Osalesin 9. aprillil Tartu
raekoja platsil, kus toetati sallivat ja sõbralikku Eestit. Tundsin end sellel
üritusel igati hästi: toredad inimesed, sõbralik meeleolu, üldiselt head sõnavõtud
jne. Minu meelest oponeeris EKREgi päris vaimukalt.
Arvasin juba, et võin mõttes
selle üritusega lõpetada, kuid Merle Jäägeri artikkel „Elagu rahu ja rahvaste
sõprus!“ (http://arvamus.postimees.ee/3651091/merle-jaager-elagu-rahu-ja-rahvaste-soprus)
sundis mind teema veelkord läbi mõtlema. Olen Mercat ikka pidanud tervet
mõistust esindavaks hääleks (näiteks tema artikkel, „Hoolivad lapsevanemad,
tutvustagem lastele joodikueetikat“ PM
17.02.2016 oli väga vajalik), kuid seekord pidin tunnistama, et tema
mõtetega ma nõus ei ole.
Minu jaoks oli pisut arusaamatu juba artiklis
esitatud esimene reaktsioon meeleavaldusele: miks Merca seostas plakati „Eesti
kvoot on null rassisti!“ iseendaga ja solvus. Sain artiklist aru, et Merca „ei
suuda anda ühtegi inimõigust meestele, kes inimõigusi nõudes loobivad politseid
imikutega või kasutavad elava kilbina naisi“ (tsitaat artiklist). See on aga
teatud inimestele „ei“ ütlemine nende tegude pärast – mitte nahavärvi või mõne
muu tunnuse alusel nagu rassismis. Aga noh, üleüldse on solvujaid viimasel ajal
nii palju, et olen mõelnud isegi solvumises Eesti meistrivõistluste
korraldamise peale.
Teiseks, artiklis esitatud
paralleelid nõukogude ajaga ei vasta kindlasti meeleavalduse vaimule. Vähemalt
mina sain aru, et tegemist oli Tartu noorte korraldatud üritusega, mille taga
oli üsna lõdvalt seotud sõpruskond. Nad tahtsid avalikult näidata oma seisukohta,
et Tartus, kus õpib mitmetest rahvustest üliõpilasi ja õppejõude, peaks
domineerima sõbralikkus, tolerantsus ja erinevuste mõistmine. Selle piketi taga
ei olnud mingit toetavat süsteemi nagu
nõukogude ajal, vaid see oli noorte praktilistest kogemustest tärganud mõte,
ettevõtlikkus ja algatus (plakatid valmisid paar tundi enne käepäraste
vahenditega).
Lisaks, kui Merca jaoks seonduvad
meeleavalduse korraldanud noored vasakpoolsete Tartu tudengite ja 1917. aasta
revolutsiooniga, siis minu jaoks on palju tugevamad paralleelid nende noorte
inimestega, kes Vabadussõjas rindele läksid ja Eestile iseseisvuse tõid.
Kindlasti olen ma ka vastu põgenike kollektiivse vastutuse
rõhutamisele artikli viimases lõigus. Just selles on midagi nõukogude
süsteemile omast.
Tahan lõpetada positiivses toonis. Mul on hea meel, et Tartu Sallivuskevad on
saamas jätku ning 26. Aprillil kell 11.45 võtavad Tartu ülikooli peahoone
sisehoovis tudengid teatepulga üle.
No comments:
Post a Comment