Presidendikandidaatide
vaateid ja tegusid analüüsides ei jaksa alati surmtõsine ja asjalik olla. Vahel
võib vaatluse alla võtta ka mõne kergema teema - näiteks mõtiskleda
presidendiks pürgija nime üle.
Praegu
tundub endastmõistetav, et eesnimede kõrval on inimesel ka põlvest-põlve
edasiantav perekonnanimi, Euroopa riikidest meenub vaid Island, kus isiku teine
nimi määratletakse isa või ema nime kaudu. Perekonnanimed said Eestimaa
talurahvas pärast kaheksandat
hingerevisjoni 1835 aastal, Liivimaal oli see sündinud kümmekond aastat varem
1826. Perekonnanimi oli inimesele staatuse mõttes oluline, sest see sidus
inimese oma esivanematega. Samas võis kord saadud perekonnanimi osutuda
vastuvõtmatuks, näiteks 1930. aastate teisel poolel toimus massiline
perekonnanimede eestindamine.
Esiteks
meenus Kiievi koobaskloostri munk XI-XII sajandil elanud kroonikakirjutaja
Nestor. Oma ülevaadet ajaloost alustab Nestor suurest veeuputusest,
tõenäoliselt kirjutab ta kroonikasse sisse ka Tartu linna näol natuke Eestit.
Pisut ülekantud tähenduses võib vist öelda, et ka Eiki Nestori tegevust
Riigikogus algas veeuputuse ajast, VII riigikogust aastast 1992. Parim kroonik
on see, kes on kirjutatavat oma ihusilmaga näinud. Riigikogu esimehena ja
liikmena või siis ministrina on Eiki Nestor näinud kõiki Riigikogu koosseise
tänapäevani välja. Suulist pärimust neist aegadest on paljud Eiki kaasvõitlejad
oma kõrvaga kuulnud.
Teiseks
meenus IV-V sajandi hereetik Nestorius – no mitte päris Nestor. See Konstantinoopoli
piiskop püüdis teatud küsimusi Kristuse loomusest vaadata pealiinist pisut
erineva vaatenurga alt. Ehkki poleemika oli äge mõisteti ta vaated kirikukogul
hukka. Ometi elasid tema seisukohad mitmetes usulistes rühmitustes ja kirikutes
edasi. Mulle näib, et omamoodi hereetik on ka Riigikogu esimees, kes käib sõidab
tööle ühistranspordiga, kuulab Frank Zappat, keerutab plaate ja postitab oma
lemmikust vutivõistkonna toetuseks facebooki emotsionaalseid hüüdlauseid.
Kolmandaks siirdus mõte antiikmütoloogiasse. Trooja
sõjas nimetatakse tujutsevate mõõgakangelaste ja kuningate kõrval sageli tarka
Nestorit. Ta püüab lepitada suurte egodega Achilleust ja Agamemnonit, mõistes,
et sisemised tülid on sõjaväes kõige ohtlikumad. Ta on lahinguväljal vapper,
kuid aitab ka haavatuid lahingumöllust eemale, kreeklastele kriitilises
olukorras annab Patroklesele idee Achilleuse sõjarüü selga tõmmata ning
mürmidoonide eesotsas lahingusse söösta. Ning mis oluline, oma vägedega ei jää
ta Troojat rüüstama, vaid lahkub väärikalt kodumaale.
Mulle näib, et igas presidendikandidaadis elab ka
tema ajaloolis-mütoloogiline pool. Sugugi paha poleks president, kes möödunud
sündmusi mäletaks ja üles tähendaks, kes vajadusel või südame sunnil käituks
pisut omamoodi ning kes isikliku kuulsuse asemel inimeste ja riikide vahele
sildu ehitama ja haavatute eest hoolitsema.
No comments:
Post a Comment