Ilmunud Õhtulehes:
https://www.ohtuleht.ee/975565/toomas-jurgenstein-sonumitooja-saatus-greta-thunbergi-naitel
Küllap on
paljud kogenud, et kliimadebatt kipub käest minema. Mul on hea meel, et
autoriteetsed inimesed on seda mõistlikele radadele suunanud, tahaks tänada
näiteks Erik Puurat, kes teemast hea kokkuvõtte kirjutas: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10158940407763228&id=601178227
ja Urmas Tartest, kes mitmel pool fb vaidlustes teemat on väsimatult seletanud.
Tunnen, et eesliinile ma selles teemas ei küüni, aga väikese artikli siiski
kirjutasin.
Koolitundideks ideid kogudes mõtlesin paar
nädalat tagasi välja ülesande usundiloo tunniks. Paluksin õpilastel võrrelda
noort kliimaaktivisti Greta Thundbergi ja Marie Bernarde Soubrious'd
(1844-1879).
Rootsi tüdrukust Gretast on palju juttu olnud
ja tema lugu kliimaaktivistina on veel pooleli. Marie sai tuntuks 19. sajandi
keskel, toona 14-aastasele Mariele ilmutas end Neitsi Maarja, kes näitas kätte
ka tervistavate vetega allika. Tüdruku poolt edasi antud sõnumi tulemusena
tekkis Prantsusmaal Lourdes'is üks suuremaid Euroopa palverännupaiku. Suunaksin
õpilased kirjalike allikate juurde ja küsiksin siis, mis on nende kahe tüdruku
isikus, tegevuses ja sõnumis sarnast, mis erinevat?
Küllap võib aimata, et see ülesande mõte tekkis
mul seotuna viimasel ajal ka Eesti meedias tõstatatud aruteludest Greta
Thundbergi rollist kliimaküsimuste ühe eestkõnelejana. Kas on õige, et
keeruliste kliimaküsimuste sümbolina on esiplaanile tõstetud elukogemuseta
haiglane tüdruk? Kas ajaloost võib leida analoogseid juhtumeid? Mida need
juhtumid meile õpetavad? Õpetajana pean ma mõtlema ka võimalikele praktilistele
asjadele, näiteks kuidas ma käitun kui õpilased otsustavad minu reedesest tunnist
loobuda ja selle asemel streikima minna?
Aga tagasi ülesande juurde. Eks ma enam-vähem
aiman, missuguseid vastuseid õpilastelt tuleb. Küllap lepime klassis kokku ka
arutelu reeglid, jääme oma hinnangutes analüüsivateks ja kriitilisteks, kuid
viisakateks, loobume vastuste liigitamisest õigeteks-valedeks, kuid mööname, et
on olemas paremini ning halvemini põhjendatud arvamused.
Nüüd tõenäolistest vastustest.
Kindlasti ütleb keegi, et Greta lähtub kõigile
kättesaadavatest teadlaste seisukohtadest ja Marie eelkõige temale oskas saanud
usulisest kogemusest, mis tähendab, et nende sõnumite allikad on erinevad. Samas
oli mõlema sõnumis olulisel kohal tervendamine, Mariel inimeste tervendamine,
Gretal planeedi tervis.
Arvatavasti lisab mõni ajaloohuviline õpilane
arutlusse juhtumeid ajaloost, kus olulise sõnumi edastaja oli Grete ja Mariega vägagi
sarnane. Tõenäoliselt mainitakse Jeanne d'Arc΄i, kelle sõnumit võeti tõsiselt
ja Prantsusmaa vabastati. Võibolla tuuakse paralleele noorima Nobeli preemia
laureaadi Pakistani tüdruku Malalaga, kelle eeskuju ja sõnum tüdrukute
haridusest on võti nii mõnegi arengumaadele omase probleemi lahendamiseks.
