Artikkel on ilmunud
Postimehes: http://arvamus.postimees.ee/3723717/toomas-jurgenstein-hea-poliitiline-kultuur-tahendab-ka-valmisolekut-eneseohverduseks
Selle artikli ja
artikli kommentaaride kirjutamise ajal ma tõesti ei teadnud, et Mihkel Raud
loobub oma riigikogu kohast ja kuna mina olen asendusliige, pean ma otsuse
langetama, kas lähen riigikokku. Aga tavaliselt olen oma artiklid ka blogisse
tõstnud ja teen seda ka seekord. Vabandan, et parlamendi asjus ei kommenteeri, kuid riigikogu uudis on veel liiga värske ja
ootamatu, et seda mõtestada.
Alguseks niipalju, et mõtlesin seekord
kirjutada poliitikast natuke kujundlikumalt. Lisaks jätsin blogipostituses
artiklile esialgse otseselt Hesse Klaaspärlimängust tuleneva pealkirja. See
raamat on mind nooruses väga mõjutanud, ka oli Klaaspärlimäng mul nõukogude
sõjaväes kaasas. Lisaks leidsin vähemalt osaliselt tänu sellele raamatule endale
ühe hea sõbra. Aga toimetus tegi õigesti kui pealkirja ära vahetas – lugejale
ei pruugi need nimed suurt midagi öelda.
Ma pole kindel, kas järgnev
Albert Einsteini kohta on räägitud jutt vastab üks-üheselt tõele, nii nagu
paljusid suurmehi ümbritseb ka teda legendide ring. Lugu räägib, et kord tulnud
üks daam Albert Einsteini juurde ja küsinud, mida peab ta oma pojale õpetama,
et tollest tuleks niisama tark ja edukas teadlane saaks kui Einstein.
“Jutustage talle palju lugusid”, oli Einstein vastanud. Daam olnud hämmastunud,
kirjeldas siis pikalt oma poja andeid ja palunud tõsiselt rääkida mida pojale
eduka teadlasekarjääri eelduseks õpetama peaks. “Jutustage talle siis veel
rohkem lugusid”, vastas Einstein.
Mulle näib, et
tänast poliitilist pilti iseloomustavad pigem lühikesed kokkuvõtvad laused,
kuid mitte mõtlema ja interpreteerima ärgitavad lood või vähemalt lugude
sissejuhatused. Näiteks leidub rohkesti emotsionaalseid hüüatusi pagulaste
nullkvoodist, kuid tunduvalt nüansirikkam oleks interpreteerida sama teemat
puudutavat pühakirja lauset: „Ärge unustage külalislahkust, sest selle läbi on
mõned ise seda aimamata võtnud külalistena vastu ingleid“ (Kiri heebrealastele 13, 2). Mõeldes viimaste
nädalate poliitilistes sõnavõttudes üles kerkinud vastandusele avatud ja
suletud Eesti vahel, püüdsin tänast poliitmaastiku olukorda illustreerida ühe
vana loo kaudu.
Näiteks Aare Luubi interpretatsioon on päris
huvitav: http://kjt.ee/2015/06/immigrantidest-pragmaatiliselt-ja-teoloogiliselt-jeesus-kas-sisserandaja-voi-pogeniku-poeg/
Oma esivanemate kaudu Eestiga
seotud Hermann Hesse „Klaaspärlimängu“ lõpus on kolm fantaasiarikast elulugu.
Esimene neist jutustab matriarhaalsest kogukonnast ja seal tegutsevast Sulase nime kandvast vihmategijast - šamaanist
või targast, kelle ülesandeks oli määrata külvipäevi ning püüda ohverduste ja
loitsudega ära hoida põuda või üleujutusi. Jutustuse lõpus peab vihmategija
põua lõpetamiseks iseenda ohvriks tooma, tema tööd jätkab ta poeg.
Kaks teist elulugu on ka väga head, kristlikust kõrbeerakust, kelle
juures pihtimas käiakse ning india karjusest, kes tapab vürsti ning askeedi
juurde põgeneb.
Justkui möödaminnes räägitakse ka
vihmategija äpardunud õpilasest Marost. Maro on andekas ja tark ning omandab
kiirelt kõik mida saab pühendumuseta õppida. Samas on ta omakasupüüdlik ja edev
ning vihmategija loobub Maro õpetamisest. Sellest hoolimata saab Maro külas
populaarseks naljahambaks, trummarite kooris peatrummariks, kuid ka intrigandiks
ja susijaks. Kui vana vihmategija ennast põua lõpetamiseks ohvriks pakub peaks
Maro ta kirvelöögiga tapma, kuid ei suuda seda teha. Vihmategija vana tuttav
viib selle toimingu läbi, ilm muutub ning küla saab eluga jälle edasi minna.
Mulle näib, et vihmategija ja
Maro lugu peegeldab Eesti poliitilisel maastikku päris hästi. Tõstaksin esmalt
esile igapäevast rutiinset tööd, mida vihmategija kombel tuleb teha. Sarnaselt
vihmategija tööga mõjutavad ka poliitilised otsused keskkonda vaid osaliselt,
nii ühiskonnas kui looduses kulgevad protsessid pole kunagi üheselt ette
ennustatavad. Ning kindlasti iseloomustab head poliitilist kogukonda valmisolek
ennast kas täielikult või osaliselt ohverdada, olgu panuseks vähemuste kaitse,
inimväärne elu või hariduslikud võimalused. Nii mõnelgi juhul tuleb põhimõtete
ja sisemise väärikuse säilitamiseks ohverdada reiting.
Kindlasti tuleb toimetada ka
ebameeldivate asjadega. Usun, et enamik pagulaste vastuvõtmise pooldajaid ei tee
oma otsust rõõmuga. On kurb, et kedagi taga kiustatakse ja ta peab oma kodu
sõja, terrori, sobimatute vaadete, seksuaalse orientatsiooni, nälja või mingil
muul põhjusel maha jätma. Aga on probleeme, mille ignoreerimine või kellegi
teise kaela lükkamine viib kaugemale ühiskonna solidaarsusest ja inimlikkusest.
Sarnaselt Maroga võib
populaarsust saavutada ka erilise pühendumuseta ja rutiinse tööta. Reitingut
tõstavad tõrvikutega rongkäigud, pidevad vaenlase otsimised, lihtsad ja selged
hüüdlaused. Viimaste kohta on küll Murphy seaduses tabavalt öeldud: „Igale
keerulisele probleemile on olemas lihtsad, endastmõistetavad ja valed
lahendused.“ Hinnang Maro kohta ongi kokkuvõtvalt karm: „Soodustada õpilast,
kes suudab küll hiilata, mitte aga teenida, tähendab tegelikult teenimise
kahjustamist, vaimu reetmist.“
Sotsiaaldemokraadina olen oma
erakonda näinud ideaalis vana vihmategijana igapäevast tööd tegemas. Kindlasti
peab arvestada võimalusega, et kui saabub kriis, siis tuleb sarnaselt
vihmategija looga end ohverdada. Olen mõelnud, et mina eelistaksin kirvelöögi
andjaks paluda mõnd vana isamaaliitlast, kelle käe täpsuses ja suutlikkuses
ohverdatavale silma vaadata võib enam-vähem kindel olla.
Mõtlesin tükk aega kellele kirves usaldada. Valik oli äärmiselt
subjektiivne, kuid ehk on tõesti tänaseks poliitareenilt kadunud Isamaaliit mulle
sotside kõrval kõige lähem olnud.
No comments:
Post a Comment