Eks hariduse teemad jäävad olümpiamängude varju, kuid tundsin, et pean vastama Märt Sultsi artiklile riigieksamitest. Arvan, et riigieksamitega ei ole asi ideaalne, gümnaasiumi lõpetamise korda annaks paremaks teha, kuid riigieksamite kaotamisest ma kindlasti ei poolda. Aga usun ka, et arutelu sellel teemal seisab veel ees.
Ilmunud EPLs:
http://epl.delfi.ee/news/arvamus/rahulikult-riigieksamitega-edasi?id=75292855
Mul on hea meel, et Märt Sults on oma
artiklis „Riigieksamid – raiskamine pseudoeesmärkide nimel“ (EPL 07.08.2016)
tõstatanud taas riigieksamite teema. Mitmed artiklis nimetatud probleemid nagu
koolide hindamine pelgalt riigieksami tulemuste põhjal või asjaolu, et
riigieksam loetakse sooritanuks ka ühe punktiga, vajavad kindlasti arutamist. Samas
olen väga skeptiline artikli kokkuvõttes esitatud plaani suhtes luua eelnõu,
mille sisuks oleks „riigieksamite
eesmärgipärane ümberkorraldamine, et eksamite korraldamiseks mõeldud kulud
oleksid tasakaalus saavutatavaga“ või siis lõpetada riigieksamid sootuks.
Märt Sults kirjutab üsna oma
artikli alguses riigieksami ideest: „Eesmärgiks oli vähendada gümnasistide
suvist koormust ning ühildada kooli lõpueksamid kõrgkooli
sisseastumiseksamitega.“ Mulle näib, et riigieksami eesmärke võiks näha märksa
laiemana. Pika pealkirjaga haridus- ja teadusministri määrus „Tasemetööde ning põhikooli
ja gümnaasiumi lõpueksamite ettevalmistamise ja läbiviimise ning eksamitööde
koostamise, hindamise ja säilitamise tingimused ja kord ning tasemetööde,
ühtsete põhikooli lõpueksamite ja riigieksamite tulemuste analüüsimise tingimused
ja kord“ loetleb kokku kuus riigieksami eesmärki.
Eelmises lõigus nimetatud
dokumendis on toodud riigieksamite eesmärkidena näiteks asjast huvitatutele õppimise ja
õpetamise kohta võrreldava tagaside andmine, informatsiooni edastamine riigile
haridusalasteks otsusteks või riikliku õppekava rakendamise toetamine, mis minu
meelest on üsna mõistlikud. Riigieksamite tulemuste kasutamist õpingute
jätkamiseks nimetatakse vaid ühes punktis.
Kuna näen
mitmeid riigieksamite lähtekohti Märt Sultsist erinevalt, siis tõenäoliselt
peangi jõudma erinevatele järeldustele. Nii ma arvan, et riigieksamid on
vajalikud, nendega tegelevad pühendunud inimesed, aasta-aastalt on nende
läbiviimine sujuvamaks muutunud, kuid kindlasti saab nende läbiviimise vormi ja
sisu parandada.
Nii olen
üsna nõus Märt Sultsiga, et üheks probleemiks on õpilaste valikuvõimaluse
puudumine, elus aga tuleb teha valikuid. Arvan, et ka õpilastele peab koolis
andma võimaluse langetada otsuseid ja nende eest vastutada. Kindlasti sünnib
nende valikute käigus vigu, kuid nende parandamine on osa elukoolist. Hetkel
riigieksamite puhul sisuliselt valikud puuduvad, abituriendid peavad sooritama
kohustuslikud emakeele, võõrkeele ja matemaatika riigieksamid, kusjuures eksami
sooritamiseks piisas ka ühe punkti saamisest. Lisaks tuleb gümnaasiumi
lõpetamiseks veel sooritada koolieksam ning kaitsta uurimistöö või praktiline
töö.
Meenutuseks toon välja, et enne
praegu kehtivat korda pidid õpilased gümnaasiumi lõpetamiseks sooritama viis
eksamit, millest vähemalt kolm pidid olema riigieksamid. Seejuures oli kõigile
lõpetajatele kohustuslik vaid emakeele eksam, ülejäänud sooritatavad
riigieksamid võis õpilane valida matemaatika, võõrkeelte, loodusainete, ajaloo
jt õppeainete hulgast. Riigieksameid loeti sooritatuks, kui õpilase tööd oli
hinnatud vähemalt 20 punktiga.
Mulle
tõepoolest tundub, et võrreldes eelmise riigieksamite süsteemiga on tänases mitmed
head asjad kaduma läinud. Õpilaste
valikuvõimaluste vähenemisest ma juba kirjutasin, samuti jagab praegune
riigieksamite süsteem õppeained pisut olulisemateks, kus riigieksam toimub, ja
sekundaarsemateks. Mulle näib, et sellise jagamise tõttu kannatab ka süvendatud
õpe, sest esmajoones jagavad paljud koolid oma tunnimahud ja valikained nii, et
need toetaksid esmalt õpilaste ettevalmistust riigieksamiteks. Võib-olla läheb
seetõttu kaduma osa hariduse mitmekesisusest.
Samas ei saa
mainimata jätta praeguse gümnaasiumi lõpetamise korra positiivseid külgi,
näiteks tahaksin esile kohustuslikku uurimistööd või praktilist tööd. Minu kogemused
on näidanud, et uurimistöid või praktilisi töid tehes avanesid õpilased
ootamatutest külgedest, osad said oma senisele hobile anda teadusliku raami,
paljud pidid lahendama probleeme neile uute vaatenurkade alt ning tulemused
olid nii mõnelgi juhul isegi paljunäinud õpetaja jaoks üllatavad. Isiklikult meenuvad
näiteks praktilise tööna tehtud lehtvedru amb, traditsiooniliste reeglite
kohaselt maalitud ikoon, iga tasemel film Obinitsa kirikust, ülima
põhjalikkusega maalitud pildiseeria skandinaavia mütoloogiast, kaalukas
uurimistöö libahundikujutelmadest jne.
Kindlasti on
riigieksamite tuleviku kaalumiseks veel mitmeid võimalusi. Pisut fantaseerides
ja põhjanaabrite poole kiigates võiks üheks arutamist väärt võimaluseks olla kogu
süsteemi pandlikumaks muutmine, näiteks võiks eksameid sooritada kahel ajal aastas,
novembris-detsembris ja kevadel. Õpilane, kes tunneb, et ta on mingis aines
piisavalt ette valmistatud, registreerub, sooritab valitud eksamid ning
pühendab end seejärel teistele õppeainetele. Aga muutustele mõeldes pole
tõepoolest paha vaadata rahakotti ja mõelda, kui palju mingi idee
realiseerimine maksma läheb.
No comments:
Post a Comment