Küllap tuuakse hoiatava näitena ka 1212
alanud Laste ristisõda, kus väga paljusid noori hullutati püha sõja ideega. Viimase
näite kinnituseks meenutatakse tõenäoliselt ka William Goldingi „Kärbeste
Jumalat“ ja tõdetakse, et noored ei pruugi olla nii oluliste otsuste tegemiseks
valmis.
Skandinaaviaga
tihedamaid sidemeid omav õpilane võib avaldada arvamust, et rootslased on suuresti
tänu Astrid Lindgrenile omaks võtnud arusaama, et „pipid“ räägivad kaasa kõige
olulisemates asjades, tehes seda vahetevahel täiskasvanutest julgemini ja
ausamalt.
Mõni
õpilane tuletab kindlasti meelde filosoofiatundi Carl Gustav Jungi (1875 -
1961) analüütilisest psühholoogiast. Greta ja Marie on lapsed ja laps on Jungi
järgi üks olulistest arhetüüpidest, millega kokku puutumine inimest
tahes-tahtmata sügavalt mõjutab. Ning kindlasti on sõnumit edastavate laste ümber
neid, kes seda mõju enda huvides ära kasutada oskavad.
Kuna
Marie näol oli tegemist ilmselgelt usulise kuulutusena võib mõni usklik õpilane
öelda, et Jumal on just need noored inimesed valinud. Ei usu, et ta kinnituseks
Piiblit tsiteerib, ehkki näiteks kaheksanda psalmi kolmandat salm on kohane: "Väetite ja imikute suust Sa
valmistasid kiitva väe oma vastaste pärast, et sundida vait jääma vaenlast ja
kättemaksjat."
Ning
lõpuks on kindlasti õpilasi, kes väidavad, et oluline on keskenduda sõnumi sisule.
On üsna ükskõik, kes seda sõnumit edasi annab ja missugused lisandeid sellele
sõnumile külge haakida üritatakse. Kui lisandid sõnumitooja poolt räägitu
põhiolemust ei muuda on peamiseks ikkagi sõnumi sisu kaalukus.
Kindlasti
ei suuda ma kõiki esitatud argumente aimata, kuid olen üsna kindel, et piisava
aja olemasolul kirjutame klassis tahvlile välja argumentide ja seisukohtade
skaala, alates arusaamast, et lapsed ja noored peavad koolis õppima ning alles
valmistuma maailma parandamiseks kuni arvamuseni, et tänane õppimine toimubki
paljuski erinevate aktsioonide ja projektide kaudu.
Noorte
sõnumitoojate tõsiselt võtmine on kindlasti ka maailmavaateline küsimus.
Patriarhaalset elukorraldust pooldavatel ja keskealise valge mehe ahistamise
üle kaeblevatel inimestel on omajagu
raske lapsi tõsiste sõnumitoojatena aktsepteerida. Maailmas mitmekesisust,
rõõmu ja avatust otsivatel tüüpidel on seda kergem teha.
Kindlasti ei räägi ma klassis oma
isiklikust seisukohast. Artiklis on see rohkem lubatud, möönan, et mulle on
meeldinud semiootiku ja kirjanduskriitiku Mihkel Kunnuse kujund, et Greta on
sõrm, mis osutab probleemile. Mõttes sidusin selle Jaan Kaplinski värsiridadega luuletuses "Valgus ei saagi
vanaks", eelkõige viimase salmiga:
...
Valgus on vahel ainult
tilluke valge täpp
valgus on valguse poole
teerada näitav näpp.
...
Valgus on vahel ainult
tilluke valge täpp
valgus on valguse poole
teerada näitav näpp.
Vaadates tagasi selle ülesande võimalikule
arutelule klassis panin tähele, et selles olid lõimitud usundiloo, ajaloo,
bioloogia, filosoofia, kirjanduse, ühiskonnaõpetuse ja võibolla veel mõne
õppeaine teemad. Õppeainete vaheline lõiming on aga üks ülesandeid, mida tänane
kool kindlasti vajab.
No comments:
Post a Comment