Pisut
rohkem kui kakskümmend aastat tagasi hakkasin Hugo Treffneri Gümnaasiumis
õpetama religiooniõpetust. Aja jooksul on see õppeaine kandnud erinevaid
nimesid – kooli usuõpetus, usundilugu, religioonilugu, religiooniõpetus,
usundiõpetus – tegelikkuses pole õppeaine nimel erilist tähtsust, oluline on
sisu. Oleme tundides koos õpilastega uurinud maailma usundeid ja arutanud
mitmete usuliste probleemide üle. Tegemist on tavalise õppeainega teiste seas,
kuid usun, et mingi killu maailma mõistmiseks see õpilastele lisab.
Paarkümmend
aastat tagasi õpetamisega alustades ei kulgenud asjad sujuvalt. Ikka kuuldus
arvamusi, et juba tunnis osalemine võib õpilaste mõjutada religioossuse suunas,
avaldati kahtlust, et tundides toimub informatsiooni kallutatud esitamine, mingil
hetkel sattus õpetamine isegi vastuollu tollase õiguskantsleri Allar Jõksi
hinnanguga, kelle arvates ei tohtinud õppeaine olla humanitaarsuunas
kohustuslik. Mäletan ka üht üsna rahvavaest, kuid tartlastest koosnenud
protestimarssi usundiõpetuse õpetamise vastu, kus kanti loosungit „Jätke lapsed
rahule“ – enam-vähem analoogilisi loosungeid võis kohata ka reedel Tartus
peetud protestimiitingul noortekeskusse kavandatud LGBT teemalise arutelu vastu.
Küllap
on selge, et meenutasin oma õpetajatöö algust seoses möödunud nädala reedel
Tartus toimunud meeleavaldusega. Olgu kohe öeldud, et minu hinnangul on Tartus on väga head noorsootöötajad, kes
toovad noored kokku, pakuvad huvialast tegevust, väärtustavad sõprust ja
truudust, toetavad tõrjutuid. Paljud nende poolt toetatud väärtused on noortele
olulised ka hilisemas pereelus.
Tean
ka seda, et analoogiad pole kunagi täielikud, kuid minu jaoks isiklikult on kõnekad
paralleelid viimastel nädalatel toimunud LGBT ühingu ründamise ja usundiõpetuse
alguse vahel: mõlemal juhul kerkisid süüdistused propagandas, algas süüdlaste
otsimine – oli selleks siis sotsiaalminister Tanel Kiik või Eesti religiooniõpetuse
ülesehitaja Pille Valk.
Reedestele
sündmustele tagasi vaadates tundub esmalt, et miitingu keskne idee oli siiski
juba eos määratud läbikukkumisele. On ju
Heade mõtete linnas üsna kohatu avaldada meelt teadmiste vastu, küllap
seepärast pididki reedese ürituse organiseerijad mujalt Eestist lisaväge tooma
ning kihutuskõnelejaid otsima. Oli meelikosutav, et oma sõpru toetama tulnud Tartu
noored näitasid, et ka neil on sellel teemal (tasa)kaalukas sõna öelda.
Tulles
tagasi paralleelide juurde, siis mäletan ka seda, kui sageli haagiti
usundiõpetuse vastu suunatud sõnavõtuga kaasa protest, miks rahastab riik
usuorganisatsioone. Näiteks teravalt tõstatatakse see küsimus Ervin Õunapuu
2004. aasta filmis „Lihtsad küsimused“. Olen ikka olnud seisukohal, et mõistva ühiskonna
ülesehitamiseks on vajalik, et usuliste ühenduste püüdlused, seisukohad ja
kahtlused oleksid laiemalt kuuldavad ning teatud riiklik toetus selleks on tarvilik
(ma ei räägi siin sakraalehitustest, ka nende korrashoiu toetamine on loomulik,
kuid see on teine teema) – ükskõik, kas ma kõikide nende seisukohtadega nõustun
või mitte. Täpselt samuti arvan ma LGBT ühingu kohta.
Tean
väga hästi, et igal seisukohal on oma minevik ja lugu. Nii mõnigi minu tänane
hea sõber suhtus omal ajal usundiõpetusse suure kahtlusega, enamik neist on
tänaseks selle õppeainega leppinud. Samas olen ka ise suhtunud LGBT ühingu
tegevusse skeptiliselt – täna arvan, et nad teevad ühiskonnas rasket ja vajalikku
tööd.
Teoloogina
mõistan, et religioossetest allikates võrsuvad arusaamad on püsivad ja Eesti
oludes pigem konservatiivsed, minulegi meeldib sageli ümiseda laulu Old Time Religion. Samas mõistan isiklikult
religioosseid hoiakuid alati uuenevatena, kus püsivale maailmavaatelisele alusele
lisandub aja jooksul üha kasvav mõistmine ja seda kindlasti ka kunagi
kõrvaleheidetute vastu.
Mõeldes
veelkord usundiõpetusele ja LGBT ühingu toimetamistele, siis väga tahaks, et
nende teemade ja sündmustaga kokku puutuvad inimesed meenutaks kõikides
kultuurides ja usundites tuntud kuldset reeglit: ära tee seda, mida sa ei taha, et teised
sinule teeksid. Võttes aga kokku reedesed sündmused Tartu raekoja platsil, siis
jäi see meelde päevana, kus õhtul võisin rahulolevalt tõdeda: „Täna on uhke
olla tartlane!“
No comments:
Post a Comment