Kolmapäeval oli Riigikogus
arutluse all „Alkoholiseaduse ja reklaamiseaduse muutmise seaduse“ esimene
lugemine. Teema puudutab väga suurt osa Eestist ning tekitab mõistetavalt
erinevaid seisukohti ja emotsioone.
Usun, et tarvitan joovastavaid
jooke eesti keskmiselt ning võib-olla pole ma oma mõõduka nõrkuse tõttu mitmel
puhul poliitiliselt teravaks sõnavahetuseks tõusnud alkoholipoliitika teemadel
oma seisukohta avaldanud. Samas pani eelmisel lõigus nimetatud eelnõu esitamise
päeval Riigikogus toimunud sündmus mind meelt muutma. Nimelt oli parlamendisaadikute
laudadele tõstetud õllepudelisse villitud vesi Jevgeni, nimi oli ilmselgalt
pandud tervise ja tööministri järgi. Tunnistan, et minule oli see maotu
naljakatse päästikuks ka alkoholipoliitika teemal avaliku seisukoha võtmiseks.
Sukelduksin teema
näitlikustamiseks kõigepealt kirjandusse. Eestlaste mõtte – ja kombemaailma kirjeldamise
üheks tuumtekstiks on Anton Hansen Tammsaare „Tõde ja õigus“. Mäletan, et
tsiteerisin sõprade ringis aastakümneid tagasi Mihhail Gorbatšovi ajal toimunud
karskuskampaania ajal Hundipalu Tiitu kui ta räägib viinast ja õllest talle
linnast külla tulnud Indrekule: „Karskust ma küll ei kannata, sest ma tahan ometi
pühade ajalgi jänu õlut juua, ja kui ma lauakirikust tulen, siis tahan vesise
südame pääle oma paraja käraka võtta, ilma selleta ei või ma elada.“
Täna ma enam Hundipalu Tiitu
alkoholipoliitika vastasena tsiteerida ei saa. Põhjus on lihtne, piltlikult
öeldes ei püüa kavandatav alkoholipoliitika piirata Hundipalu Tiidu sarnaste
inimeste harjumusi, kes pärast päevatööd tahab end lonksu kangemaga kosutada,
vanad mehed teevad sageli nii. Küll aga püütakse pikkamisi liikuda suunas, et
meil oleks vähem Oru Pearusid, kes kõrtsist purjus peaga tulles värava
pilbasteks sõidavad ning kelle naine pideva peksasaamisega juba leppinud on:
„Tervis oli perenaisele jumalast hea antud/../ Ehk mis naine see on, kes ei
jaksa ise oma mehe peksugi välja kannatada!“
Üldiselt on alkoholi mõju
ühiskonnale analüüsinud inimesed ühel meelel, et alkoholipoliitikas tuleb paralleelselt
tegeleda mitmete asjadega, olgu nendeks alkoholi hind, nähtavus, kättesaadavus,
tarvitamise kultuur, reklaam jne. Kolmapäeval arutluse all olnud eelnõu tegeles
reklaami ja nähtavuse piiramisega müügipaikades, näiteks tuleb alkohol
paigutada muudest kaupadest eraldi ning suuremates poodides eraldatud
piirkondadesse. Alkohol ei jääks poes enam teele ette.
Loomulikult on ametlik reklaam
vaid jäämäe nähtav osa. Teatud elustiili
reklaamivad kindlasti ka tõsielusarjadesse kirjutatud vahvad tegelased, kellele
alkohol vaid sarmi lisab. Nii nagu näiteks populaarses sarjas „Naabriplika“ ajavad
bussijaamades suuri õllepudeleid tühjendavad mehed huvitavat ja vaimukat juttu
ning sellisesse seltskonda tahaks end pikemalt ankurdada või ise sarnast luua. Reaalses
elus olen sarnaste seltskondade jutuajamisi korduvalt kuulanud ning need ei
lähe telesarjaga kokku, tavaliselt on need dialoogid üsna nürid ja igavad.
Ehk kõige enam tajuvad
plaanitsevate muutuste olulisust inimesed, kelle elusid on alkoholisõltuvus
mõjutanud. Publitsist ja esseist Mihkel Kunnus on kinnitanud, et alkoholi vähem
silmapaistvus poodides kahandab impulsiivoste ning on kriitiline tänase ühiskonna
hoiakute suhtes: „Alkoholi tarbimine on norm ja kaine olemine on hälve. Sa ei
pea seletama miks sa jood, vaid sa pead seletama miks ei joo.“ Samas on
ühiskonna hoiakute muutmine pikk protsess, kus on olulised nii alkoholi
reklaami kui nähtavuse piiramine, teiselt kindlasti ka näiteks noortele huvitegevuse võimaluste suurendamine.
Mõned inimesed on suutnud oma
kunagise nõrkuse pöörata kaasinimeste toetuseks. Näiteks iirlasest pühakukandidaat
Matt Talbot (1856 - 1925) suutis pärast aastaid kestnud joomist oma nõrkusega
lõpparve teha ning elu kaines pooles aitas ta ka teisi sõltuvusest vabaneda.
Mulle näib, et mõistliku alkoholipoliitika puhul saab mitmeid kurbi juhtumeid
ka ennetavalt ära hoida.
No comments:
Post a Comment