Koolide õpilased osalevad ikka
olümpiaadidel. Ise olen lähemalt kokku puutunud filosoofia ja usundiloo
olümpiaadidega. Eile-täna osalesingi filosoofiaolümpiaadi vabariikliku vooru žürii
töös.
Olen selles žüriis olnud juba
kümmekond aastat. Töö on tavaliselt kaheetapiline, kõigepealt tuleb parandada-hinnata
eelvooru esseed ja valitakse välja kümme paremat. Nemad pääsevad lõppvooru, kus
nad peavad kirjutama võõrkeelse filosoofilise essee, tegema loogika testi ja filosoofiliste
teadmiste testi ning väitlema – žüriis ma siis vastavalt hindan neid. Olen
käinud ka rahvusvahelisel olümpiaadil töid parandamas, see oleks siis kolmas
etapp.
Tänavu ongi rahvusvaheline etapp
Eestis (minu teada on see üleüldse teine olümpiaad (füüsika oli paar aastat
tagasi) mille rahvusvaheline etapp korraldatakse Eestis), mistõttu Eesti
lõppvoor oli pisut teistsugune kui tavaliselt (kutsutuid oli 15, väitlus ei olnud).
Tarkade noortega on alati nauding koos olla, seekord tabas õpilasi teisel
päeval mingi haiguspuhang, mis asjad natuke segi lõi. Aga saime hakkama.
Lisan mõned teemakohased lingid:
http://www.teaduskool.ut.ee/et/olumpiaadid/filosoofiaolumpiaad
https://www.facebook.com/flolympiaad
Paar sõna filosoofiast gümnaasiumis ka natuke laiemalt. Miks
mulle tundub, et seda õppeainet võiks tunduvalt laiemalt õpetada (eriti, kui
nüüd on tekkimas pisut rohkemate paralleelidega riigigümnaasiumid). Toon mõned
põhjused:
1.
Mulle näib, et hea õpetaja juhendamisel on
filosoofia õppeaine, kus õpilased saavad pisut uuel moel rakendada ja mõtestada
seni omandatud teadmisi, on need siis ajaloost, loodusteadustest, kirjandusest.
2.
Mõned filosoofia väited erinevad
harjumuspärastest ning õpilasi nende tavapärasest raamistikust välja ajada on
mõtlemise arendamiseks väga kasulik – no Achilleus ei saa kilpkonna kätte või
mateeria olemasolu polegi enesestmõistetav.
3.
Õpilastel on huvitav vaadata mis saab, kui mõnda
probleemi analüüsitakse (tüütult?) lõpuni – näiteks kas me ikka saame öelda, et
valge pall põhjustab piljardilaual punase palli liikumise, kuidas siis ikkagi
on eetiline otsustada, kui päästepaati mahub 7 ja uppuval laeval on inimesi 10.
4.
Sisu-sisuks, ma arvan, et filosoofia õppevorm on
pisut vabam ning õpilased avastavad ka üksteisest aeg-ajalt uusi külgi. Ja
õpetajana saan mina ka kogu aeg targemaks.
5.
Need, kes minuga on filosoofiat õppinud, kui
teil mõtteid on, siis jätkake …
Kõige väärtuslikumad on mulle
endale vist filosoofia (eks mul usundiga ole tegelikult samamoodi) õpetamise pinnalt
tekkinud suhted. Hästi mäletan ühte hiljutist lugu. Paar aastat tagasi lõpetanud
vilistlane uuris millal on mul vaba aega ja tuli isetehtud tordiga. Ajasime
juttu sõime torti. Mina lollpea ootasin, et millal ta oma probleemidega lagedale tuleb, kuid selgus,
et probleemi ei olnudki. Kunagine õpilane tuli lihtsalt õpetajale tordiga külla
juttu ajama ja filosoofiat meenutama.
Ma võin lisada, et vahel on mul lihtsalt tunnis omandatud teadmistest kasu. Näiteks kolmapäevases tunnis rääkisime Freudist ja ülejärgmisel päeval eesti keele tunnis tegime õigekirjaharjutust, millest oli vaja teada, kes on psühhoanalüüsi rajaja. Samuti loen praegu Reeli Reinausi raamatut "Une nägu", mille peategelasel on probleeme unenägudega ja ta arutleb, et mida väitsid unenägude kohta Freud ja Jung.
ReplyDelete