Ilmunud ajalehes Eesti Kirik 17. august 2016, eks ma neist asjust olen tükkahaaval kirjutanud ka enne, nüüd väike kokkuvõte.
Mõne päeva pärast 20. augustil tähistame taasiseseisvuspäeva.
Tunnistan, et minu jaoks jõudis teadvusse mõneti ootamatult, et Eesti Vabariigi
iseseisvuse taastamisest saab mööda juba 25 aastat. Usun, et nii mõnegi inimese
paneb aja nii kiire lend kirikuisa Augustinuse (354-430) kombel arutlema: „Mis
on siis aeg? Kui keegi minult ei küsi, siis ma tean, kui küsijale seletada
tahaksin, siis ei tea.“
Veerandsada aastat on vahekokkuvõtete
tegemiseks päris sobiv vanus. Näiteks olen mõelnud, mis on vaimulikus mõttes selle
aja jooksul Eestis suurimaks saavutuseks. Jõudsin järeldusele, et minu arvates
on selleks vendluse ja ühisosa otsingud, mis sageli on viinud mõistmisele erinevate
kristlike suundade vahel. Veelgi enam, aeg-ajalt ulatuvad need püüded kristlusest
välja teiste usundite ja maailmavaadeteni.
Kõneldes vendluse otsingutest ei pea ma siin silmas
niivõrd ametlikul tasandil koostööd Eesti Kirikute Nõukogus, mis on kindlasti
järjepidev ja tähtis, vaid midagi isiklikumat. Tunnistan, see kõlab ehk pisut mõne
Mahatma Gandhi mõtteavalduse moodi, kuid usun, et paljude kristlaste jaoks on ühtviisi
omad nii katoliiklase Vello Salo peene irooniaga teibitud kommentaarid, baptist
Tõnu Lehtsaare inimhinge analüüs, õigeuskliku isa Orenti provotseerivad
artiklid, adventist Lauri Beekmann väsimatu
karskustöö või luterlase Toomas Pauli targad arutlused.
Samas on tõsi, et viimastel aastatel on
kõlanud ka selgelt hoiatavad hääled, mis püüavad kirikute liikmeid ühtsuse
otsingute eest hoiatada. Paljud autorid
teevad seda veenvalt ja osavalt. Näiteks arhimandriit
Tihhon (Ševkunov), kelle menuteos „Mittepühad pühakud ja teised jutustused“ ilmus
2013. aastal ka eesti keeles (tõlkinud Ülar Lauk).
Selles raamatus
on kaasakiskuvad portreelood Petseri munkadest, autor on igati asjatundlik ja
kirjutab hästi. Mungad ning raamatus samuti esinevad noviitsid, preestrid,
piiskopid jt religioonile pühendunud inimesed kannavad endas enamasti rõõmsat
ja helget usku, kuid neil on olemas ka oma ilmalikud nõrkused ja eelistused.
Samas, kuid
arhimandriit hakkas andma hinnanguid üldisematele asjadele hakkasid välja joonistuma ka pahad inimesed, kes
kirikut lammutavad ja on tihedalt seotud kurjade vaimudega. Pahadena on
nimetatud näiteks oikumenistid või individuaalselt Lev Tolstoi.
Mõistan neid
inimesi, keda selles raamatus esitatud selge, ühene ja kahtlemata ka vaimne
maailm enda poole tõmbab ning olen niisuguse vaimsuse poolehoidjaid märganud
Eesti erinevates kirikutes. Enda jaoks pidin tunnistama, et minu tee see
vähemalt praegu ei ole.
Teise lahutava
usu näitena nimetaksin paljude kristlaste hulgas populaarset Plinio Correa de
Oliveira „Revolutsioon ja vasturevolutsioon“. Protestantlust ja Lutherit
seotakse seal selgelt kommunismi, Marxi ja Leniniga: „Näiteks protestantismi
esimestes eitustes sisaldusid juba kaudselt ja ebaselgelt kommunismi
anarhistlikud püüdlused. Ehkki Luther polnud oma vahetute ja selgete nõudmiste
seisukohalt midagi enamat kui Luther, kandsid kõik luterliku plahvatuse
tendentsid, hingeseisundid ja nõudmised endas juba autentselt ja täiel määral,
ehkki veel kaudselt ja ebaselgelt, Voltaire-i, Robespierre, Marxi ja Lenini
vaimu.“
Tänapäeval toimub usulisele mõistmisele või
distantseerumisele kutsuv kuulutustöö sageli facebook-is. Seal jagatud
filmilõigud ja artiklid on mõjusad, kuid üsna sageli selgub, et algselt efektse
ja ühese sõnumina esitatud probleem osutub lähemal vaatlusel tunduvalt
komplitseeritumaks ja mitmekihilisemaks. Olen isegi mõelnud, et kas
kontrollimatuid pooltõdesid sisaldavate sõnumite jagamine pole mitte eksimine
kaheksanda käsu vastu. Sisuliselt ju laimatakse ligimesi ning esitatakse nende
vastu valetunnistusi.
Hollandi linnas Roermondis asuvad teine teisel
pool kalmistumüüri hauasambad, millest väljuvad kivised käed kohtuvad müüri
kohal. Ühele poole müüri äärde on maetud 1880. aastal surnud kolonel J.W.C van
Gorkum, kes oli protestant. Kaheksa aasta hiljem suri tema abikaasa, kes
traditsiooni kohaselt pidanuks puhkama perekonnaplatsil katoliiklikul
kalmistul. Selle asemele maeti naine oma armastatud abikaasale võimalikult
lähedale teisele poole müüri. Minu jaoks on see hauasammas on hoiatus, mis võib
juhtuda, kui lahutav usk igapäevaelus normaalsuse omandab.
Hauad, millest viimases lõigus juttu oli |
No comments:
Post a Comment