraalne abielu kehtib.
Minu isiklike kokkupuudete ja kogemuste põhjal tehtud otsus ei keelaks
homoseksuaalide suhtele riiklikku tunnustust ka Eestis.
Tahan kinnitada, et nii mõneski
küsimuses olen ma Lauri Vahtrega nõus. Nii arvan minagi, et meil on nõmedust,
ebaviisakust ja matslust, mille vastu peab seisma. Kuidas teisiti nimetada
prominentse poliitiku kõnet kui ta haavatavad ukraina põgenikud sidus üldistavalt
prostitutsiooniga.
Kristlasena ma tean ma ka seda,
et kõik need vastuolud ja vaidlused saavad kunagi selgeks. Mulle meeldis väga
üks C. S. Lewise arutlus, kui ta fantaseeris, et kohtub taevas tema vastu I
maailmasõjas sõdinud sakslasega. Neil mõlemal on pisut piinlik, kuid nad
naeravad koos olnu üle. Ootan põnevusega neid taevaseid kohtumisi ka maailmavaateliselt
eri radu käivate inimeste vahel.
Küllap on oluline, et vaimselt erinevatele
radadele jõudnud inimesed aeg-ajalt üksteise peale mõtlevad. Nii nagu ka
artikli alguses tsiteeritud Jaan Tätte laulu viimasest värsist kumab läbi ka
südamlik püüe kunagisi teekaaslasi meenutada ja nende pärast natuke muretseda:
«Ja mu õnn võiks olla suur,
kui te ükskord, nähes kuud,
mõtleksite siis ei rohkem ega vähem,
kui et kurat teab, mismoodi tal seal läheb.»
No comments:
Post a Comment