Ühe põlvkonna rändamise lugu (põhiliselt eelmise kahe postituse mõtted kokku kirjutatud)
http://kultuur.postimees.ee/3426703/matkaja-arvustab-musta-alpinisti
Novembri lõpus
esilinastunud Urmas E Liivi film „Must alpinist“ on kogunud arvestatava
hulga vaatajaid. Järgnevalt püüaksin mõne üsna subjektiivse tähelepanekuga
ekraanil nähtut kommentaarida ning filmi fenomeni lahti mõtestada.
Kindlasti pole „Must alpinisti“ talimatkadel käinud ning
seljakottidega rändamist armastanud inimestel kerge vaadata. Tundub, nagu jookseks peas samal ajal kaks filmi: üks, mis
peegeldab ekraanil näidatut, teine, mis on seotud isiklike mälestuste ja
elamustega ning see isiklik film võib „Musta alpinisti“ omasoodu vormida. Ma arvan, et ma ei eksi, kui nii
mõnigi endine matkaja nimetab Nõukogude Liidu avarustesse tehtud rännakutel
kogetut oma elu kõige elamuslikumateks hetkedeks. „Must alpinist“ puudutab neid
hetki ja äratab mäletsuse kunagi kogetust taas ellu.
Filmi esimese poole vaatamise järel, kus domineerib väga
tõetruu talimatka argipäev, võib
ülesäratatud mälestusi lausa poolfüüsiliselt läbi elada. Meenub, mis
tunne on raske seljakotiga kaugel paistvale kurule rühkida ja siis lõputul ja
pimestaval valgel lumel mäest alla kihutada, kuidas mõjub üdini tungiv külm,
mis tunne on ammutada lahvandusest külma vett ja juua, kuidas saab külmas ja
tuulises keskkonnas paari meetri kanga (telgi) ja kõverasse keeratud pleki
(ahju) abil luua mõnele ruutmeetrile tõelise õndsuse, kuidas maitseb õhtune
magus tee sortsu piiritusega jne.
Filmi taustaks on kaheksakümnendate lõpp ja juba murenev
Nõukogude Liit. Kohe algusest paistis, et sellel matkal läheb kõik valesti, mis
valesti minna saab. Rongis pidutsemisel võis märgata, et matkagrupis ajavad
inimesed eri asja, ühisosa on ohtlikult vähe ning seda ka ei otsita. Lisaks oli
ohtlik, et matkagrupis oli arstitudeng Inge näol füüsiliselt nõrk lüli. Samas
oli see peaaegu ainuke asi, mis sellel matkal sai parandatud. Seda, kuidas
algajad matkajad oma nõrkuse ületavad, olen ise mitmel korral näinud ning ka
Inge saab hakkama. Algselt matkagrupi juhi Ollega ettevaatlikus suhtes olnud
Inge hakkab otsima pigem elurõõmsa Eero tähelepanu. Tekib vastuseis Eero ja Olle
vahel, viimase hammas läheb katki, tekib hambapõletik ning nii muutub ta veel
haavatavamaks. Aeg-ajalt talimatka varustusse kuuluv eeter oleks siin ehk
natuke aidanud.
Talimatkalt ei saa tavaliselt poole pealt ära minna ja
inimestevahelisest pingest tiined päevad venivad lõpututena. Filmis näidatava
matka toimumise rajoonis Burjaatias ei ole ka lõputult pikki suusasõite, kus
võib rahuneda – vastupidi, seal on vahelduv maastik, suusad alla - alt ära,
kassid jalgade külge, siis jälle ära, vahepeal tuleb liikuda kaljudel, vahepeal
lumel, vahepeal jääl. Ning ikka võib sattuda kõrvuti sulle pingeid
tekitava inimesega, kellega pilgud
kohtuvad jne. Filmis juhtubki olukord, mis on väga halb – grupp läheb kaheks.
Teist teed läinud grupijuhti järele oodates tihenevad Eero ja Inge suhted
veelgi.
Olen olnud ka ise matkal, kus suhted ei laabu. Matkamine
hööveldab inimestelt maha tema diplomaatilise kihi ja palju asju öeldakse otse
välja, ka halbu asju. See võib tõesti tuua kaasa mõneks hetkeks kaine mõistuse
kao ja tulemuseks võib olla ainult natuke mõtlematu ja mitte eriti ohtlik
sööstlaskumine nagu ka filmis juhtub. Tekib aga lumenihe, Olle jääb selle alla,
saab surma ja ta keha jääb kadunuks.
Tavaliselt saab risti läinud suhted tagasiteel rongis klaaritud.
„Mustas alpinistis“ läks aga teisiti. Kui tavaliselt tähendab matka lõpp-punkti
jõudmine pinge langust, kohalikus sööklas (kui see oli olemas) kõvasti söömist,
lõõgastava alkoholi joomist, siis filmis oli matka lõpp troostitus burjaatide
külas rusuva ootuse alguseks. Ja sealtmaalt algab piin. Kibestunud ja igavlev
miilits saab voli matkaseltskonda sõimata ja mõnitada, telefonisidet ei ole,
niigi haprad omavahelised suhted pingestuvad veelgi.
Kõige raskemates ja absurdsemates olukordades pakuvad lahendusi
huumor ja religioon. Mõlemad tegelevad momentidega, kus kaine mõistus,
füüsiline jõud ja loogika on jõuetud. Huumor, mida filmis sümboliseerib minu
jaoks burjaatide küla keskele püstitatud groteskse lumemütsiga kipsist Lenin,
muutub filmi teises pooles üha enam mustaks huumoriks. Musta huumorina võib
käsitleda on ka asjaolu, et loole toob lahenduse nõukogude süsteemi kõrge
ametnik.
Filmis on ka oma
religioosne pool ja religioosne lahendus. Usulised liinid pole küll eriti
tugevalt ja selgelt välja joonistatud, kuid teatava rutiinina kohalikele
elanikele ja tundmatu jõuna matkajatele on religioon filmi teises pooles alati
kohal. Nii osutub oluliseks Olle poolt pühast metsast kaasa võetud mäekristall,
reaalse taustana on kohal aia külge seotud lindid ja topsikusse heidetud
kopikad, Eero ja Olle müstiline kohtumine vaimuilmas annab vastuse, mis
laskumisel tegelikult juhtus.
See, mida ma ekraanil nägin, oli lugu ühele põlvkonna
elustiilile olulistest rännakutest, vaevalt, et keegi seda enam Eestis
ekraanile toob. Mul on natuke kahju, et see lugu ilmutati sünges võtmes,
viimane pole etteheide filmi autorile, vaid egoistlik soov veelkord matkadel
kogetud positiivseid elamusi tunnetada.
Ma pole ka päris kindel, kuidas „Must alpinist“ suudab puudutada
kuuekümnendatel ja seitsmekümnendatel või siis 21. sajandil matkanud inimesi –
erinevused varustuses, mentaalsuses ja taustaks olevas ühiskonnas võivad tekitada
teatud võõristust.
Tahtsin lõpetada lisamärkusega kaamera kohta. Filmiski mitmes
stseenis olulisel kohal olnud kaamera kaalub koos patareidega umbes kaks kilo.
Nõuab omajagu tahtejõudu, et lisaks raskele seljakotile kaamerat spetsiaalses
rinnale toetuvas kotis kaasas tassida. Mul on hea meel, et Urmas E Liivile on
tasu nende kantud kilode eest nüüd
kohale jõudnud.
No comments:
Post a Comment